ربات‌های آینده به اسکلت‌های انعطاف پذیر مجهز می‌شوند


محققان دانشگاه ام آی تی با استفاده از یک ابتکار جدید توانستند از اسکلت‌های انعطاف پذیر برای ربات‌های بیو هیبریدی استفاده کنند.

به گزارش‌ سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، با استفاده از اسکلت‌های مدولار و فنر مانند می‌توان بات‌های بیو هیبریدی را به اسکلت‌های انعطاف پذیر مجهز کرد. مهندسان دانشگاه ام آی تی تلاش دارند تا با استفاده از این ابتکار جدید توانایی ربات‌های نرم را به شکلی خاص و ویژه افزایش دهند.

فیبرهای عضلانی نسبت به محرک‌های مصنوعی قوی‌تر و دقیق‌تر بوده و می‌توانند آسیب‌های ایجاد شده را درمان کنند. مهندسان دانشگاه ام آی تی قصد دارند برای نیرو دادن به ربات‌ها از عضلات طبیعی استفاده کنند. این محققان یک دستگاه فنر مانند را توسعه داده‌اند که به عنوان ماژول اسکلت مانند عمل کرده و امکان استفاده از آن برای ربات‌های عضلانی وجود دارد. این دستگاه با نام فلکسور به گونه‌ای طراحی شده ه می‌تواند پس از اتصال به هر بافت عضلانی بیشترین کار را از آن دریافت کند. بنابراین این دستگاه همانند یک پرس پا متناسب با وزن به طور طبیعی باعث به حداکثر رساندن میزان حرکت عضله خواهد شد.

طبق تحقیقات این گروه از محققان با قرارگیری حلقه‌ای از بافت عضلانی روی این دستگاه عضله همانند یک نوار لاستیکی کشیده شده و باعث کشیدن فنر خواهد شد. این دستگاه جدید امکان ترکیب با سایر فلکسورها به عنوان یک عنصر سازنده را داشته در نهایت می‌تواند به پیکربندی اسکلت‌های مصنوعی منجر شود. اسکلت‌ها می‌توانند متناسب با بافت‌های عضلانی ساخته شده و باعث تقویت حرکت ربات‌ها شوند.

ریتو رامان از پژوهشگران این مطالعه می‌گوید: فلکسورها همانند یک اسکلت در بدن ربات عمل می‌کنند و می‌توانند به روشی بسیار قابل پیش‌بینی تحریک عضلات را به درجات گوناگون آزادی حرکت تغییر دهند. همچنین این محققان قصد دارند برخی از قوانین جدید مربوط به اسکلت ساخته شده را به متخصصان رباتیک ارائه کرده بدین ترتیب باعث ساخت ربات‌های قوی و دقیق با عضله مناسب برای انجام کارهای جالب شوند.