محققان ارتباط بین بیماری زوال عقل و بینایی فرد را تایید کردند


محققان در یک پژوهش چند ساله توانستند بین بینایی و بروز زوال عقل در آینده ارتباطات موثری را کشف کنند.

به گزارش‌ سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، به گفته محققان سلامت مغز می‌تواند از طریق چشم‌ها نیز مشخص شود. به همین دلیل مشکلات چشمی یکی از اولین نشانه‌های زوال شناختی را مشخص خواهد کرد در پژوهشی جدید محققان موفق شدند بین از دست دادن حساسیت بینایی و بروز زوال عقل در ۱۲ سال آینده ارتباط موثری را کشف کنند. محققان دانشگاه لاف بورو در انگلستان آزمایش‌هایی را روی ۸۶۲۳ فرد سالم انجام دادند. این آزمایش با هدف بررسی ارتباط بینایی و ابتلا به زوال عقل در آینده انجام شد. در این بین حدود ۵۳۷ شرکت کننده پس از گذشت سال‌ها به زوال عقل مبتلا شدند. بدین ترتیب سلامت بینایی و زوال عقل در این افراد بررسی و با دیگر افراد مقایسه شد.

به گفته محققان مشکلات بینایی می‌تواند یکی از نشانه‌های اولیه در ابتلا به زوال شناختی در افراد باشد. زیرا عامل بیماری آلزایمر به نام پلاک‌های آمیلویئید سمی می‌توانند ابتدا در نواحی مربوط به بینایی در مغز تشکیل شوند. سپس قسمت‌های دیگر مغز در زمان پیشرفت بیماری تحت تاثیر قرار گرفته و آسیب می‌بیند. از این رو بینایی سنجی می‌تواند پیش از آزمایش‌های مربوط به حافظه به پیش‌بینی احتمال بروز زوال عقل در آینده کمک کند.

این محققان در ابتدای پژوهش یک تست حساسیت بینایی از شرکت کنندگان گرفتند. افرادی که پس از سال‌ها به زوال عقل مبتلا شده بودند در این آزمایش و تست حساسیت عملکرد مناسبی نداشتند. محققان قصد دارند در آینده با توجه به ارتباط حساسیت بینایی و عملکرد حافظه از طریق حرکات چشمی در افراد به بهبود حافظه آنان کمک کنند. در گذشته مطالعات دیگری نیز انجام شد که نشان می‌داد حرکت چشم می‌تواند باعث بهبود حافظه شود. به عنوان مثال در زمان تماشای تلویزیون و یا خواندن کتاب حرکت چشم‌ها روی صفحه به جلو و عقب چپ و راست می‌تواند باعث انجام حرکات چشمی شده و خطر زوال عقل را کاهش دهد. همچنین افرادی که مطالعه زیادی دارند در آینده کمتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به زوال عقل قرار می‌گیرند.