سرور مجازی ایرانی و مزایای آن


سرور مجازی یا VPS، یک سرور اختصاصی فیزیکی است که به چند سرور مجازی کوچک‌تر تقسیم شده است. به‌این‌ترتیب، چندین کاربر یا وب‌سایت می‌توانند از یک منبع، به‌عنوان میزبان خود استفاده کرده و قدرت پردازش سرور اصلی، بین همه‌ی آن‌ها تقسیم می‌شود. سرور مجازی ایرانی، یکی از بهترین گزینه‌ها برای وب‌سایت‌های ایرانی است.

در این مقاله ضمن مرور تعریف سرور مجازی ایرانی و مفاهیم اصلی سرور مجازی، به معرفی یکی از بهترین سرورهای مجازی ایران می‌پردازیم. اگر قصد تهیه سرور کارآمد با قیمت مناسب را برای وب‌سایت‌تان دارید، با ما همراه باشید.

سرور مجازی ایرانی چیست؟

سرورهای مجازی، در مناطق جغرافیایی مختلفی در دنیا می‌توانند قرار داشته‌باشند؛ به سروری که منابع آن در ایران است، سرور مجازی ایرانی گفته می‌شود.

استفاده از سرور مجازی برای وب‌سایت، دو مزیت اصلی دارد. اولی، کاهش هزینه‌ها نسبت‌به سرور اختصاصی است؛ چون به‌شکل اشتراکی، از منابع سخت‌افزاری یک سرور فیزیکی استفاده می‌کند. دومی، بارگذاری سریع‌تر محتوا با توجه به منطقه‌ی جغرافیایی کاربر است. بنابراین، اگر بیش‌تر کاربران شما در ایران هستند، سرور مجازی ایرانی، بهترین گزینه برای شما خواهد بود؛ چراکه این سرورها به دیتاسنترها نزدیکی بیش‌تری دارند و درنتیجه، سرعت سایت شما افزایش پیدا خواهد کرد. سرعت سایت، خود یکی از اصلی‌ترین شاخص‌های تاثیرگذار در سئو فنی به‌شمار می‌رود.

انواع سرور مجازی ایرانی

بسته‌به سیستم‌عاملی که روی سرور مجازی شما نصب می‌شود، سرور مجازی ایرانی به دو نوع ویندوز و لینوکس تقسیم‌بندی می‌شود. این سیستم‌عامل‌ها با سیستم‌عامل‌های معمول کامپیوترها که می‌شناسیم، متفاوت هستند و مخصوص سرور طراحی شده‌اند.

هرکدام از این دو سرور، برای مصارف خاصی مناسب هستند. مثلن برای بیش‌تر کسب‌وکارهای کوچک اینترنتی، سرورهای لینوکس کافی به‌نظر می‌رسند؛ اما با رشد کسب‌وکار و پایگاه داده، به سرور ویندوز نیاز خواهد شد. بسیاری از شرکت‌های بزرگ نیز از هر دو سرور استفاده می‌کنند.

چه کسب‌و‌کارهایی به ویندوز سرور نیاز دارند؟

پیش از آن‌که برای خرید سرور مجازی اقدام کنید، باید بدانید که کسب‌وکار شما به چه نوع سروری نیاز دارد. به ‌طورکلی، اگر در سازمان خود به موارد زیر نیاز داشته باشید، باید از سرور ویندوز استفاده کنید:

  • شبکه‌سازی با هدف انتقال و تبادل داده‌ها بین دستگاه‌های مختلف
  • تکنولوژی‌های مایکروسافت؛ اگر در بخش‌های مختلف سازمان‌تان از دیگر تکنولوژی‌های مایکروسافت استفاده می‌کنید، سرور مجازی ایرانی ویندوز برای شما بهترین گزینه است.
  • مدیریت متمرکز سرور
  • استفاده از ابزارهای پیشرفته‌ی نظارت بر عملکرد سیستم؛ مانند Nagios و Zabbix
  • دسترسی از راه دور با استفاده از Microsoft Windows Server Manager
  • کنترل پنل پلسک؛ سرورهای مبتنی بر لینوکس معمولن از نوع cPanel هستند. اگر به کار با کنترل پنل Plesk عادت دارید -که به‌طور خاص برای میزبانی ویندوز طراحی شده‌است- سرور مجازی ویندوز برای شما مناسب‌تر است.

علاوه‌بر این‌ها استفاده از سرور مجازی ایرانی ویندوز، شامل مزایایی از جمله: رابط کاربری آشناتر نسبت‌به لینوکس، سازگاری بیش‌تر با سایر برنامه‌های ویندوز و امکان تبدیل سرور مجازی به هاست نیز می‌شود.

