دکتر تغذیه دکتر آنوشه آنتی اکسیدان ها و غذاهای ضد سرطان

دسته‌بندی نشده


انتخاب و تهیه غذا بر اساس دو حس بویایی و چشایی است. با این حال ، یکی از ویژگی هایی که بر انتخاب غذا تأثیر می گذارد ، رنگ غذا است. فرایند علمی حرارت و زمان پخت تأثیر عمده ای بر تغییر رنگ غذا و ایجاد رنگ دلخواه دارد. رنگهای مورد استفاده در غذا می توانند منبعی طبیعی یا غیر طبیعی داشته باشند.

رنگها بر مواد مغذی ، مژه و طعم غذا تأثیر نمی گذارد ، اما به جذابیت و جذابیت بیشتر غذا کمک می کند. برای افراد چاق و مستعد چاقی ، استفاده از رنگ ها برای تزئین غذا می تواند میل به غذا را افزایش داده و باعث چاقی بیشتر شود. استفاده از رنگ ها و سفره های مناسب برای افراد دارای معلولیت و کودکان دچار سوء تغذیه می تواند انگیزه خوبی برای تشویق آنها به غذا باشد.

استفاده از رنگ طبیعی زعفران در غذا ، رنگین کمان میوه در ظرف ، استفاده از سبزیجات مختلف در وسط میز – همه اینها باعث جذابیت غذا و سفره می شود. در واقع یک بشقاب یا سفره را می توان با غذا رنگ آمیزی کرد. و معمولاً یک خانم خانه دار یا آشپز ، مانند یک نقاش ، از همه این رنگهای زیبا استفاده می کند. رنگهای زیبایی که در میوه ها و سبزیجات یافت می شود می تواند خاصیت غذایی خاصی را برجسته کرده و خواص مشترکی در آنها ایجاد کند. و هر بار که به رنگ های مختلف غذا نگاه می کنیم ، می توانیم آن ویژگی را به خاطر بسپاریم. البته علاوه بر مواد مغذی ، ویتامین ها و مواد معدنی که در هر یک از این غذاها ذکر شده است ، موارد زیر نیز ذکر شده است.

سبز: در میوه هایی مانند سیب سبز ، انگور ، کیوی و سبزیجاتی مانند کنگر فرنگی ، کلم بروکلی ، نخود سبز ، لوبیا سبز و فلفل سبز. لوتئین و ایندول موجود در این مواد دارای خواص آنتی اکسیدانی بوده و بینایی را بهبود می بخشد.

نارنجی و زرد: در میوه هایی مانند گلابی ، گریپ فروت ، انبه ، هلو ، آناناس ، سیب زرد ، انجیر و سبزیجات مانند سیب زمینی ، فلفل زرد ، ذرت و کدو ، کاروتنوئیدها ، بیوفلاونوئیدها و ویتامین ها ج این مواد باعث افزایش کارایی قلب ، افزایش بینایی ، بهبود سیستم ایمنی بدن و کاهش خطر ابتلا به برخی از سرطان ها می شود.

آبی و بنفش ، قرمز مایل به قرمز: در میوه هایی مانند آلو ، انجیر ، کشمش ، زغال اخته و سبزیجاتی مانند بادمجان و کلم قرمز ، آنتوسیانین که به این مواد رنگ آبی و بنفش می دهد ، همراه با مواد شیمیایی فتوشیمیایی ، دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد پیری است. خواص و تقویت حافظه و سلامت دستگاه ادراری به طعم و خواص طعم کمک می کند و کاهش می دهد.

قرمز: در میوه هایی مانند گیلاس ، گیلاس ، انار ، انگور قرمز ، توت فرنگی ، هندوانه و سبزیجاتی مانند چغندر ، پیاز قرمز ، فلفل قرمز ، گوجه فرنگی و ریواس. این گروه از غذاها حاوی مایعاتی هستند که خواصی مشابه آنتوسیانین ها دارند. لیکین سلامت قلب را افزایش می دهد ، بینایی را افزایش می دهد ، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد. وقتی غذا پخته یا کنسرو می شود ، لیکور موجود در آن برای بدن مفیدتر است.

سفید ، خرما ، قهوه ای: در میوه هایی مانند موز ، خرما و سبزیجاتی مانند کلم ، شلغم ، قارچ ، پیاز و سیر. آلیسین موجود در سیر و پیاز موجود در قارچ سلامت قلب را بهبود می بخشد و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد.

البته اینها نیز مواد مغذی ، ویتامین ها و مواد معدنی هستند که در هر یک از این غذاها وجود دارد.

رنگهای مورد استفاده در ناحیه غذا بر اشتها تأثیر می گذارد. رنگهای قرمز و نارنجی باعث می شود فرد سریعتر و بیشتر غذا بخورد. بنابراین ، اکثر فست فودها از این رنگ ها استفاده می کنند. از آنجا که این رنگ ها باعث می شود نشستن طولانی مدت در محیط غیرقابل تحمل باشد و چشم ها خسته شوند ، میزها سریعتر خالی می شوند. در مقابل ، رنگ هایی مانند آبی و سبز آرامش و آرامش را تداعی می کند. بنابراین ، معماران داخلی اغلب هنگام تزئین آشپزخانه و ناهار خوری ساختمان ها از این رنگ ها استفاده می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *