سازمان ملل نسبت به خطرات تراشه‌های مغزی و از بین رفتن حریم خصوصی افکار هشدار داد


پیشرفت فناوری‌های عصبی به همراه خطرات بالقوه باعث شده است تا سازمان ملل متحده نیز در این رابطه هشدار دهد. به گفته این سازمان تراشه‌های مغزی با از بین بردن حریم خصوصی ذهنی افراد میتواند به افکار آنان دسترسی پیدا کند. کشورهای مختلف باید در رابطه با این صنعت قوانین و مقرراتی را وضع کنند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، سازمان ملل متحد در مورد ایمپلنت‌ها و اسکن‌های مغزی برای حل مشکلات پیشرفته عصبی هشدار داده است. طبق اعلام این سازمان چنین فعالیت‌هایی بالقوه خطرناک بوده و می‌تواند باعث نفوذ هوش مصنوعی به حریم خصوصی و افکار انسان‌ها شود.

با توجه به پیشرفت‌های اخیر هوش مصنوعی نیاز به قانونگذاری در حوزه فناوری‌های عصبی مشاهده می‌شود. گابریلا راموس، دستیار دبیرکل یونسکو در فعالیت‌های اجتماعی و انسانی در این رابطه می‌گوید: با توجه به پوشش این فناوری در فعالیت‌های بسیار وسیع امکان وجود قابلیت‌های خطرناک خواهد بود. وی در ادامه گفته است: در این دنیای جدید به سمت مسیری خواهیم رفت که در آن الگوریتم‌ها قادر به رمزگشایی فرایندهای ذهنی هستند و می‌توانند به طور مستقیم مکانیزم‌های مهم از جمله احساسات و تصمیمات را در مغز دستکاری کند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل این سازمان نیز در مورد این فناوری گفته است: تراشه‌های عصبی با وجود مزیت‌های فراوان و کاربردهای گوناگون میتواند برای کاربران خود معایبی نیز داشته باشد. در حال حاضر سرعت پیشرفت این فناوری بسیار زیاد است.