۳ پروتکل مهم در سرورهای مجازی

در سرورهای مجازی، ۳ پروتکل TCP، ICMP و DHCP نقش مهمی بازی می‌کنند که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

پروتکل TCP

TCP چیست؟ TCP مخفف عبارت Transmission Control Protocol است. این پروتکل، امکان ارتباط دوطرفه به‌منظور انتقال پیام در تجهیزات یک شبکه را فراهم می‌کند. TCP، پیام‌های دریافتی از برنامه‌های کاربردی را به بسته‌های کوچک‌تری تقسیم کرده و با شماره‌گذاری، آن‌ها را به دستگاه مقصد تحویل می‌دهد. این پروتکل، تضمین می‌کند که تا زمان انتقال کامل پیام بین دو دستگاه، ارتباط آن‌ها برقرار می‌ماند و ترتیب پیام‌ها نیز حفظ می‌شود.

پروتکل ICMP

ICMP چیست؟ ICMP مخفف عبارت Internet Control Message Protocol است. هدف این پروتکل، تشخیص خطاها در شبکه و اطلاع‌رسانی درباره‌ی آن‌هاست. برنامه‌هایی مانند traceroute و ping که برای خطایابی در شبکه از آن‌ها استفاده می‌شود، از پروتکل ICMP استفاده می‌کنند. سرور مجازی، از ICMP برای ارسال پیام‌های زیر استفاده می‌کند:

۱. Echo Request

۲. Echo Reply

۳. Destination unreachable

۴. Time Exceeded

هرکدام از این پیام‌ها یا کدها، وضعیت بسته‌ی اطلاعاتی در حال ارسال را گزارش می‌کنند. این وضعیت می‌تواند ترافیک بالا در شبکه، نرسیدن یا رسیدن پیام، استفاده از مسیرهای مختلف و… باشد.

پروتکل DHCP

DHCP چیست؟ DHCP مخفف عبارت Dynamic Host Configuration Protocol و به‌معنی «پروتکل پیکربندی میزبان پویا» است. سروری که از پروتکل DHCP پشتیبانی می‌کند، به‌طور خودکار و مرکزی، آدرس‌های IP پویا، گیت‌وی‌های پیش‌فرض و سایر پارامترهای شبکه را به هر دستگاه حاضر در شبکه، اختصاص می‌دهد. به این ترتیب، نیازی نیست که مدیر شبکه -به‌شکل دستی- IP هر کاربر متصل به شبکه را تنظیم کند. هم‌چنین، سرورهای مبتنی‌بر DHCP، با هربار جابه‌جایی دستگاه کاربر، یک IP جداگانه به او اختصاص می‌دهند.

بهترین روش‌های اتصال به سرور مجازی

پس از راه‌اندازی سرور مجازی، برای انجام تنظیمات و نظارت بر عملکرد آن باید روش‌های دسترسی به سرور را هم بدانید. بسته‌به دستگاه و سیستم‌عاملی که از آن استفاده می‌کنید، این روش‌ها متفاوت هستند.

آسان‌ترین روش اتصال به سرور مجازی از طریق کامپیوتر، برنامه‌ی ریموت دسکتاپ یا RDP است. این برنامه در سیستم‌عامل ویندوز، Remote Desktop Connection نام دارد که به‌طور پیش‌فرض، روی این سیستم‌عامل نصب است. آن را باز کرده و با استفاده از اطلاعات ورود به سرور مجازی خود، به آن وصل شوید؛ این اطلاعات، شامل IP (در بخش Computer)، نام کاربری و پسوردی است که از شرکت ارایه‌دهنده‌ی خدمات سرور مجازی، دریافت کرده‌اید.

برای اتصال به سرور مجازی از دستگاه‌های مک، باید برنامه RDC را از «اپ استور» دانلود کنید. پس از نصب برنامه، باید یک کانکشن جدید ایجاد کرده و با طی مراحلی مشابه ویندوز، به سرور خود وصل شوید.

اگر سیستم‌عامل شما لینوکس است، باید یکی از انواع برنامه‌های ریموت دسکتاپ یا RDP را دانلود کنید. معروف‌ترین این برنامه‌ها «rdesktop» است. برای اتصال با گوشی‌های تلفن همراه نیز کافی است از گوگل پلی یا اپ استور، برنامه‌ی Remote Desktop را دانلود کرده و با ساخت کانکشن و وارد کردن اطلاعات کاربری، به سرور مجازی خود وصل شوید.

