افزایش توانایی ربات‌های دو پای گوگل با کمک هوش مصنوعی


ربات های دوپای گوگل با استفاده از هوش مصنوعی اکنون قدرتمندتر و سریع‌تر از قبل می‌توانند بازی‌هایی نظیر فوتبال را انجام دهند. آزمایشگاه دیپ مایند متعلق به گوگل از توسعه ربات‌های مجهز به هوش مصنوعی خبر داد. این ربات‌ها می‌توانند به راحتی بازی فوتبال را انجام دهند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، طبق گزارش آزمایشگاه دیپ مایند گوگل ربات‌های جدید مبتنی بر هوش مصنوعی ربات‌های فوتبالیست دوپا هستند که از طریق این فناوری هدایت شده و می‌توانند راه بروند، به توپ ضربه بزنند، بچرخند و حتی پس از افتادن نیز مجدداً بلند شوند.

گای لور از آزمایش‌های دیپ مایند به همراه همکاران خود ربات‌هایی به نام Robotis OP3 توسعه داده که اندازه آنها حدود ۵۰ سانتی‌متر است. آنها دارای ۲۰ مفصل هستند و آموزش آنها توسط تکنیک‌های یادگیری عمیق به مدت ۲۴۰ ساعت انجام گرفته است. در توسعه ربات‌های جدید دو تکنیک مهم هوش مصنوعی از جمله یادگیری تقویتی از طریق آزمون و خطا برای کسب مهارت و یادگیری عمیق برای تقلید از مغز انسان و تجزیه و تحلیل الگوها استفاده شد.

مهندسان گوگل در توسعه این ربات ها به مقایسه آن با ربات‌های دیگر همراه با مهارت‌های از پیش تعیین شده پرداختند. به گفته آنان در صورتی که ربات‌ها از یادگیری تقویتی عمیق برای آموزش استفاده کرده باشند ۱۸۱ درصد سریعتر بازی خواهند کرد. همچنین آنها می‌توانند ۳۰۲ درصد سریعتر چرخیده و ضربه آنها به توپ نیز حدود ۳۴ درصد محکم‌تر خواهد بود.

این محققان از رویکردهای جدید برای برطرف کردن چالش‌های پیش روی خود استفاده کردند. به عنوان مثال به جای استفاده از داده‌های آموزشی تجزیه و تحلیل شده توسط شبکه عصبی از یک موتور فیزیکی برای شبیه سازی موارد آموزشی استفاده شد.

توماس هورنوجا عضو تیم دیپ مایند گوگل در مورد توسعه ربات‌های فوتبالیست می‌گوید: هدف از توسعه این ربات‌ها تولید ربات‌های انسان نما برای بازی در لیگ برتر نبوده است. زیرا تلاش شد تا مهارت‌های پیچیده ربات‌ها با استفاده از روش‌های آموزشی مصنوعی ایجاد و به صورت واقعی مورد استفاده قرار بگیرد.