توافق اسپیس ایکس با اخترشناسان با هدف کاهش تداخلات ماهواره های استارلینک


اطلاعیه اخیر بنیاد ملی علوم آمریکا نشان می دهد این بنیاد طی توافقی با شرکت اسپیس ایکس قصد دارد تاثیرات ماهواره های استارلینک بر فعالیت های نجومی را کاهش دهد. پیش از این بارها این موضوع توسط اختر شناسان هشدار داده شده بود. آنها از تداخل فعالیتهای مربوط به اخترشناسی و حرکات و فعالیت های ماهواره ها ابراز نگرانی کرده بودند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، توافق اسپیس ایکس و بنیاد ملی علوم مربوط به باند رادیویی ۱۰.۶ تا ۱۰.۷ گیگاهرتز است.

در این توافق اسپیس ایکس باید از مخابره امواج رادیویی در زمان عبور از ایستگاه های رصدی بزرگ جلوگیری کند. بنظر می رسد با وجود عدم ضمانت قانونی در این توافق هر دو طرف قصد دارند شرایطی را ایجاد کنند که علاوه بر وجود سرویس اینترنت ماهواره ای در در فعالیت های نجومی نیز خللی ایجاد نشود.

پانچاناتان، از بنیاد ملی علوم آمریکا در مورد این توافق گفته است: شرایط برای همکاری موفق بین فعالیت های تجاری و عمومی در حال آماده سازی است تا بتوانیم به نحو موثری علاوه بر ارائه ارتباطات ماهواره‌ای تحقیقات علمی مهم را نیز انجام دهیم.

با وجود توافق انجام شده بسیاری از اختر شناسان نسبت به آینده این موضوع چندان خوشبین نیستند. انجمن بین المللی آسمان تاریک نیز طی پرونده در دادگاه قصد دارد از ارسال ماهواره های بیشتر جلوگیری کند. به گفته این انجمن فعالیت های نجومی حرفه ای و آماتور در صورت افزایش ماهواره ها به شدت آسیب خواهد دید.

ماهواره های استارلینک می‌توانند در دو طریق اثرات منفی بر فعالیت اخترشناسان داشته باشند. یکی از آنها ایجاد بازتاب دهنده نور خورشید است. این ماهواره ها می توانند باعث ایجاد نور شدید در آسمان شب و در هنگام رصد شوند. با توجه به اینکه محل قرارگیری آن ها در مداری نزدیک به زمین است این موضوع می‌تواند اثرات شدید تری داشته باشد. روش دوم به اخترشناسی رادیویی مربوط می شود. زیرا این ماهواره ها در یک فرکانس رادیویی خاص فعالیت می کنند. البته امکان انتشار امواج رادیویی در خارج از باند را نیز دارند. بنابراین اخترشناسان در هنگام فعالیت خود با نویز زمینه ای بسیاری مواجه می شوند که می تواند رصد اشیای دور دست کیهانی را با مشکلاتی همراه کند.