سرور مجازی یا هاست اشتراکی؟

بسیاری از افراد، سرور مجازی و هاست اشتراکی را یکسان می‌پندارند؛ اما این‌گونه نیست. سرویس‌های هاست اشتراکی، منابع نرم‌افزاری و فضای یک سرور مجازی را به‌اشتراک می‌گذارند. این در حالی است که با استفاده از سرور مجازی ایرانی یا خارجی، تنها سخت‌افزارها به‌اشتراک گذاشته می‌شوند.

از نظر کاربردی، امکانات سفارشی‌سازی محدودتری در هاست اشتراکی دارید؛ چراکه بسته‌ی شما از پیش، پیکربندی شده است. هاست اشتراکی، برای وب‌سایت‌های کوچک با بودجه‌ی محدود مناسب است. اما سرورهای مجازی، انعطاف‌پذیرتر بوده و امکانات بیش‌تری دارند؛ آن‌ها برای وب‌سایت‌های بزرگ‌تر، گزینه‌ی بهتری محسوب می‌شوند.

تبدیل سرور مجازی به هاست

بسیاری از کاربران نیاز دارند که سرور مجازی خود را به هاست تبدیل کنند. برای این منظور، کافی است که با استفاده از روش‌های گفته‌شده در بخش «تبدیل سرور مجازی به هاست»، به سرور ویندوزی خود وصل شوید و سپس با طی مسیر زیر، سرور مجازی خود را به هاست تبدیل کنید:

    • از منوی Start و از قسمت Administrative Tools، گزینه‌ی Server Manager را انتخاب کنید.
    • روی Add Roles کلیک کنید.
    • تیک گزینه‌ی Web Server IIS را بزنید و سپس روی Next کلیک کنید.
    • دو پنجره بازشده‌ی بعدی را کاری نداشته باشید و روی Next کلیک کنید.
    • روی Add Any Required Role Server کلیک کنید.
    • روی Install کلیک کنید.
    • منتظر نصب IIS بمانید.
    • پس از نصب موفقیت‌آمیز IIS، سرور شما به هاست تبدیل شده و کافی است که روی Close در پایین پنجره کلیک کنید.

پس از تبدیل سرور مجازی ویندوزی به هاست، باید فایل‌های خود را به آن منتقل کنید. برای این کار، به پوشه‌ی Inetpub در درایو C کامپیوترتان رفته و فایل‌های موجود در آن را به پوشه‌ی wwwroot منتقل کنید تا لینکی به‌شکل http://IP/filename.pasvand برای شما ایجاد شود.

سرور مجازی ایرانی ابر آروان

از جمله بهترین سرورهای مجازی ایران، سرور «ابر آروان» است. این سرویس به شما اجازه می‌دهد که هر یک از سرورهای لینوکس یا ویندوز خود را در دیتاسنترهای برتر ایران که در شهرهای مختلفی، مانند تهران، اصفهان و تبریز واقع شده‌اند، راه‌اندازی کنید.

از مهم‌ترین ویژگی‌های سرور مجازی ایرانی ابر آروان، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • فایروال قدرتمند و امکان تعریف سطوح دسترسی مختلف
    • مناسب برای میزبانی انواع وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها
    • پشتیبانی از دیسک‌های ابری SSD و HDD
    • امکان پیکربندی شبکه‌های عمومی و اختصاصی
    • مانیتورینگ کامل تمام منابع و داده‌ها به‌شکل پیوسته و گزارش‌گیری تصویری
    • امکان تهیه اسنپ‌شات در هر زمان و بازگشت به نسخه‌ی قبلی
    • امکان استفاده از بهترین روش‌های اتصال به سرور مجازی
    • راه‌اندازی سریع
    • پایداری و ثبات بالا با آپ تایم ۹۹.۹ درصد
    • امکان یکپارچه‌سازی با DNS و CDN ابر آروان
    • مقیاس‌پذیری بالا

برای اطلاعات بیش‌تر، به وب‌سایت ابر آروان به نشانی www.arvancloud.ir مراجعه کنید.

سخن آخر

سرور مجازی ایرانی، بهترین سرور برای وبسایت‌های ایرانی با حجم ترافیکی و داده‌های متوسط و بزرگ است. سرور مجازی (VPS) با استفاده از پروتکل‌های مختلفی که در این مطلب بررسی کردیم، امکانات و ظرفیت پردازش بسیار بیش‌تری را نسبت‌به هاست اشتراکی برای وب‌سایت شما فراهم می‌کند.

سرور مجازی ایرانی ابر آروان با اتصال به بهترین دیتاسنترهای ایرانی، یکی از بهترین گزینه‌هایی است که وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها در کشور ما از آن استفاده می‌کنند.