این هوش مصنوعی مولد جدید امکان طراحی آنتی بیوتیک‌های جدید را فراهم می‌کند


محققان دانشگاه مک مستر در کانادا با همکاری محققانی در دانشگاه استنفورد آمریکا مدل هوش مصنوعی مولد جدیدی به نام SyntheMol را طراحی کرده‌اند که می‌تواند آنتی بیوتیک‌های جدید طراحی کند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، محققان موفق به ابداع یک مدل هوش مصنوعی مولد جدید شدند که می‌تواند به طراحی میلیاردها مولکول آنتی بیوتیک جدید بپردازد. این آنتی بیوتیک‌ها دارای هزینه ساخت بسیار پایینی بوده و امکان تولید آنها در آزمایشگاه وجود دارد.

طبق مقاله‌ای که در این مورد در مجله نیچر منتشر شده است هوش مصنوعی مولد جدید محققان به نام سینتمول می‌تواند ای مقابله با باکتری‌ها آنتی بیوتیک‌های جدیدی طراحی کند با استفاده از این هوش مصنوعی امکان جلوگیری از گسترش اسینتوباکتر بومانی یک باکتری خطرناک و مقاوم به آنتی بیوتیک در جهان وجود دارد.

در حال حاضر باکتری‌های مقاوم به دارو در جهان رو به گسترش بوده و نیاز به طراحی فوری آنتی بیوتیک‌های جدید است. از طرفی برای ایجاد ترکیبات شیمیایی جدید روش‌های مدرن با هزینه‌های بسیار زیاد وجود دارد. به همین دلیل آنتی بیوتیک‌ها را نوعی داروی انحصاری در نظر می‌گیرند. زیرا به محض تولید یک آنتی بیوتیک در آزمایشگاه باکتری‌ها نیز تکامل یافته و در برابر آن مقاومت خواهند داشت.

در اینجا با استفاده از هوش مصنوعی SyntheMol می‌توان روشی سریع و کم هزینه را برای تولید مداوم آنتی بیوتیک‌ها ابداع کرد. هوش مصنوعی جدید امکان ترکیب ۱۳۲ هزار قطعه مولکول با ماهیت‌های مختلف با استفاده از ۱۳ واکنش شیمیایی متفاوت را خواهد داشت. به این ترتیب هوش مصنوعی SyntheMol می‌تواند به راحتی و در آزمایشگاه ۳۰ میلیارد ترکیب مختلف مولکولی را طراحی و تولید کند. محققان با استفاده از این هوش مصنوعی می‌توانند یک آنتی بیوتیک برای مقابله با باکتری اسینتوباکتر بومانی بسازند. به گفته محققان علاه بر ساخت آتی بیوتیک جدید، می توان از این فناوری برای تولید داروهای جدید نیز بهره برد.