طرح مفهومی پیشران جدید ناسا سفر مریخ را به ۴۵ روز کاهش می دهد


ناسا طرح مفهومی پیشران هسته ای جدیدی را ارائه کرده که میتواند تنها در ۴۵ روز فضانوردان را به مریخ برساند. بدین ترتیب آنها شش ماه سریعتر نسبت به قبل با کمک فناوری های فعلی به مریخ می رسند.

به گزارش‌ سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، آژانس فضایی آمریکا یک پیشرانه هسته ای جدید را انتخاب کرده که بخشی از برنامه توسعه فاز اول محسوب می شود. این پیشرانه حرارتی و هسته ای الکتریکی شامل سیستم پیشرانش هسته‌ای دو وجهی است.

پروفسور رایان گاسلینگ طراح این پیشران از دانشگاه فلوریدا می گوید با استفاده از این فناوری می توان سفر مریخ تنها به ۴۵ روز کاهش داد. این طرح پیشنهادی از بین ۱۴ مورد مفاهیم پیشرفته نوآورانه برای توسعه انتخاب شد که حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰ دلار نیز بابت تحقیق و توسعه آن هزینه شد.

شرکت سازنده این پیشرانش از دو عامل مهم در آن استفاده کرده است یکی از آنها پیشران هسته ای حرارتی است که شامل یک راکتور هسته ای برای گرم کردن هیدروژن مایع خواهد بود تا آن را به پلاسما تبدیل کند و سپس با کمک یک نازل از آن برای تولید رانش استفاده شود.

دومین پیشران هسته ای الکتریکی است که در آن یک راکتور هسته ای باید انرژی یک رانشگر اثر حال را تامین کند. بدین ترتیب یک میدان الکترومغناطیسی ایجاد می شود که با یونیزه کردن گاز نجیب و شتاب دادن به آن نیروی رانشی ایجاد میکند.

با کمک این فناوری می توان سفر مریخ را به شدت کاهش داد. در حال حاضر با استفاده از فناوری های موجود این سفر می تواند بین ۶ تا ۹ ماه طول بکشد. بدین ترتیب کاهش زمان آن به ۴۵ روز امکان انجام ماموریت های مریخی را به جای چند سال به چند ماه می رساند.