پژوهشگران از سوسک و عنکبوت برای ساخت سیستم جذب آب از هوا الهام گرفتند


پژوهشگران از تارهای عنکبوت و نوعی سوسک برای ساخت سیستم‌های جدید جذب آب از هوا استفاده کردند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، از دانشگاه واترلو برای ساخت سیستم‌های جذب آب از هوا روش‌های مختلفی را امتحان کردند. دکتر مایکل تام استاد دانشگاه به همراه پی وانگ و وینان ژائو دانشجویان مقطع دکترا از تار عنکبوت و عملکرد نوعی سوسک در جذب آب برای ساخت سیستم‌های جدید که بتواند رطوبت محیط اطراف را به طور مداوم جذب کند استفاده کردند.

در حال حاضر کمبود آب شیرین چالش جدی است که جهان را تهدید می‌کند. یکی از روش‌های سنتی تهیه آب شیرین استفاده از رودخانه‌ها و سفره‌های آب زیرزمینی است. در حالی که فناوری‌های جدید و در حال توسعه برای برداشت آب از طبیعت الهام گرفته‌اند.

دکتر تام در این مورد می‌گوید: تارهای عنکبوت نوعی سازه شگفت انگیز مهندسی به شمار می‌رود که می‌تواند به طور موثری آب را جذب کند. عنکبوت با جذب رطوبت هوا و به دام انداختن آن از این آب برای نوشیدن استفاده می‌کند.

از طرفی نوعی سوسک‌های صحرایی نامیب وجود دارند که می‌توانند آب مورد نیاز خود را از هوا به دست آورده و از طریق سیستم بدنی خود از مه جذب آب کنند. اکنون این گروه پژوهشی به مهندسی سطح زیست تقلیدی مشغول است. فناوری‌های به کار رفته در این پژوهش نیز برداشت آب جو نام دارد. آنها در روش جدید از ساختار منحصر به فرد این دو جانور برای جذب قطرات ریز آب استفاده کرده‌اند. همچنین برای توسعه فناوری‌های جدید از مواد خالص کربن صفر مواد طبیعی و گیاهی استفاده شده است. همچنین آنها تلاش دارند تا فناوری‌هایی را توسعه دهند که با کمک علم و فناوری نانو بتوان قطرات آب را جذب و دفع کرد.