اسپیس ایکس با ۲۰ بار استفاده از یک راکت فالکون ۹ رکورد خود را افزایش داد


یکی از اهداف ایلان ماسک در دراز مدت استفاده مجدد از موشک‌ها به عنوان یکی از قابلیت‌های مهم آنها بوده است. اکنون اسپیس ایکس توانسته است برای بار بیستم از یک راکت فالکون ۹ استفاده کند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، یک بار دیگر رکورد استفاده مجدد از موشک اسپیس ایکس شکسته شد. این شرکت روز گذشته توانست ۲۳ ماهواره استارلینک را توسط موشک فالکون ۹ از ایستگاه نیروی فضایی کیپ کارناوال در فلوریدا در مدار زمین قرار دهد. استفاده مجدد از بخش دوم موشک یکی از اهداف اصلی ایلان ماسک به عنوان مدیرعامل اسپیس ایکس است. در این پرتاب موشک فالکون ۹ بیستمین پرتاب خود را بدون شکست تجربه کرده و توانسته است یک رکورد جدید را در این زمینه به ثبت برساند.

طبق گزارش اسپیس ایکس اولین مرحله از این موشک طی پرتاب و با گذشت حدود ۸ دقیقه در اقیانوس اطلس بر روی کشتی بدون خدمه فرود آمده است. مرحله دوم فالکون ۹ توانست ۲۳ ماهواره استارلینک را در مدار زمین حمل کند. به گفته اسپیس ایکس زمان استقرار ماهواره‌ها حدود ۶۵ دقیقه پس از بلند شدن از زمین بود. ایلان ماسک برای سفر به مریخ و زندگی در این سیاره برنامه‌های بلند پروازانه‌ای را در سر دارد. یکی از آنها کاهش هزینه پروازهای فضایی از طریق قابلیت استفاده مجدد از موشک‌ها است. به همین دلیل رکوردهای جدیدی در این زمینه توسط اسپیس ایکس به ثبت می‌رسد.

پرواز ۱۹ این بوستر در دسامبر سال گذشته انجام شد و در فوریه و مارس ۲۰۲۴ نیز این روند ادامه پیدا کرد. ماموریت‌های مداری انجام شده توسط اسپیس ایکس در سال جاری میلادی حدود ۳۸ عدد بوده که بخش اعظم آن به ساخت صورت فلکی پهن باند استارلینک مربوط بوده است. هفته گذشته نیز این شرکت حدود ۲۳ ماهواره استارلینک را به مدار پرتاب کرد. این صورت فلکی اکنون شامل ۵۶۵۰ ماهواره است.