تامین اینترنت پرسرعت ایستگاه فضایی خصوصی جهان توسط استارلینک


شرکت اسپیس ایکس اعلام کرد برای نخستین بار ترمینال لیزری استارلینک می‌تواند به تامین اینترنت ایستگاه فضایی تجاری بپردازد.

به گزارش‌ سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، شرکت اسپیس ایکس اعلام کرد اولین ایستگاه فضایی تجاری جهان به نام هاون وان با دریافت ترمینال لیزری استارلینگ می‌تواند به اینترنت مجهز شود. این موضوع به ارتباط نزدیک شرکت فضایی واست VAST کالیفرنیا و اسپیس ایکس مربوط است. طبق گفته این شرکت اولین ایستگاه فضایی خصوصی در جهان با نام هیون توسعه خواهد یافت و اینترنت پرسرعت استارلینک نیز در این ایستگاه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

طبق گزارش‌های منتشر شده قرار است این عملیات از طریق پرتاب هیون ۱ از طریق موشک فالکون ۹ در سال ۲۰۲۵ انجام شود. این شرکت در اعلامیه اخیر خود گفته است ایستگاه فضایی تجاری ساخته شده توسط آنها از ترمینال لیزری استارلینک استفاده کرده و اینترنت پرسرعت‌ را به خدمه خود ارائه می‌کند.

توافق جدید بین دو شرکت می‌تواند به تقویت رابطه بین آنها منجر شود. در بین کارکنان این شرکت فضایی چندین عضو سابق از اسپیس ایکس از جمله مدیر ارشد فناوری سابق به نام الکس هاتسون نیز حضور دارند. طبق اعلام مدیرعامل واست، استارلینک می‌تواند تنها گزینه برای ارائه اینترنت پرسرعت پیوسته و کم تاخیر در ایستگاه فضایی در مدار باشد. وی گفت: طبق برآوردهای ما در صورت تداوم و شتاب موقعیت پیشرو در شبکه و فناوری‌های مربوط به آن در طول زمان احتمال همکاری با اسپیس ایکس برای استقرار اولین اتصال لیزری در ایستگاه فضایی وجود دارد.

ترمینال لیزری مربوط به استارلینک در صورت اتصال به هیون ۱ می‌تواند سرعت اینترنت چند گیگابیتی بر ثانیه با تاخیر کم را برای خدمه آن فراهم کند. علاوه بر آن تجهیزات دیگر از قبیل ابزارهای علمی و دوربین‌های خارجی نیز می‌توانند از این اتصال کم تاخیر بهره‌مند شوند. در حال حاضر ایستگاه فضایی بین المللی از اینترنت پهن باند با سرعت ۶۰۰ مگابیت بر ثانیه استفاده می‌کند. در صورتی که هیون ۱ به اتصالات و تجهیزات استارلینک مجهز شود اینترنت آن از بزرگترین ایستگاه فضایی جهان نیز بیشتر خواهد بود.