سردرد پس از زایمان (10 علت اصلی و درمان موقت و دائمی)

دسته‌بندی نشده


اگر صبح از سردرد بلند می شوید ، بدانید که تنها نیستید. از هر 13 نفر 1 نفر در صبح سردرد دارد. این سردردها بیشتر از مردان بر زنان تأثیر می گذارد و در افراد 45 تا 64 سال شایع تر است.

برخی از اختلالات خواب ، بیماری ها و عادات شخصی می توانند بعد از خواب باعث سردرد شوند. آپنه خواب ، میگرن و بی خوابی از عوامل اصلی این بیماری هستند. البته پوسیدگی دندان ، الکل و برخی داروها نیز می توانند هنگام بیدار شدن باعث سردرد شوند. گاهی سردرد صبحگاهی شما به دلیل اختلال یا عادت ایجاد می شود.

10 علت اصلی سردرد صبحگاهی

با حرکت از خواب به بیداری ، بخش هایی از مغز شما شروع به “بیدار شدن” می کند. در این حالت ، مغز شما به تغییرات موقعیت بدن ، لمس و صدا واکنش نشان می دهد. در این دوره ، با حساسیت بیشتر مغز ، شما بیشتر دچار سردرد می شوید.

علاوه بر این ، هیپوتالاموس مغز هم در فرایند خواب و هم دردناک نقش دارد. هیپوتالاموس ریتم های طبیعی شبانه روزی و چرخه خواب شما را تنظیم می کند ، همچنین احساسات و درد را در بدن شما سرکوب می کند. اختلالات هیپوتالاموس در هنگام خواب بر توانایی شما در تحمل تأثیر می گذارد. در نتیجه ، ممکن است در هنگام خواب احساس درد نکنید. اما وقتی صبح از خواب بیدار می شوید ، درد را احساس کنید.

اختلالات خواب معمولاً باعث سردردهای صبحگاهی می شود ، اما علاوه بر آن ، چندین علت دیگر سردرد بعد از بیدار شدن از خواب نیز وجود دارد که در زیر به آنها اشاره می شود.

1-آپنه خواب

افراد مبتلا به آپنه انسدادی خواب (OSA) در تنفس مشکل دارند یا هنگام خواب تنفس خود را متوقف می کنند. 2-9 درصد از بزرگسالان دچار آپنه خواب می شوند. یکی از شایع ترین علائم این عارضه سردرد صبحگاهی است. مطالعه بر روی افراد مبتلا به آپنه انسدادی خواب (OSA) نشان داد که 29 درصد.

اگرچه علت دقیق سردرد آپنه خواب مشخص نیست ، اما اغلب به خروپف شدید طولانی مدت نسبت داده می شود ، که یکی دیگر از علائم آپنه است. شما می توانید آپنه خواب را با دستگاه CPAP درمان کنید. درمان آپنه خواب می تواند سردردهای صبحگاهی را کاهش داده یا به طور کامل از بین ببرد.

2. خروپف

همه کسانی که خروپف می کنند دچار آپنه خواب نمی شوند ، اما خروپف به تنهایی می تواند باعث سردردهای صبحگاهی زیادی شود. این مطالعه ، که شامل 268 نفر در بنادر مکرر بود ، نشان داد که 23.5 درصد است. آنها مرتباً صبح ها سردرد داشتند. میگرن ، بی خوابی یا اختلالات روانی قبلی خطر ابتلا به سردرد را در این گروه از افراد افزایش می دهد.

3. بی خوابی

همانطور که کم خوابی علت شایع سردردهای صبحگاهی است ، افراد مبتلا به بی خوابی نیز بیشتر در معرض ابتلا به سردردهای صبحگاهی هستند. افراد مبتلا به بی خوابی در به خواب رفتن یا به خواب رفتن مشکل دارند. به همین دلیل است که اکثر مردم به اندازه کافی نمی خوابند و در طول روز احساس ناراحتی و خواب آلودگی می کنند. مشکلات بی خوابی را با چند ترفند ساده حل کنید

4. اختلالات ریتم شبانه روزی

افراد مبتلا به آریتمی های شبانه روزی بیشتر از افراد سالم در معرض درد صبح هستند. آریتمی شبانه روزی زمانی رخ می دهد که بدن شما ریتم های استاندارد خواب و بیداری را 24 ساعت در روز برآورده نمی کند. به دلیل این ناسازگاری ، شما به اندازه کافی نمی خوابید و بیدار شدن باعث سردرد می شود.

5. خواب زیاد

سردردهای صبحگاهی نیز می تواند باعث خواب آلودگی یا کم خوابی شود. بی خوابی و خواب زیاد هم در ایجاد سردردهای شدید بعد از خواب مثر است. اگر بیش از حد می خوابید ، به احتمال زیاد صبح سردرد دارید.

6. میگرن

میگرن یا سردردهای مکرر متوسط ​​تا شدید اغلب در صبح رخ می دهد. میگرن معمولاً با سردرد شروع می شود و سپس به سایر نقاط بدن گسترش می یابد. حدود 12 درصد از آمریکایی ها از میگرن رنج می برند و این بیماری در زنان و افرادی که به طور نامنظم می خوابند شایع تر است. در واقع اکثر افراد مبتلا به میگرن از اختلالات خواب رنج می برند و در صورت تکرار این روند ، وضعیت آنها بدتر می شود. شیوع این سردردهای شدید در افراد میانسال به دلیل احتمال وجود غدد سرطانی بدخیم باید با دقت و دقت بیشتری در این افراد بررسی شود. بهترین رژیم غذایی میگرنی

7. دندان قروچه یا کشیدن دندان (در هنگام خواب)

دندان قروچه یا دندان قروچه در هنگام خواب می تواند باعث سردرد شود. همچنین اگر بدتر شود و عود کند ، می تواند باعث پوسیدگی دندان ، درد ماهیچه ها و آسیب لثه شود. عوامل ایجاد بروکسمی در هنگام خواب شامل ناهنجاری های استخوان فک ، استرس و اضطراب ، اختلالات خواب ، مصرف الکل و قهوه است.

برای تشخیص بروکسمی باید با دندانپزشک مشورت کنید. درمان معمول این اختلال معمولاً استفاده از نگهدارنده دندان هنگام خواب است. دندانپزشک شما همچنین ممکن است داروهای ضد درد تجویز کند و رفتار درمانی را برای کاهش اضطراب و استرس توصیه کند.

8. استرس (تنش عصبی)

وضعیت خواب شما می تواند باعث استرس ، بی خوابی احتمالی و سردرد شود. استفاده از بالش مناسب یا تغییر وضعیت و شکل خواب می تواند این تنش را به طور موثری بهبود بخشد. در اینجا انواع اضطراب و درمان وجود دارد

9-هنگور (اولین خماری صبحگاهی به دلیل سوء مصرف الکل)

مصرف بیش از حد الکل حداقل 6 وعده در عصر ارتباط مستقیمی با سردردهای صبحگاهی دارد. البته مصرف کمتر از این میزان الکل نیز بر خواب تأثیر می گذارد و در غیر این صورت می تواند باعث سردردهای صبحگاهی شود. بعد از نوشیدن مشروبات الکلی ، خیلی سریعتر از حالت معمول احساس خواب آلودگی می کنید ، اما این خواب مختل می شود و زودتر از حد معمول از خواب بیدار می شوید. مصرف الکل همچنین باعث افزایش ادرار و از دست دادن بیش از حد مایعات می شود که می تواند منجر به دهیدراتاسیون خفیف شود.

سردرد یکی از شایع ترین عوارض جانبی کم آبی است. علاوه بر این ، مصرف الکل یک عامل خطر برای میگرن است.

10-داروها و مکملهای دارویی خاص

یکی از علل سردرد می تواند عوارض جانبی داروهای بدون نسخه یا حتی عوارض جانبی داروهای تجویزی باشد. با استفاده از دارویی برای تسکین سردرد ، ممکن است ناخواسته چرخه ای از سردردهای مزمن ایجاد کنید. از سوی دیگر ، اعتیاد به برخی از داروها در شب نیز می تواند علت سردردهای صبحگاهی باشد.

داروهایی که می توانند باعث سردرد شوند عبارتند از:

  • مواد مخدر یا مسکن های بسیار قوی
  • تریپتان ها (داروهای ضد میگرن)
  • داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)
  • آسپرین
  • انواع استامینوفن
  • قرص های اضطراب

سردرد در زمان استرس چیست؟ روشهای پیشگیری و درمان

درمان سردردهای صبحگاهی

اگر از سردردهای مکرر یا روزانه رنج می برید ، با پزشک خود مشورت کنید و علت آن را بیابید. آنچه را که از خواب و بیداری آموخته اید بنویسید و در مورد علائم یا نشانه های کم خوابی با پزشک خود مشورت کنید. آنها می توانند علت دقیق مشکل یا مشکلاتی که باعث سردرد صبح می شود را شناسایی کرده و درمان را برنامه ریزی کنند.

علاوه بر درمان های خاصی که برای حل این مشکل طراحی شده اند ، می توانید با بهبود عادات خواب خود نیز آن را درمان کنید.

  • برنامه خواب منظمی داشته باشید: هر روز به رختخواب بروید و در یک ساعت مشخص از خواب بیدار شوید.
  • ورزش منظم روزانه: سعی کنید هر شب حداقل چند ساعت قبل از خواب ورزش کنید. هرچه فاصله بین این تمرینات و خواب کوتاهتر باشد ، بیشتر استراحت کرده و دیرتر بیدار می شوید.
  • کاهش مصرف قهوه (کافئین) و الکل: نوشیدن یک فنجان قهوه بعد از ظهر یا یک لیوان الکل قبل از خواب شما را بیدار می کند و خواب شما را مختل می کند.
  • شرایط مناسب را برای محیط خواب خود ایجاد کنید: اتاق خواب شما به فضایی تاریک با دمای راحت و تا حد امکان سر و صدا نیاز دارد. سعی کنید از اتاق خواب فقط برای رابطه جنسی و خواب استفاده کنید.
  • برای استراحت ، از حالت عادی روز استفاده کنید: در پایان روز ، سیگنال هایی را تنظیم کنید که بدن شما به استراحت و خواب نیاز دارد. در این مرحله سعی کنید دوش ملایم ، مطالعه یا مدیتیشن بگیرید.
  • ایجاد شرایط مناسب برای سلامت خواب و با درمان مشکلاتی که باعث سردرد می شوند ، می توانید شدت سردردهای صبحگاهی خود را تا حد زیادی کاهش دهید یا آنها را به طور کلی از بین ببرید. با پزشک خود مشورت کنید تا درمان مناسب را برای حل مشکل خود پیدا کنید.

منبع 1 منبع 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *