هنگام گرفتگی عروق چه بخوریم؟ || هنگام گرفتگی عروق چه بخوریم؟

دسته‌بندی نشده


اگر می خواهید بدانید برای گرفتگی عروق چه بخورید؟ یا نگاه کردن رژیم غذایی برای گرفتگی عروق بهتر است این مقاله را کامل بخوانید. اما به طور کلی ، تصلب شرایین یا گرفتگی عروق به دلیل تجمع پلاک یا رسوب کلسترول ، کلسیم و چربی.

گرفتگی عروق می تواند جریان خون را مسدود کند زیرا شریان ها خون غنی از اکسیژن و مواد مغذی را به نقاط مختلف بدن منتقل می کنند. این تجمع تدریجی پلاک مانعی در برابر جریان مواد مغذی و خون اشباع از اکسیژن است و از عملکرد مناسب اندام های مختلف جلوگیری کرده و حتی باعث آسیب احتمالی به بدن مانند حمله قلبی می شود. بنابراین ، برای حفظ قدرت ، زندگی و عملکرد قلب ، حفظ عروق ضروری است. اگرچه ممکن است انسداد شریانی با افزایش سن پیشرفت کند ، اما احتمال انسداد عروق تا 30 سالگی و حداکثر 50 یا 60 سالگی افزایش می یابد.

انسداد عروقی با افزایش سن پیشرفت می کند ، اما ممکن است زود متوجه نشود. علائم ممکن است یکبار ظاهر شوند ، به ویژه هنگامی که انسداد حدود 60-70 باشد.

همین حالا با مشاوران پزشک خود به صورت آنلاین مشورت کنید

درمان خانگی برای گرفتگی عروق

در حالی که داروهای خانگی می توانند به پیشگیری یا مدیریت مراحل اولیه بیماری کمک کنند ، نباید از آنها به عنوان جایگزین درمان پزشکی استفاده شود. از آنجا که حذف کلسترول بد از رژیم غذایی شما می تواند تا حد زیادی از عروق جلوگیری یا کاهش دهد ، کاهش منابع غذایی که می تواند به حذف کلسترول بد کمک کند ، بسیار مهم است. داروهای طبیعی ذکر شده در زیر به دلیل قابلیت پخش پلاک شریانی مفید هستند.

تمرینات منظم انجام دهید.

ورزش منظم می تواند به بهبود سلامت قلب و عروق ، کاهش انسداد عروق ، حفظ وزن سالم و جلوگیری از تجمع کلسترول اضافی در بدن کمک کند. پیاده روی ، دویدن ، دوچرخه سواری و طناب زدن برای افزایش ضربان قلب و بهبود سلامت قلب و عروق شما. همچنین ، برخی از تمرینات قلبی عروقی را در برنامه معمول خود برای بهبود سلامت قلب و تمیز نگه داشتن عروق خود قرار دهید. برخی از تمرینات تنفس عمیق و یوگا را برای کاهش علائم استرس روحی و جسمی که بر سلامت قلب و عروق شما تأثیر مثبت می گذارد ، امتحان کنید.

برای از بین بردن گرفتگی عروق ، سیر بخورید.

هنگام گرفتگی عروق چه بخوریم؟  |  دکتر

سیر یکی از بهترین راه ها برای کاهش انسداد شریانی است. سیر به گشاد شدن عروق خونی و بهبود گردش خون کمک می کند. علاوه بر این ، سیر کلسترول بد را کاهش می دهد و خطر حمله قلبی یا سکته مغزی را کاهش می دهد. در 1 فنجان شیر سه حبه سیر خرد شده را اضافه کنید و بگذارید بجوشد. اجازه دهید خنک شود و روزانه قبل از خواب بنوشید. همچنین با مشورت پزشک از مکمل های سیر استفاده کنید.

زردچوبه را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

زردچوبه ادویه ای است که برای مبارزه با اکسیداسیون و التهاب در بدن شناخته شده است. این خاصیت به ماده کورکومین آن نسبت داده می شود که می تواند از انسداد شریان ها جلوگیری کرده و با کاهش کلسترول بد ، قلب سالم را حفظ کند. علاوه بر این ، زردچوبه همچنین می تواند از لخته شدن پلاکت ها جلوگیری کند. در یک لیوان شیر گرم یک قاشق چایخوری پودر زردچوبه و کمی عسل اضافه کنید. این نوشیدنی را یک یا دو بار در روز بنوشید. دوز توصیه شده مکمل های زردچوبه 400 تا 600 میلی گرم سه بار در روز است. با این حال ، قبل از مصرف هرگونه مکمل با پزشک خود مشورت کنید.

از فلفل تند استفاده کنید.

فلفل قرمز به دلیل داشتن ترکیب ضد التهابی قوی ، کپسایسین ، دارویی قدرتمند در مبارزه با پلاک های شریانی ، افزایش کلسترول خوب (HDL) ، کاهش کلسترول بد (LDL) و کاهش التهاب شریانی است. همچنین گردش خون و خطر را بهبود می بخشد حمله قلبی و سکته مغزی را کاهش می دهد.

آب لیمو ترش بنوشید.

هنگام گرفتگی عروق چه بخوریم؟  |  دکتر

لیمو منبع غنی آنتی اکسیدان – ویتامین C است. ویتامین سی این می تواند با کنترل التهاب شریانی و جلوگیری از آسیب اکسیداتیو به جریان خون ، به کاهش التهاب و کاهش فشار خون و کلسترول کمک کند. یک لیموترش را در 1 لیوان آب گرم با کمی عسل و پودر فلفل سیاه مخلوط کنید. این محلول را یک یا دو بار در روز به مدت چند هفته مصرف کنید. یا 1 قاشق غذاخوری پوست لیمو را به مدت 20 دقیقه در 4 لیوان آب بجوشانید. آب را تخلیه کرده و عسل را اضافه کنید. 3 فنجان از این محلول را سه یا چهار بار در روز به مدت چند هفته مصرف کنید.

چای زنجبیل بنوشید.

زنجبیل از ترکیبات ضد التهابی که می توانند فشار خون را کاهش داده و پلاک های شریانی را آزاد کنند ، محافظت می کند. ترکیبات زیست فعال gingerol و shogaol که با این دارو ترکیب می شوند ، می توانند به طور موثر کلسترول کل را کاهش داده ، اکسیداسیون LDL را مسدود کرده ، از تجمع پلاک جلوگیری کرده و انسداد عروقی را کاهش دهند.

روزانه 2-3 فنجان چای زنجبیل بنوشید. با افزودن 1 قاشق چایخوری زنجبیل رنده شده به 1 فنجان آب داغ چای تهیه کنید. بگذارید 5 دقیقه بجوشد ، چای را صاف کرده و کمی عسل به آن اضافه کنید. از طرف دیگر ، روزانه یک قطعه کوچک زنجبیل خام را با معده خالی بخورید یا با مشورت پزشک کپسول زنجبیل مصرف کنید.

در صورت داشتن مشکلات معده یا سوزش سر دل ، یا مشکل در کیسه صفرا یا سنگ کیسه صفرا از زنجبیل استفاده نکنید.

بذر شنبلیله را بجوید.

ساپونین های موجود در دانه شنبلیله می توانند اثرات LDL و چربی انباشته بر عملکرد آنتی اکسیدانی آنها را خنثی کرده و گرفتگی عروق را به طور موثری درمان کنند. علاوه بر این ، فیبر بالای دانه شنبلیله نقش مهمی در اتصال کلسترول بد و کمک به دفع آن دارد. یک قاشق چای خوری دانه شنبلیله را یک شب در آب خیس کنید. صبح روز بعد ، دانه های خیس خورده را با آب با معده خالی بخورید. یک گزینه دیگر – افزودن 1 قاشق چایخوری دانه شنبلیله به 1 فنجان آب. 5 دقیقه بپزید ، آب آن را تخلیه کرده و کمی عسل به آن اضافه کنید. محلول را یک یا دو بار در روز بنوشید.

