نکات مهم تعویض دنده در خودروهای دستی (غیراتوماتیک) باشگاه رانندگان اسنپ

ایراد خودرو مهمترین تغییری که سمند LX جدید کرده بود را میتوان، کوچک شدن چراغهای عقب و دو تکه شـدن جلوپنجره دانست. گیربکسها را به طور کلی به دو دسته اتوماتیک و دستی تقسیم میکنند و شاید بتوان ادعا کرد که این روزها گیربکسهای اتوماتیک محبوبیت بیشتری دارند. این کار باعث میشود تا قدرت موتور به شکل موثرتری به چرخها منتقل شود و جلوی حرکات پیشبینینشده یا ناخواسته را بگیرد. این خودرو از کلاس G لوکستر ظاهر شد و یک کراساوور شیک محسوب میشود. این محصول که از ابتدا در بیشتر بازارهای جهان با نام اِکوئِس (Equus/به معنای اسب در زبان لاتین) شناخته میشد؛ با تکیه بر طراحی و پلتفرمی کاملا جدید موفق شد به بازار آمریکای شمالی نیز راه پیدا کند. وزارت صمت با واردات خودروهای نو به مناطق آزاد آشنایی با محبوب‌ترین خودروهای ژاپنی در ایران موافقت کرده است. حرکت با دنده سبک در مقایسه با دنده سنگین به مراتب راحتتر و کم دغدغهتر است. به همین دلیل بهتر است دندهها را با همان ترتیبی که شناخته شدهاند افزایش دهیم تا خودروی سالمتری ضبط خودرو داشته باشیم. پژو ۴۰۵ یک سدان جمعوجور خانوادگی است که در سال ۱۹۸۸ توسط شرکت پژو روانه بازار شد و اتفاقا استقبال خوبی را در کشور فرانسه و سایر بازارهای اروپا تجربه کرد؛ به حدی که عنوان خودروی سال اروپا را نیز به دست آورد.!

دکلس های اورجینال و بازاری با یکدیگر متفاوت هستند ؛ دکلسهای بازاری از نظر قیمتی بسیار ارزان و کیفیت پایین تری نسبت به دکلس های اورجینال دارند و بدیهی هستش که از نظر قیمتی نیز گران تر هستند. گیربکسهای خودکار معمولی در دسته دنده میان کنسولی خود تنها چهار حالت حرکت، خلاص، عقب و پارک را در اختیار راننده میگذاشتند، اما این گیربکسها که اهرم تعویض دنده آنها به صورت شیفترهای مخصوص در پشت غربیلک فرمان تعبیه میشود امکان کنترل سرعت دندهها را با کم و زیاد کردن آنها به راننده میدهند. این جعبه دنده که توسط شرکت هیوندای ساخته شده و عموما در خودروهای این کمپانی به کار میرود تفاوت چندانی با تیپ ترونیکهای ندارد و تنها ممکن است در آنها اهرم تعویض دنده در میانه کنسول به شکل دسته دنده تعبیه شود و شاهد شیفتر فرمان در آنها نباشیم. رانندگی با خودرو دنده دستی بدون استفاده از کلاچ کار نسبتا سختی است اما راننده میتواند تنها در مواقع اضطراری و تا رسیدن به تعمیرگاه به حرکت بدون کلاچ ادامه دهد؛ زیرا تعویض دنده خودرو بدون کلاچ میتواند به جعبه دنده آسیب وارد کند.

در این مواقع دنده سخت جا خواهدخورد و گیر بکس صدا خواهد داد زیرا سرعت به ابتدای سرعت دنده 2 که 25 کیلومتر است نرسیده بنابراین باید همزمان با دنده کم کردن تک گاز بدهیم تا دور موتور با سرعت ماشین برابر شود و دنده راحت ترجا بخورد. که از طریق فشار پدال و خطوط لولههای ترمز و سامانه ترمزگیری، روغن ترمز به پیستون مستقر در چرخها منتقل شده و در آنجا با فشردن لنت ها به دیسک ترمز تولید اصطکاک میکند. در این مرحله نیاز به تجربه خواهید داشت و باید ضخامت مناسب را تخمین بزنید اما به طور کلی، حداقل ضخامت لنتها باید چیزی در حدود ۰.۵ سانتیمتر باشد. این اتفاق به معنای فرسایش کلاچ بوده و نیاز به تعویض دارد. این موضوع بدین معنی است که یک جعبه دنده باید بتواند در سربالاییها نیروی کافی و مناسب خودرو را فراهم کند و در مسیرهای صاف و هموار همچون اتوبانها و بزرگراهها سرعت بالا مورد نیاز را تامین کند. عدم فشار پای شما بر روی پدال گاز به معنی دنده سنگین بوده که در سراشیبیها بسیار کمککننده است. این طراحی که غالباً به همراه یک شافت مورد استفاده قرار میگیرد، به دندانهها امکان تحمل بارهای بسیار سنگین را میدهد.

این نوع جعبه دنده امکان دنده معکوس را نیز به راننده میدهد. در این سیستم امکان تعویض دنده توسط راننده پیش از فعالیت سیستم خودکار وجود دارد. به نظر می رسد تلاش کوشا خودرو به عنوان شرکت واردکننده این است تا محصولات خود را با قیمت پایین تر در دسترس متقاضیان قرار دهد. بنابراین اگر فاصله تعویض دندهها توسط سیستم خودکار زیاد باشد و ضرایب آنها با اختلاف زیاد انتخاب شوند راننده میتواند به صورت دستی اقدام به تعویض دنده نماید. عمر این گیربکسها بهنسبت نمونههای دستی کمتر بوده و احتمال خرابی آنها بیشتر است. این گیربکسها در ترافیکهای طولانی و مسیرهای پررفتوآمد بسیار کمککننده بوده و راحتی استفاده از آنها به این است که دیگر یک دست شما بر روی دنده و پای مخالف شما بر روی پدال کلاچ قرار نمیگیرد. این نکته را هم اضافه کنیم که، کابین این ماشین جادار است و به عنوان یک سدان خانوادگی، از لحاظ جاداری، راحتی و آسایش را، برای سرنشینان جلو و عقب فراهم میکند. یک جعبه دنده اتوماتیک سواری نرمتری را برای شما فراهم می کند. یکی از مهمترین دلایلی که سبب میشود مشتاقان دنده دستی چندان تمایلی به گیربکسهای اتوماتیک نداشته باشند عدم وجود دنده معکوس است که البته در برخی از نمونههای اتومات فعلی با فشردن پدال گاز تا انتها چنین امکانی نیز فراهم شده است. ​​​ !