هوش مصنوعی می‌تواند بلایای طبیعی را زودتر از موعد اعلام کند


سیل یکی از موضوعات مهم از بلایای طبیعی بوده که هشدار زود هنگام آن می‌تواند برای ساکنین موثر باشد. اکنون محققان با کمک هوش مصنوعی موفق به ساخت ابزاری شده‌اند که امکان هشدار زود هنگام وقوع سیل را خواهد داشت.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، فراهم کردن فرصت مناسب برای تصمیم گیری و محافظت از ساکنان در برابر سیل در منطقه از طریق یک ابزار هشدار اولیه می‌تواند بسیار موثر باشد. ابزار جدید محققان می‌تواند ۴۸ ساعت زودتر نسبت به وقوع سیل هشدار داده و به ساکنان امتداد رودخانه‌ها نهرها و مناطق ساحلی کمک کند.

ابزار جدید محققان با نام شاخص مرطوب مبتنی بر هوش مصنوعی بوده و آموزش آن نیز بر اساس داده‌های آزاد در دسترس که بر خطر سیل موثر هستند انجام شده است. تصاویر ماهواره‌ای پیش‌بینی‌های مربوط به آب و هوا و اطلاعات در مورد سطح آب دریا و سطح زمین و توپوگرافی‌های به دست آمده می‌تواند داده‌هایی را برای آموزش مهیا کند.

البته محاسبه حرکت و تجمع آب در مناظر  کمی دشوار است زیرا پارامترهای بسیاری می‌تواند روی این حرکت و نحوه تجمع آب موثر باشند. هوش مصنوعی می‌تواند با توسعه مدل شاخص مرطوب این پیچیدگی را آسان‌تر کرده و مدیریت آن را بهتر کند. رولند لو از محققان این پروژه با کمک اصول طراحی خاص در این مدل و با کمک داده‌های منتخب توانست هوش مصنوعی را با درک درستی از حرکت توزیع و تعامل آب با محیط آشنا کند.

یه گفته محققان هشدار زود هنگام باید دقیق باشد تا افراد نسبت به آن اعتماد کنند. محاسبات دقیق نیز بسیار مهم بوده به طوری که بتوان از داده‌های ایجاد شده برای موارد دیگر مانند مدیریت آب و هوای بارانی در آینده استفاده کرد. به همین دلیل محققان از یادگیری ماشینی علمی به عنوان شاخه‌ای از هوش مصنوعی برای کوتاه کردن زمان محاسبات و همچنین افزایش دقت فیزیکی استفاده کردند.