برنج مخمر قرمز بخورید.

برنج مخمر قرمز مملو از تک رنگ طبیعی است که با کاهش کلسترول LDL به حفظ سلامت شریان ها کمک می کند. علاوه بر این ، غلظت فیتوسترول ها ، بتا سیتوسترول ، کمپسترول ، استیگماسترول ، ایزوفلاون ها و بسیاری از مواد معدنی مفید برای سلامت قلب به مبارزه با بیماری های قلبی عروقی کمک می کند. شما می توانید برنج مخمر قرمز را درست مانند هر برنج سفید یا قهوه ای دیگر بپزید و بخورید. گزینه دیگر این است که قرص برنج مخمر قرمز را در دوزهای 1200 میلی گرم دو بار در روز همراه با غذا مصرف کنید. همیشه برای تعیین دوز و شرایط مناسب با پزشک خود مشورت کنید.

دانه کتان بخورید.

هنگام گرفتگی عروق چه بخوریم؟  |  دکتر

بذر کتان سرشار از آلفا لینولنیک اسید (ALA) است اسیدهای چرب امگا 3 این دانه ها به کاهش فشار خون و التهاب کمک می کند و به حفظ سلامت قلب کمک می کند زیرا شریان ها از گرفتگی سالم هستند. علاوه بر این ، فیبر موجود در دانه کتان با متصل شدن به کلسترول بد و راحت تر برداشتن آن ، از شر گرفتگی عروق جلوگیری می کند. بذر کتان آسیاب شده را به کوکتل ها ، سوپ ها و آب میوه های خود اضافه کنید.

آب انار بنوشید.

انار سرشار از آنتی اکسیدان فیتوشیمیایی است که رادیکال های آزاد را دفع می کند و باعث تجمع پلاک می شود. لخته شدن خون در عروق ، از سیستم گردش خون محافظت می کند. علاوه بر این ، انار تولید نیتریک اکسید در خون را تحریک می کند ، از شریان ها حمایت می کند و فشار خون را کاهش می دهد.

شایع ترین علل انسداد شریانی

تجمع پلاک ، که باعث انسداد عروق خونی می شود ، زمانی آغاز می شود که لایه داخلی شریان آسیب ببیند. تجمع پلاک باعث التهاب می شود و پلاک در ناحیه آسیب دیده تجمع یافته و شریان ملتهب را التیام می بخشد. دلایل احتمالی گرفتگی عروق عبارتند از:

  • چاقی
  • فشار خون بالا
  • دیابت نوع 1 یا 2
  • شیوه زندگی کم تحرک
  • رژیم غذایی پرچرب
  • التهاب ناشی از آرتریت یا لوپوس
  • تری گلیسیرید کلسترول بالا در خون
  • سیگار کشیدن: سیگار کشیدن زیاد با تصلب شرایین عروق اصلی بدن به نام آئورت ، شریان های پا و عروق کرونر همراه است. سیگار کشیدن نقش مهمی در افزایش تشکیل پلاک دارد.

علائم و نشانه های گرفتگی عروق چیست؟

گرفتگی عروق می تواند علائم زیر را ایجاد کند:

  • ضعف
  • تعریق
  • درد پا
  • اضطراب
  • کمردرد
  • حالت تهوع
  • پاهای سرد
  • کشش ماهیچه
  • درد قفسه سینه
  • از دست دادن اشتها
  • تنفس سریع و ثابت
  • حل شدن در یک طرف بدن
  • درد در قسمت فوقانی بدن و کمر

درمان گرفتگی عروق

هنگام گرفتگی عروق چه بخوریم؟  |  دکتر

گرفتگی عروق ممکن است برای کاهش خطر عوارض نیاز به مداخله پزشکی داشته باشد. پزشک ممکن است دارویی برای کاهش کلسترول LDL همراه با تغییرات رژیم غذایی تجویز کند. این اقدامات باید بیشتر به عنوان یک راه حل تلقی شود. به طور مشابه ، انسداد شریانی ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد.

جراحی ممکن است شامل قرار دادن یک لوله در شریان برای برداشتن پلاک ، باقی ماندن استنت باشد که از دیواره شریان حمایت کرده و جریان خون را افزایش می دهد. در صورت انسداد شدید ، پزشکان ممکن است درخواست جراحی کنند بای پس قلب برای اطمینان از اینکه خون می تواند از طریق شریان مسدود شده عبور کند.

توجه: انسداد طولانی مدت عروق بدون درمان می تواند منجر به عوامل تهدید کننده زندگی مانند حمله قلبی یا سکته مغزی شود.

روشهای پیشگیری از تصلب شرایین

از آنجا که انسداد شریانی عمدتاً ناشی از سطح بالای کلسترول و تری گلیسیرید است ، تغییر در رژیم غذایی و شیوه زندگی می تواند از تشکیل پلاک جلوگیری کند.

  • ترک سیگار.
  • حداقل 5 روز در هفته ورزش کنید.
  • برای کاهش کلسترول بد وزن بدن خود را حفظ کنید.
  • برای حفظ سلامت قلب از رژیم غذایی سالم استفاده کنید. از غذاهای حاوی چربی اشباع ، نمک و شکر پرهیز کنید. خوردن پنج وعده میوه و سبزیجات در روز را در نظر بگیرید.

عوارض مرتبط با گرفتگی عروق

بیماری عروق کرونر می تواند باعث موارد زیر شود:

  • آریتمیآریتمی این یک اختلال در ریتم قلب است که در اثر خون ناکافی به قلب ایجاد می شود.
  • بیماری عروق محیطیبیماری عروق محیطی پلاک در عروق بازوها و پاها ایجاد می شود.
  • حمله قلبی حمله قلبی ناشی از جریان خون ضعیف است که می تواند به عضله قلب آسیب برساند. پارگی پلاک های کلسترول می تواند منجر به لخته شدن شود که می تواند منجر به حمله قلبی شود.
  • نارسایی قلبینارسایی قلبی این یک بیماری مزمن است که در آن توانایی قلب برای پمپاژ خون کاهش می یابد. نارسایی قلبی می تواند شما را از اکسیژن و نیازهای تغذیه ای محروم کند. با گذشت زمان ، شریان ها ممکن است به آرامی تنگ شوند. تشخیص زودهنگام بسیار مهم است. مدیریت گرفتگی عروق با داروها ، روشها و درمانهای خانگی می تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی کمک کند.

آخرین کلمه

علت اصلی انسداد شریانی افزایش کلسترول بد و تری گلیسیرید در خون است. گرفتگی عروق می تواند جریان خون را مختل کرده و بر سلامت کلی شما تأثیر بگذارد. انسداد مداوم شریان ها می تواند باعث آریتمی و حمله قلبی شود. مراجعه به پزشک و انجام آزمایشات معمول برای تشخیص صحیح تصلب شرایین ضروری است. صرف نظر از مصرف دارو ، ورزش منظم ، درمان های خانگی و تغییرات رژیم غذایی می تواند به ایجاد پلاک در عروق شما کمک کرده و قلب شما را سالم نگه دارد.

گرفتگی عروق در پا و قلب می تواند با عوارض جبران ناپذیری همراه باشد. حتی ممکن است یک عمر با چنین مشکلی روبرو شوید بیماری های قلبی عروقی به آرامی آلوده می شود. با این حال ، راه حل های پیشگیری و درمان به موقع وجود دارد.

چرا وقتی می توانید با مشاوره آنلاین با متخصصان پزشکی با بیماریهای قلبی عروقی و حتی بیماریهای مزمن در تماس باشید و بدون جدی گرفتن وضعیت خود از عوارض جلوگیری کنید. در این مورد ، به صورت تلفنی با یک متخصص مشورت کنید قلبی عروقی و حتی جراحی قلب و عروق یا تغذیه این ممکن است برای شما یک ضرورت باشد. علاوه بر این ، می توانید از خدمات پزشکی زیر استفاده کنید:

منبع:

Clogged Arteries: Home Remedies, Causes, and Prevention

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *