چگونه گرفتگی سوراخ ساز دهنی را برطرف کنیم؟


شاید شما هم جز افرادی باشید که با مشکل گرفتگی سوراخ‌های ساز دهنی خود مواجه شده‌اید. در چنین شرایطی شاید فکر کنید ساز دهنی با یک ایراد فنی جدی روبرو شده و حتی آن دسته نوازندگانی که به تازگی شروع به این کار کرده‌اند. زمانی که با کیپ شدن سازدهنی مواجه می‌شوند قطعاً غافلگیر شده و حتی از ادامه کار ناامید می‌شوند. شاید بسیاری با خود این تفکر را داشته باشند که این مشکل ناشی از ارزان قیمت بودن ساز دهنی آنها است یا نوع ساز دهنی در این موضوع تاثیر می‌گذارد. در ادامه قصد داریم برای شما بیان کنیم که چگونه امکان برطرف کردن گرفتگی سوراخ ساز دهنی فراهم می‌شود، پس با ما همراه باشید.

چه دلیلی باعث گرفتگی سوراخ‌های سازدهنی می‌شود؟

پیش از آنکه به سراغ دلایل گرفتگی سوراخ‌های سازدهنی برویم در وهله اول باید به این موضوع بپردازیم که کیفیت ساز دهنی نیز در این رابطه بی‌ تاثیر نیست، اما قطعاً مشکل کیپ شدن سوراخ‌های سازدهنی فقط به نوع، کیفیت یا قیمت آن ختم نمی‌شود و نمی‌توان گفت که فقط این ایراد باعث گرفتگی سازدهنی خواهد شد.

از مشکلات اصلی و حائز اهمیت در این رابطه می‌توان به ساختار آن اشاره کرد. صدایی که از طریق سازدهنی می‌شنوید به وسیله ارتعاش یک تیغه برنجی نازک ایجاد می‌شود. خود تیغه روی یک صفحه با نام reedplate قرار گرفته است. زمانی که شروع به فوت و مکش با سازدهنی می‌کنید، در حینی که هوا از طریق شیار باریک بین تیغه و reedplate عبور می‌کند، باعث ارتعاش تیغه شده و در نهایت صدا تولید می‌شود. این شیار به قدری باریک و ظریف است که با دلایلی همچون به وجود آمدن رطوبت، باقی ماندن اثر رطوبت، گرد و غبار یا حتی جابجا شدن بسیار ریز یعنی در حد میلیمتری تیغه دچار گرفتگی می‌شود.

گرفتگی سوراخ ساز دهنی

چگونه می‌توان برای برطرف کردن گرفتگی سوراخ ساز دهنی اقدام کرد؟

تمام دلایلی که در نهایت باعث بسته شدن و گرفتگی سوراخ ساز دهنی می‌شود، دارای راه‌های کاملاً ساده و قابل حلی هستند که تمام نوازندگان باید با آن آشنایی لازم داشته باشند.در بسیاری از مواقع پیش آمده که افراد به دلیل رخ دادن مشکلات متداول و گرفتگی سوراخ ساز دهنی خود این تصور را داشته‌اند که سازدهنی به طور کامل خراب شده و دیگر آن را کنار گذاشته‌اند. تمیز کردن ساز دهنی باید به عنوان یکی از کارهای همیشگی و روتین شما در طی روز باشد و از این طریق به نگهداری درست اصولی ساز دهنی خود بپردازید.

یک نوازنده باید قابلیت این را داشته باشد که خودش سازدهنی را باز و آن را به طور دقیق تمیز کند. چرا که این امکان وجود دارد در هر بازه زمانی کوتاه سازدهنی دچار مشکل گرفتگی سوراخ شود و در بسیاری از مواقع ممکن است این مشکل در زمان تمرین یا حتی چند دقیقه قبل از اجرای مهم شما رخ دهد. از بین بردن رطوبت ساز دهنی نیز یکی دیگر از موارد مهم و حائز اهمیت است که باید در رابطه با آن آگاهی کامل داشته باشید. در اکثر مواقع گرفتگی سوراخ سازدهنی به دلیل رطوبتی است که از طریق دهان شما یا حتی دم و بازدم به داخل ساز راه پیدا می‌کند. در چنین شرایطی بهترین راهکار موجود این است که اجازه دهید در مدت زمان کافی ساز دهنی به طور کامل خشک شود و سپس از آن استفاده کنید.

ساز دهنی سوزوکی

همانطور که از نام این برند پیداست به عنوان یکی از زیر مجموعه تولیدات شناخته شده برند ژاپنی است. ساز دهنی سوزوکی از سازهای فوق العاده با کیفیت و مناسب در بازار است. کسانی که می‌خواهند بهترین نوع ساز دهنی را برای یادگیری انتخاب کنند، اما امکان خرید ساز دهنی گران قیمت برای آنها فراهم نیست، می‌توانند با توجه به هزینه مناسبی که به همراه دارد به دنبال این گزینه بروند. ساز دهنی سوزوکی دارای مدل‌های مختلف و گوناگونی است که شامل کروماتیک، دیاتونیک و ترمولو می‌شود.

ساز دهنی سوزوکی

سخن پایانی

ملاحظه کردید که راه‌های لازم برای رفع گرفتگی سوراخ سازدهنی را در اختیار شما قرار دادیم. در این قسمت باید بیان کنیم که شاید شما در هر زمانی با این مشکل روبرو شوید، پس بهتر است اگر قصد یک اجرای مهم یا تمرین گروهی دارید از قبل نسبت به از بین بردن گرفتگی سوراخ سازدهنی اقدام کنید و اجازه دهید که اگر با دم و بازدم شما دچار رطوبت شده کاملاً خشک شود. سپس پس از چندین ساعت می‌توانید برای پشت سر گذاشتن اجرا و تمرینات اقدام نمایید.

salb-techna