بهترین مانیتور گیمینگ رو از شیائومی بخریم یا MSI ؟


گیمرها باید هر قطعه از سیستم گیمینگ خود را با دقت و حوصله انتخاب کنند تا بتوانند تجربه‌ای بی‌نقص و لذت‌بخش از بازی‌های کامپیوتری کسب کنند. یکی از قطعاتی که نقش مهمی در ارائه و نمایش بازی دارد، مانیتور گیمینگ است. خرید مانیتور برای یک گیمر آن‌جایی اهمیت پیدا می‌کند که لازم است صفحه نمایشی درخور، زحمات پردازشی سیستم را نمایش دهد و تصویر زیبایی که دیده می‌شود، تجربه‌ی بی‌نقص بازی را به ارمغان بیاورد.

شرکت‌های متنوعی پا به عرصه‌ی گیمینگ گذاشته‌اند و با کهنه‌کاران این بازار رقابت می‌کنند. یکی از این شرکت‌ها شیائومی است که با عرضه‌ محصولات جذاب، توانسته توجه گیمرها را به خودش جلب کند. در کنار برندهای تازه واردی مثل شیائومی، با سابقه‌هایی مثل MSI هم هستند که جایگاهشان در حوزه گیمینگ تثبیت شده است. در این مطلب می‌خواهیم نگاهی به شرایط لازم برای یک مانیتور گیمینگ داشته باشیم و بررسی کنیم که بهترین مانیتور گیمینگ در بازار از بین برند‌های شیائومی و ام اس آی کدام است.

شیائومی در برابر MSI

MSI برندی است که سال‌ها در حوزه‌ قطعات، لوازم جانبی و البته تولید لپ تاپ فعالیت کرده و همه فعالان و علاقه‌مندان این بازار آن را می‌شناسند. این شرکت در سال‌های گذاشته تمرکز بیشتری روی گیمرها داشته و محصولاتی باب طبع آن‌ها را روانه بازار کرده است. این تمرکز به حدی زیاد بوده است که حالا MSI در بازار جهانی بیشتر به یک برند گیمینگ شناخته می‌شود.

شیائومی به عنوان شرکتی با چندین زیرمجموعه، مشغول تولید تقریبا هر محصول پیچیده و ساده‌ای است. از گوشی‌های هوشمند پیشرفته و اقتصادی تا کتری برقی و پیچ گوشتی! در میان این مجموعه گسترده محصولات، گوشی‌های موبایل، لپ تاپ و بعضی قطعات کامپیوتری مثل مانیتور جایگاه ویژه‌تری دارند. محصولات کامپیوتری شیائومی هم درست مثل گوشی‌هایش از سیاست ارائه بهترین کیفیت با مناسب‌ترین قیمت پیروی می‌کنند که باعث شده در میان کاربران، طرفداران خاص خود را داشته باشند.

شاید مقایسه مستقیم این دو برند در محصولی مانند مانیتور گیمینگ کمی عجیب به نظر برسد، اما وقتی می‌توان محصولات مشابهی در این دو برند پیدا کرد، پس مقایسه کردن هم اشکالی ندارد. اجازه دهید پیش از مقایسه مانیتورهای گیمینگ شیائومی با MSI، نگاهی به مهم‌ترین ویژگی‌های مانیتور مخصوص بازی داشته باشیم.

مهم‌ترین ویژگی‌های مانیتور مخصوص بازی

مانیتور گیمینگ، یک محصول خاص، نه فقط در ظاهر بلکه در باطن است. این مانیتورها، علاوه بر طراحی خاص و گیمر پسند، باید مشخصات سخت‌افزاری خوبی داشته باشند. البته قیمت مانیتور گیمینگ هم یک نکته اساسی است. اجازه دهید چند مورد از مهم‌ترین ویژگی‌های مانیتور مخصوص بازی را که آن‌ها را از مانیتورهای معمولی متمایز می‌کند، نام ببریم:

  • رزولوشن: این مشخصه‌ی مانیتور، مخصوصا در مدل‌های مخصوص بازی، بسیار مهم است. بسته به سخت‌افزاری که تهیه کرده‌اید، باید مانیتور با رزولوشن مناسب خریداری کنید تا بتوانید بهترین عملکرد سیستم را داشته باشید.

  • نرخ تازه‌سازی: دومین ویژگی مهم که می‌تواند یک مانیتور گیمینگ را از مدل‌های معمولی متمایز کند، رفرش ریت یا نرخ تازه‌سازی آن است. کف این عدد برای بازی‌های اکشن با حرکات سریع، ۹۰ هرتز است.

  • زمان پاسخ‌دهی: این ویژگی، یک عامل تعیین کننده در کیفیت تصویری است که مشاهده می‌کنید. مجددا در بازی‌های اکشن و مخصوصا FPS زمان پاسخ‌دهی کوتاه‌تر باعث افزایش کیفیت در حرکات سریع می‌شود.

  • پنل: نوع پنل به‌کار رفته در ساخت مانیتور گیمینگ، تأثیر زیادی روی کیفیت تصویر آن و البته ویژگی‌هایی که قبلا گفتیم خواهد داشت. یکی از پرطرفدار‌ترین پنل‌های مورد استفاده در مانیتورهای گیمینگ VA و پس از آن OLED است.

  • نسبت تصویر و نوع ساخت: نسبت تصویر مخصوصا در بازی‌هایی که نیاز به گستره دید وسیع‌تر دارند مهم است و شکل مانیتور که تخت یا خمیده باشد، در تجربه بازی اثر مهمی دارد.

  • امکانات و پورت‌ها: امکانات لازم برای مانیتور گیمینگ، پشتیبانی از فناوری‌هایی مانند AMD FreeSync و یا G-Sync است که بسته به سخت‌افزار مورد استفاده می‌تواند در بالا رفتن کیفیت تصاویر موثر باشد. پورت‌های مانیتور گیمینگ هم باید توانایی لازم برای دریافت تصاویر با کیفیت را داشته باشند.

این ۶ مورد، مهم‌ترین ویژگی‌هایی هستند که باعث تمایز میان مانیتورهای مخصوص بازی با مدل‌های معمولی می‌شوند.

برای پیدا کردن بهترین مانیتور گیمینگ بر اساس نیازها و پولی که تصمیم به خرج کردن آن گرفته‌اید، راهکاری بسیار آسان وجود دارد. به آسانی می‌توانید با مراجعه به فروشگاه اینترنتی تاپ رایان، تمام مانیتورهای گیمینگ موجود در بازار را مشاهده و با استفاده از فیلترهای هوشمند این فروشگاه آنلاین، محصولات را محدود به مدل‌هایی مطابق با خواسته خود کنید. در تاپ رایان، می‌توانید بهترین مدل‌های مانیتور گیمینگ شیائومی و MSI را مشاهده و مشخصاتشان را با هم مقایسه کنید.

مقایسه مانیتور گیمینگ شیائومی و MSI

برای پاسخ به سوال اصلی این مطلب، بهتر است دو مدل از مانیتورهای موجود از برند شیائومی و MSI را که در دسته‌بندی گیمینگ قرار می‌گیرند و از جنبه‌های مختلف قابل مقایسه هستند در کنار هم قرار دهیم. برای این منظور یک مدل مانیتور شیائومی و یک مدل هم از MSI را انتخاب کرده‌ایم و با مقایسه این دو، می‌توانیم به سوال اصلی پاسخ دهیم. مدل‌هایی که انتخاب کرده‌ایم عبارت‌اند از:

در ادامه نگاهی کلی به مشخصات و بازه‌ی قیمتی این مانیتورهای مخصوص بازی از این دو برند خواهیم داشت.

MPG ARTYMIS 323CQR

مانیتور گیمینگ MSI مدل 323CQR همان‌طور که از اسمش پیداست، یک مدل گیمینگ با اندازه‌ی ۳۲ (در اصل ۳۱.۵) اینچ است. این مانیتور که از نوع خمیده با شعاع ۱۰۰ است، رزولوشن WQHD دارد که برابر با ۲۵۶۰ در ۱۴۴۰ پیکسل می‌شود. نسبت تصویر این مانیتور گیمینگ خمیده ۱۶:۹ بوده و پنل آن از نوع VA است. روشنایی معمول این محصول هم ۴۰۰ نیت است که برای استفاده‌های گیمینگ کاملا مناسب به نظر می‌رسد.

نرخ تازه‌سازی تصویر در این مانیتور گیمینگ ۱۶۵ هرتز بوده که برای بیشتر بازی‌های اکشن عددی مناسب و خوب است. زمان پاسخ‌دهی ARTYMIS ۱ میلی ثانیه و زاویه دید آن هم ۱۷۸ درجه است. این مانیتور مخصوص بازی، ورودی‌های Display Port، USB-C و البته HDMI دارد که می‌تواند تصاویر با کیفیت خروجی از کارت گرافیک را بدون هیچ افت کیفیتی به کاربر نمایش دهد.

از دیگر ویژگی‌های این مانیتور گیمینگ MSI می‌توانیم به پشتیبانی آن از AMD FreeSync Premium اشاره کنیم که در زمان اتصال به کارت گرافیک AMD، امکان ارائه ریفرش ریت پویا را هم خواهد داشت. 323CQR از HDR 400 هم پشتیبانی می‌کند که نشان دهنده‌ امکان ارائه تصاویر با داینامیک رنج بالا به کاربر است.

Mi surface RMMNT30HFCW

مدل انتخابی ما از شیائومی، یک مانیتور گیمینگ خمیده 1800R است که البته اندازه کوچک‌تری دارد. قطر این مانیتور مخصوص بازی، ۳۰ اینچ و نوع پنل آن VA است. رزولوشن محصول شیائومی WFHD است که عرضی برابر با FHD اما طولی بیشتر از آن دارد. در واقع با این رزولوشن، با یک مانیتور مخصوص بازی اولترا واید روبرو هستیم که نسبت تصویر ۲۱:۹ دارد. روشنایی معمول این مانیتور هم ۳۰۰ نیت است که از رقیب، کمتر است اما هنوز در بازه قابل قبول قرار دارد.

نرخ تازه‌سازی Mi Surface نسبت به رقیبش از MSI کمی بیشتر و برابر با ۲۰۰ هرتز است که در این نقطه، برتری را از آن خود می‌کند. این برتری زیاد ادامه پیدا نمی‌کند! علیرغم یکسان بودن تکنولوژی ساخت پنل‌های این دو مدل، مانیتور گیمینگ شیائومی زمان پاسخ‌دهی طولانی‌تری دارد که عملکرد آن را در هنگام نمایش بازی‌های اکشن کمی پایین می‌آورد. زمان پاسخ‌دهی مانیتور شیائومی ۴ میلی‌ثانیه است. زاویه دید این مانیتور درست مثل مدل قبلی ۱۷۸ درجه بوده که از این نظر کاملا مناسب به حساب می‌آید.

امکانات جانبی مانیتور مخصوص بازی شیائومی، پشتیبانی از AMD FreeSync Premium است که آن را نسبت به رقیب، در موقعیت برابر قرار می‌دهد. پورت‌های این مانیتور شامل Display Port، HDMI و البته جک ۳.۵ میلی‌متری صدا است که در مدل قبلی خبری از آن نبود. در سایت رسمی سازنده، اطلاعاتی در مورد پشتیبانی از HDR دیده نشد که آن را به حساب نداشتن این ویژگی می‌گذاریم.

برنده کدام است؟

برای این که بدانیم بهترین مانیتور گیمینگ را از شیائومی بخریم یا MSI، دو مدل از مانیتورهای مخصوص بازی این برند‌ها را که به هم شباهت داشتند مقایسه کردیم. در این مقایسه مشخص شد که برتری با مانیتور MSI است. دلایل این برتری عبارت‌اند از:

  • رزولوشن بالاتر

  • زمان پاسخ‌دهی بهتر

  • روشنایی بیشتر

  • امکان تفکیک رنگ بهتر

این دلایل برای اعلام برنده کافی به نظر می‌رسد اما باید یک فاکتور مهم‌تر را هم در نظر گرفت! این فاکتور چیزی نیست جز قیمت. مانیتور شیائومی نسبت به MSI کمی ضعیف‌تر است اما قیمتش در حدود ۵ میلیون تومان ارزان‌تر است. این تفاوت قیمت باعث می‌شود تا اعلام برنده قطعی این مقایسه سخت شده و انتخاب را به خودتان بسپاریم.

بهترین مانیتور گیمینگ در تاپ رایان

حالا که برنده قطعی این مقایسه تحت تأثیر عامل مهمی در ابهام باقی ماند، از شما دعوت می‌کنیم برای مشاهده مدل‌های دیگر این دو برند و سازنده‌های مطرح دیگر، به فروشگاه اینترنتی تاپ رایان مراجعه کنید. در تاپ رایان، انواع مانیتورهای گیمینگ با مشخصات و قیمت‌های متنوع برای فروش عرضه می‌شوند و به راحتی می‌‌توانید مدل مناسب را پیدا کرده و سفارش دهید. خرید مانیتور گیمینگ هیچ وقت به این سادگی نبوده است.

salb-techna