پرواز موفقیت آمیز اولین هواپیمای هیدروژنی-الکتریکی جهان


بزرگترین هواپیمای هیدروژنی-الکتریکی جهان مربوط به شرکت ZeroAvia توانست اولین پرواز آزمایشی خود را با موفقیت پشت سر بگذارد. این هواپیمای دو موتوره ۱۹ صندلی دارد و اولین پرواز آزمایشی آن نیز ۱۰ دقیقه به طول انجامید.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، ساخت اولین هواپیمای هیدروژنی-الکتریکی جهان مربوط به پروژه دولتی HyFlyer است که هدف از انجام آن ساخت هواپیماهای کوچکتر و با آسیب کمتر به محیط زیست بوده است.

این شرکت پس از پرواز اولیه بیانیه ای را صادر کرد که در آن آمده است: در این هواپیما روی بال سمت راست یک موتور Honeywell TPE331 قرار داشت و روی بال سمت چپ نیز یک نمونه اولیه از موتور هیدروژنی-الکتریکی قرار داشت. موتور روی بال سمت راست با هدف ایمنی بیشتر و افزایش قدرت در هنگام برخاستن مورد استفاده قرار گرفت.

موتور این هواپیما برای تامین انرژی از سوخت هیدروژن گازی فشرده که از الکترولیز بدست آمده است استفاده کرد. در پیکربندی این نمونه از سلول های سوختی و سلول های لیتیوم یونی استفاده شد. البته در زمان استفاده از این هواپیما بصورت تجاری این سلول ها نیاز به مخزن ذخیره سازی خارجی خواهند داشت.

شرکت ZeroAvia در تلاش است تا بتواند برای نمونه اولیه این هواپیما مجوز دریافت کند تا بتواند پروازهای تجاری را از سال ۲۰۲۵ آغاز کند. همچنین این شرکت در حال کار روی موتورهای ۲ تا ۵ مگاواتی است تا بتواند در آینده هواپیماهایی با ۹۰ مسافر را نیز جابجا کند.