ابرخازنی که می‌تواند انرژی‌های تجدید پذیر را ذخیره کند


ابرخازنی جدید دانشمندان با استفاده از قدیمی‌ترین مواد در تاریخ ساخته‌ شده است که می‌تواند انرژی تجدید پذیر را به صورت ارزان و مقیاس پذیر ذخیره کند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، محققان دانشگاه ام آی تی در پژوهش جدید خود با استفاده از مواد رایج باستانی یعنی سیمان و کربن سیاه یک منبع جدید برای ذخیره انرژی به صورت کم هزینه توسعه دادند. فناوری جدید ابداع شده می‌تواند استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر مانند انرژی خورشید انرژی باد و جذر و مد را آسان‌تر کند. بدین ترتیب پایداری در حفظ و استفاده از این منابع افزایش می‌یابد.

پژوهشگران در مطالعات خود متوجه شدند ترکیب این دو ماده با آب می‌تواند نوعی ابرخازن به عنوان جایگزین باتری‌ها تولید کند که امکان ذخیره انرژی الکتریکی را خواهد داشت. به عنوان مثال این دانشمندان گفته‌اند این ماده جدید به عنوان ابرخازن امکان استفاده در شالوده بتنی خانه را خواهد داشت بدین ترتیب انرژی یک روز کامل را ذخیره کرده همچنین استحکام سازه را نیز افزایش می‌دهد. این گروه پژوهشی ه‌اند جاده بتنی ساخته شده از این مواد می‌تواند برای خودروهای الکتریکی نوعی شارژر به حساب بیاید.

فرانتس جوزف و  آدمیر ماسیچ استادان دانشگاه ام آی تی این فناوری را توسعه داده‌اند. خازن‌ها نوعی دستگاه‌های بسیار ساده با دو صفحه رسانه‌ای الکتریکی هستند که با غوطه ور شدن در یک الکترولیت و به کمک یک غشا از هم جدا می‌شوند. در زمان اعمال ولتاژ در خازن یون‌های بار مثبت الکترولیت در صفحه دارای بار منفی تجمع کرده و همین عمل برای بار صفحه مثبت نیز اتفاق می‌افتد. این جداسازی بارها باعث ایجاد یک میدان الکتریکی بین صفحات شده و بدین ترتیب خازن شارژ می‌شود.