دکتر تغذیه دکتر توصیه های رژیم غذایی انوشه برای روزه داران

دسته‌بندی نشده


همانطور که روزه داران با پرهیز از کارهای بد روح خود را بهبود می بخشند ، ترکیب این اعمال با پرهیز از خوردن غذای بد به سلامت جسم و روح کمک می کند.

متابولیسم بدن در ماه مبارک رمضان کاهش می یابد. یک رژیم غذایی که کمی کوچکتر از حد معمول باشد برای حفظ سلامت فرد و تامین انرژی لازم برای فعالیت های روزانه کافی است.

با نزدیک شدن آخرین ساعات روز و زمان افطار ، سطح قند خون نیز به آرامی کاهش می یابد. بنابراین ، iftaro باید برای رفع این نیاز فوری بدن به گلوکز (قند) ، به ویژه در مورد مغز و سلول های عصبی تلاش کند. هنگام درمان افطار ، بهتر است غذای بسیار کمی بخورید و از پرخوری و نخوردن انواع غذاهای چرب و شیرین خودداری کنید.

2-3 خرما ، نصف لیوان آب میوه و یک بشقاب یا سوپ مناسب ترین غذا برای افطار است. خرما و آب میوه ها بهترین مواد برای تامین نیاز بدن به گلوکز هستند ، بنابراین از قندهای ساده مانند شکر ، شیرینی ، بامیه ، شربت و موارد دیگر اجتناب کردیم.

در برخی موارد ، به دلیل فشار گرسنگی ، برخی افراد هنگام افطار بیش از حد غذا می خورند. باعث سوء هاضمه ، نفخ ، سوزش سر دل و سنگینی معده می شود. بنابراین ، توصیه می شود به آرامی غذا بخورید و خوب بجوید. خوردن یک تکه میوه بعد از افطار نیز خوب است.

2-3 ساعت بعد از افطار ، زمان خوردن شام فرا رسیده است. شام همچنین می تواند یک وعده غذایی سبک باشد ، اما شامل همه گروه های غذایی مانند نان و غلات ، گوشت ، پروتئین و محصولات لبنی می شود. توصیه می شود بعد از شام یک یا دو میوه بخورید.

صبح ها از غذاهای سنگین ، حجیم ، چرب ، شور و تند خودداری کنید. هنگام سحر خوردن یک غذای سبک همراه با سبزیجات و سالاد توصیه می شود ، حلیم می تواند صبحگاهی غذای خوبی باشد.

بین افطار و سحر مقدار زیادی آب بنوشید تا بدن شما در طول روز دچار کم آبی نشود. کافئین موجود در چای ، قهوه و نوشابه های کولا باعث کم شدن آب بدن به دلیل دیورتیک ها می شود. بنابراین مصرف سحر را تا آنجا که ممکن است کاهش دهید.

در وعده صبحانه از خوردن غذاهای شیرین و ساده خودداری کنید. این مواد با تحریک ترشح انسولین ، میزان گلوکز خون را افزایش می دهند ، بنابراین میزان قند خون در اولین ساعات روز کاهش می یابد. کربوهیدراتهای پیچیده (نان ، برنج ، سیب زمینی ، نخود فرنگی ، ذرت و …) این اثر را ندارند و برای مصرف سحر بسیار بیشتر مناسب هستند. مصرف سبزیجات و سالاد را افزایش دهید. انجام تمرینات سبک در طول روز یا بعد از افطار توصیه می شود.

روزه گرفتن برای زنان و کودکان باردار و شیرده اجباری نیست و بیماران مبتلا به دیابت ، بیماری های قلبی عروقی و سایر بیماران باید با پزشک خود مشورت کرده و با رضایت آنها داروهای خود را تنظیم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *