تین کلاینت چیست؟ معرفی و بررسی برندها


تین کلاینت چیست و چه کاربردی دارد؟ بهترین برند تین کلاینت کدام است؟ thin client برای چه افراد و سازمان‌هایی مناسب در نظر گرفته می‌شود؟ تین کلاینت یکی از گزینه‌های مقرون به صرفه و همه جانبه است که این روزها به جای کامپیوترهای معمولی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بر این اساس با ما همراه باشید تا این کامپیوتر کوچک را به شما معرفی کرده و تمامی امکانات آن را تحت بررسی قرار دهیم.

تین کلاینت چیست؟ معرفی و بررسی برندها

تین کلاینت چیست؟

تین کلاینت یا به عبارتی مینی پی سی به کامپیوترهایی گفته می‌شود که با حداقل قطعات مکانیکی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این محصول با توجه به ابعاد کوچک و امکانات متنوعی که در اختیارتان قرار داده است به بهترین انتخاب برای خرید تبدیل خواهد شد. با توجه به نوع کاربردی به شکل مستقل امکان اجرا روی برنامه را نداشته و در هر عملیات کاربران تنها بر اساس تعریف مدیر شبکه روی آن فعالیت مورد نظر را انجام خواهند داد.

این محصول از یک کامپیوتر معمولی قیمت ارزان‌تری دارد به همین دلیل این روزها از طرفداران بسیار زیادی برخوردار است. برندهای مختلفی این محصول را در اختیار قرار داده‌اند و بر این اساس با خرید انواع تین کلاینت امکان پردازش قوی اطلاعات برایتان فراهم خواهد شد.

تین کلاینت چیست؟

کاربردهای تین کلاینت

تین کلاینت کاربرد بسیار زیادی دارد و به دلیل تنوع در کیفیت برای استفاده تمامی افراد مناسب در نظر گرفته شده است. از جمله مهمترین کاربردهای آن باید به موارد زیر اشاره داشته باشیم.

  1. جالب است بدانید که برخی از تین کلاینت‌ها برای بکارگیری گیمرها بسیار مناسب بوده و برای بازی طراحی شده‌اند در نتیجه اگر فضای کافی برای نگه داشتن یک کامپیوتر بزرگ را در اتاق خود ندارید این نوع مینی پی سی‌ها انتخابی هوشمندانه برایتان خواهند بود.
  2. برای مصارف خانگی امتیاز بالایی را از آن خود  نشان خواهند داد چرا که ساختاری مناسب برای کارهای سبک و ساده دارند و به منظور وب گردی و مشاهده فیلم و سریال می‌توانند مفید واقع شوند.
  3. در صورتی که قصد استفاده از یک محصول مناسب در دانشگاه یا مدرسه را دارید باید بگوییم که تین کلاینت انتخابی است ایده‌آل چرا که هر آنچه نیاز دارید را برایتان فراهم کرده است. از جمله مزایای آن باید به سبک وزن بودنش اشاره داشته باشیم، علاوه بر آن امکانی ایجاد کرده است تا از سرویس‌های مشترک استفاده کنید. قابلیت پشتیبانی از 3 مانیتور را نیز فراهم کرده است.
  4. شرکت‌ها و اداراتی که دارای متراژ کمی هستند و می‌خواهند فضای کمی را اشغال کنند این امکان را خواهند داشت تا این وسیله را سفارش داده با استفاده از آن به امور دفتری بپردازند. در این زمینه بهتر است بدانید که این محصول به دلیل ساختاری که دارد در مصرف انرژی نیز صرفه جویی خواهد کرد.

این موارد تنها بخشی از کاربردهای تین کلاینت هستند، در این زمینه لازم به ذکر است که تمامی بانک‌ها، آژانس‌های هوایی و مراکزی که دارای شعب مختلف می‌باشند امکان استفاده از این دستگاه داشته و به دلیل اینکه هیچ ویروسی شرایط نفوذ به آن را ندارد انتخابی هوشمندانه خواهد بود که بسیار مقرون به صرفه در نظر گرفته می‌شود.

کاربردهای تین کلاینت

مزایای استفاده از تین کلاینت

با خرید مینی پی سی ارزن مزایای بسیار زیادی برایتان به ارمغان می‌آید که از جمله مهمترین آن‌ها باید موارد زیر را تعریف کنیم.

  1. نسبت به کامپیوترهای معمولی هزینه پایین‌تری داشته و به حافظه کمتری نیاز دارد.
  2. مدیریت پذیری بیشتری داشته بر این اساس این امکان را ایجاد خواهند کرد تا چندین کاربر از نرم افزار استفاده کند.
  3. گسترش مدیریت زیر ساخت‌ها با توجه به طراحی منحصر به فرد آن‌ها امکان پذیر خواهد بود.
  4. امنیت را بهبود بخشیده و فضای بسیار کمی را اشغال خواهد کرد.
  5. آلودگی صوتی ایجاد نکرده و سطح راندمان شبکه را نیز ارتقا خواهد بخشید.
  6. نسبت به کامپیوترهای معمولی طول عمر بالاتری داشته و همچنین به تجهیزات کمتری احتیاج پیدا خواهد کرد.

بهترین برندهای تین کلاینت

برندهای معروف و معتبر زیادی در سطح جهانی این روزها تین کلاینت را طراحی و وارد بازار کرده‌اند که در ادامه به معرفی دقیق آن‌ها خواهیم پرداخت.

  • تین کلاینت اچ پی

از جمله مهمترین برندها در تولید تین کلاینت باید به شرکت اچ پی یا هیولت پاکارد اشاره کنیم که در کالیفرنیا تاسیس شد و انواع دستگاه‌هایی مختلف چون مانیتور، موبایل و … را به شکل انحصاری وارد بازار می‌کرد و این روزها به یکی از ابرقدرت‌ها در این حوزه تبدیل شده است. این شرکت محصولات گوناگونی را ارائه داده که می‌توانید از شرکت‌های معتبر در این زمینه خریداری فرمایید. قیمت تین کلاینت اچ پی با توجه به امکانات متنوع و کارآمدی که عرضه می‌کند مناسب و اقتصادی خواهد بود.

  • تین کلاینت اپل

یکی از بهترین برندها برای خرید تین کلاینت را باید اپل در نظر بگیریم که در سال 1976 تاسیس شد و بدین ترتیب محصولات خود را با پیشرفته‌ترین امکانات در اختیار قرار می‌دهد. در این زمینه به دلیل بالا بودن فناوری دستگاه‌های این برند ممکن است قیمت‌ها کمی بالا باشد که باید بگوییم هزینه بالا کاملا ارزشش را دارد چرا که مینی پی سی‌هایی با عملکرد فوق العاده در اختیار شما عزیزان قرار خواهد گرفت.

  • تین کلاینت برند اینتل

اینتل برندی نام آشنا در حوزه تولید قطعات و لوازم کامپیوتر است که به شکل انحصاری انواع محصولاتی چون رم، قطعات شبکه، تین کلاینت و همچنین پردازنده را به بازار روانه کرده است. اصولا برای کارهای گرافیکی نیز بکار برده شده و بر این اساس شرایطی را ایجاد می‌کند تا بسیاری از شرکت‌ها امکان استفاده از انواع تین کلاینت و مینی پی سی اینتل را داشته باشند.

  • تین کلاینت برند دل

برند دل از کمپانی‌های آمریکایی است که در ارائه محصولات کامپیوتری از سال 1984 مشغول به فعالیت بوده و در طراحی و فروش انواع تین کلاینت یک رقیب بزرگ برای شرکت اچ پی به حساب می‌آید. اصولا محصولات ارائه شده توسط این برند برای کاربری‌های نیمه سنگین و گرافیک سبک کاربرد بالایی دارد و بر این اساس محبوبیت زیادی در میان خریداران پیدا کرده است.

بهترین برندهای تین کلاینت

ویژگی شبکه‌های تین کلاینت

از جمله ویژگی‌های شبکه‌های مبتنی بر مینی پی سی به شرح موارد زیر خواهیم پرداخت.

Thin Client ویژگی‌های منحصر به فردی دارد، عدم وجود نقطه ورود به شبکه، عدم وجود هارددیسک و همچنین عدم قابلیت دانلود از اینترنت شرایط را برای ضدویروسی بودن این دستگاه ایجاد کرده است و به هیچ عنوان اجازه ویروسی شدن را نداده و بر این اساس اطلاعات را به بهترین نحو حفظ خواهد کرد در نتیجه شبکه‌های مبتنی بر این مینی پی سی بی شک امنیت بسیار بالایی را در اختیار قرار خواهند داد.

  • نظارت و کنترل آسان

کنترل و نظارت روی Thin Client آسان است چرا که کاربران نمی‌توانند برنامه‌ای روی سیستم نصب کننده و ساختار آن را تغییر دهند به همین دلیل مدیریت شبکه آسان بوده و پیکربندی دچار تغییر نخواهد شد.

  • صرفه جویی در انرژی

از نقاط قوت شبکه‌های مبتنی بر تین کلاینت باید به پایین بودن مصرف انرژی اشاره داشته باشیم که این موضوع برای سازمان‌هایی با تعداد کارمندان بالا مناسب خواهد بود. جالب است بدانید که توان مصرفی مینی پی سی در یک ساعت معادل با 10 الی 20 وات است در صورتی که یک کامپیوتر معمولی به 250 وات نیاز دارد.

  • سهولت در ارتقا

ارتقا بخشیدن به دستگاه‌ها در تین کلاینت به راحتی انجام می‌شود، به این منظور برای افزودن ترمینال‌های جدید تنها کافی است تا از سوی نرم افزارهای مرکزی، نرم افزارها را روی کلاینت نصب کرده و در صورت خرابی آن‌ها را از شبکه خارج فرمایید.

  • وابستگی به سرور

ساختار Thin Client به شکلی طراحی شده تا به سرور وابسته باشد، بر این اساس باید بگوییم که در صورت از کار افتادن آن عملکرد تین کلاینت به کلی مختل شده و این موضوع امنیت را بالا خواهد برد. بر این اساس روش‌های متنوعی برای جلوگیری از این اقدام وجود دارد. Load balanching سخت افزاری و نرم افزاری در این زمینه ضروری خواهد بود که البته باید بگوییم که هزینه بالایی دارد.

سرور مناسب برای استفاده از تین کلاینت

در زمینه آماده سازی سرور باید بگوییم که تهیه آن به تجهیزاتی که خریداری می‌کنید وابسته خواهد بود به همین دلیل اگر از Thin Client های حرفه‌ای یا نیمه حرفه‌ای استفاده می‌کنید نیاز نیست لزوما به دنبال سروری قدرتمند باشید. اما از آنجایی که بیشتر افراد به منظور کاهش هزینه‌ها به دنبال تین کلاینت هستند بهتر است روی خرید یک سرور مناسب دقت داشته باشند.

  • سرور باید دست کم دارای 128 گیگابایت حافظه اصلی باشد.
  • بهرمندی از یک جفت پردازنده قدرتمند به منظور مدیریت شبکه‌های مجازی از فاکتورهای مهم برای یک سرور مناسب است.
  • هارددیسک باید ظرفیت بالایی داشته و از سرعت مناسبی برخوردار باشد. داشتن پهنای باند برای ارتباط مناسب و تبادل داده‌ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
  • استفاده از کارت گرافیک نیز به حوزه بیزینس وابسته خواهد بود.

سرور مناسب برای استفاده از تین کلاینت

انواع تین کلاینت

تین کلاینت انواع مختلفی دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

  1. Thin Client حرفه‌ای: این مدل از کامیپوترها دارای سخت افزار قدرتمند بوده و به طور کلی عملکرد کامپیوتر معمولی را ارائه می‌دهند. از جمله ویژگی‌های مثبت آن‌ها باید به سرعت بالای سامانه و پشتیبانی از شبکه‌های ارتباطی مختلف اشاره داشته باشیم.
  2. Thin Client نیمه حرفه‌ای: مدل‌های نیمه حرفه‌ای توان کمتری در اختیار داشته و بر این اساس برای کاربری‌های ساده‌تر مناسب در نظر گرفته شده و به همین دلیل می‌توان گفت که سازمان‌ها و یا بانک‌ها قابلیت استفاده از آن را دارند.
  3. Thin Client فاقد سخت افزار: در قالب یک پایانه دسترسی به شبکه متصل شده و به دلیل طراحی که دارد محاسبات و کارکرد آن اصولا به سرور بستگی دارد. در نتیجه با توجه به محدودیت‌های سرور در مراکز مختلف قابل استفاده خواهد بود.