شناسایی کوچک‌ترین و کم‌نورترین کهکشان در کیهان


کوچکترین و کم نورترین کهکشان تاریخ جهان توسط ستاره شناسان در فاصله ۳۰ هزار سال نوری از منظومه شمسی کشف شد. این کهکشان شامل ۶۰ ستاره قابل مشاهده است که به عنوان کوچک‌ترین کهکشان کشف شده محسوب می‌شود.

به گزارش‌ سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، ستاره شناسانی از دانشگاه ویکتوریا کانادا به همراه محققانی از دانشگاه ییل در آمریکا موفق به کشف کوچک‌ترین کهکشان تاریخ به نام دب اکبر III/Unions 1 یا UMa3/U1 شده‌اند. این کهکشان از منظومه شمسی ۳۰ هزار سال نوری فاصله دارد و در آن ۶۰ ستاره رویت شده است. به گفته دانشمندان این کهکشان می‌تواند تاریک‌ترین کهکشان احتمالی باشد.

طبق مقاله منتشر شده توسط محققان جرم کهکشان کشف شده ۱۶ برابر جرم خورشید بوده و وسعت آن نیز حدود ۱۰ سال نوری است. با توجه به اینکه این کهکشان در حال چرخش به دور کهکشان راه شیری بوده و تنها صورت فلکی دب اکبر در آن مشاهده می‌شود، نامگذاری آن نیز بر اساس این صورت فلکی انجام گرفته است. گفته محققان در صورتی که کهکشان کوچک‌ترین نوع کشف شده باشد می‌تواند به درک بسیاری از موارد در مورد چگونگی شکل‌گیری کهکشان راه شیری منجر شود.

محققان احتمال می‌دهند این کهکشان تازه کشف شده پر از ماده تاریک باشد. زیرا به نظر آنها این کهکشان کم ستاره نیاز به کشش گرانشی بالا برای نگه داشتن این ستاره‌ها در کنار یکدیگر دارد. تجزیه تحلیل‌های انجام گرفته نشان می‌دهد اگر ماده تاریک در این کهکشان وجود داشته باشد احتمالاً جرمی معادل یک میلیارد برابر خورشید دارد. در صورت صحت این موضوع احتمالاً با بالاترین نسبت‌های ماده تاریک به ماده مرئی در این کهکشان روبرو هستیم.

به گفته محققان این کهکشان تاکنون به دلیل نور اندک شناسایی نشده بود. اما اکنون با کشف این کهکشان می‌توان به برخی سوالات اساسی در مورد نحوه شکل‌گیری کهکشان راه شیری پاسخ داد. همچنین مدل‌های کیهان شناسی می‌گویند تشکیل کهکشان‌ها شامل یک فرایند سلسله مراتبی بوده که در آن از ادغام هاله‌های ماده تاریک شامل کهکشان‌های کوچک شروع شده و به ساخت کهکشان‌های بزرگتر در آینده منجر می‌شود.