راهنمای جامع خرید سرور اختصاصی (‌آشنایی با انواع سرور)


اگر آمادۀ خرید سرور هستید،‌ پیشنهاد می‌کنیم تا پایان مطالعۀ این گزارش دست نگه دارید! چرا؟ چون در این ادامه به سؤال‌های مهمی پاسخ می‌دهیم که روی تصمیم‌گیری شما برای انتخاب و خرید سرور اختصاصی تأثیر می‌گذارد. قرار است به شما بگوییم که سرور چیست،‌ چه انواعی دارد. حالا هم با تمرکز کامل، بفرمایید برای مطالعۀ پاسخ سؤال اول!

سرور چیست؟سرور چیست؟

سرور (server) در زبان انگلیسی یعنی خدمت‌رسان؛ اما در دنیای تکنولوژی، سرور به‌معنی کامپیوتر غول‌پیکریست که سخت‌افزار بسیار قدرتمندی دارد. سرور دقیقاً مثل کامپیوترهای معمولی مادربرد، هارد دیسک و تجهیزات مختلفی دارد؛ با این تفاوت که قطعات آن بسیار قدرتمند‌تر از کامپیوترهای معمولی هستند.

کار اصلی سرورها ذخیرۀ اطلاعات و مدیریت آن‌هاست. شما هم اگر می‌خواهید یک وب‌سایت یا یک اپلیکیشن داشته باشید، به فضایی برای ذخیره‌سازی و مدیریت اطلاعات نیاز دارید. سرور به‌خوبی از پس این مسئولیت برمی‌آید و میزبان فوق‌العاده‌ای برای اطلاعات شما خواهد بود.

اگر اسم هاست به گوشتان خورده باشد، ممکن است بپرسید که: «سرور چه فرقی با هاست دارد؟» سؤالی خوبی پرسیدید! پاسخش را در بخش بعدی می‌دهیم.

تفاوت سرور و هاست چیست؟

همان‌طور که گفتیم، سرور یک کامپیوتر با عملکرد قدرتمند است و برای میزبانی (هاستینگ) اطلاعات از آن‌‌ استفاده می‌شود. شرکت‌هایی که خدمات میزبانی وب ارائه می‌کنند، فضای یک سرور را تقسیم می‌کنند و هر قسمت را در اختیار یک مشتری قرار می‌دهند که به هریک از این قسمت‌ها هاست گفته می‌شود. پس سرور و هاست میزبان اطلاعات شما هستند اما تفاوت‌هایی هم دارند.

تفاوت اصلی سرور و هاست در سطح دسترسی شما به آن‌هاست. اگر یک سرور بخرید، دسترسی ادمین به شما داده می‌شود و می‌توانید از تمامی منابع آن استفاده کنید؛ در صورتی که با خرید هاست، دسترسی محدودتری دارید و فقط با استفاده از کنترل پنل می‌توانید وارد هاست خود شوید و کارهایی مثل نصب سیستم مدیریت محتوا (CMS) را انجام دهید.

آشنایی با انواع سرور

سرورها بسته به نوع کاری که می‌خواهید انجام دهید انواع مختلفی دارند. برای مثال، سروری که برای ساخت بازی آنلاین باید تهیه کنید با سروری که برای وب‌سایت خود باید تهیه کنید یکسان نیست. به همین خاطر، می‌خواهیم شما را با انواع سرورها و کاربرد آن‌ها آشنا ‌کنیم؛ اما قبل از آشنایی با دسته‌بندی جزئی سرورها، بهتر است با دسته‌بندی کلی آن‌ها آشنا شوید.

در دسته‌بندی‌های کلی، سرورها به‌صورت فیزیکی و مجازی تقسیم‌ می‌شود. شرکت‌های هاستینگ نیز سرورها را به‌شکل‌های اختصاصی و اشتراکی ارائه می‌کنند.

سرور فیزیکی

سرور فیزیکی همان ابررایانه‌ای است که میزبان وب‌سایت شماست و اطلاعات و داده‌های آن را ذخیره،‌ نگهداری و پردازش می‌کند.

سرور مجازی (VPS)

سرور مجازی یا VPS، مخفف Virtual Private Server به‌معنی سرور مجازی خصوصی است. این نوع از میزبانی، یک سرور را به بخش‌های مجازی با عملکردی مستقل تقسیم می‌کند و اطلاعات هر وب‌سایت در یکی از بخش‌های سرور ذخیره می‌شود.

سرور اختصاصی

در سرور تمام امکانات و فضای سرور برای یک مشتری است و با وب‌سایت دیگری مشترک نیست.

سرور اشتراکی

یک سرور اشتراکی بین چند وب‌سایت تقسیم می‌شود تا صاحبان وب‌سایت‌ها هزینۀ کمتری برای نگه‌داری اطلاعات وب‌سایت خود بپردازند. به این صورت که هاستینگ‌ها یک سرور را به بخش‌های مختلف تقسیم می‌کنند و هر قسمت را در اختیار یک کسب‌و‌کار یا یک وب‌سایت قرار می‌دهند.

خُب این از دسته‌بندی کلی سرورها. در ادامه به‌صورت جزئی‌تر انواع سرورها را معرفی می‌کنیم.

سرور پروکسی (Proxy Server)

سرور پروکسی دقیقاً مثل یک واسطه عمل می‌کند؛ یعنی اطلاعات را از شما می‌گیرد و آن را به سرورهای اینترنت می‌دهد. در واقع وقتی از VPN استفاده می‌کنید، مرورگر شما به سرور پروکسی متصل می‌شود و با تغییر IP، مسئولیت ارتباط با دنیای اینترنت و برگرداندن اطلاعات آن برای شما را به عهده می‌گیرد. مهم‌ترین دلیل استفاده از سرور پروکسی افزایش امنیت است.

سرور وب (Web Server)

سرور وب مسئولِ انتقال، ‌پردازش و نگه‌داری اطلاعات وب‌سایت‌ شماست. چطوری؟ وقتی آدرس یک وب‌سایت را در مرورگر خود وارد می‌کنید، سرور آن وب‌سایت کد HTTP شما را دریافت می‌کند و پس از پردازش، اطلاعاتی را که به دنبال آن می‌گردید در اختیارتان می‌گذارد.

سرور بازی (Game Server)

بازی‌های آنلاین چندنفره روی سرور‌هایی به‌نام سرور بازی گیم سرور اجرا می‌شود. این سرورها شما را به هم‌تیمی‌ها یا رقبایتان متصل می‌کنند و به شما این امکان را می‌دهند که با هر کسی در سراسر دنیا بازی کنید.

سرور اپلیکیشن (Application Server)

وظیفۀ اصلی سرور اپلیکیشن، سرویس‌دهی و راه‌اندازی نرم‌افزار تحت‌وب یا دسکتاپ است. بسیاری از افراد از سرور وب به‌عنوان سرور اپلیکیشن استفاده می‌کنند که این کار از لحاظ امنیتی توصیه نمی‌شود. بهتر است برای هر کاری، سرور مخصوص آن را تهیه کنید.

سرور ایمیل (Mail Server)

سرور ایمیل به ایمیل سرورهایی گفته می‌شود که وظیفۀ انتقال ایمیل‌ها از فرستنده به گیرنده را دارد و امکان مدیریت حرفه‌ای آن را به شما می‌دهد. هر ایمیل برای رسیدن به مقصد از چند سرور ایمیل می‌گذرد. اگر می‌خواهید بازاریابی ایمیلی یا همان ایمیل مارکتینگ داشته باشید، بهتر است در کنار سرور وب یک سرور ایمیل هم تهیه کنید.

سرور فایل (File Server)

سرور فایل وظیفۀ ذخیره‌سازی و مدیریت فایل‌ها و اطلاعات را بر عهده دارد تا کامپیوترهای دیگر در همان شبکه بتوانند به اطلاعات دسترسی داشته باشند. این سرور برای سازمان‌ها و کسب‌وکارهایی مناسب است که اطلاعات مهمی دارند و می‌خواهند آن اطلاعات در دسترس مجموعه‌ای از افراد باشد.

لیموهاست، تجربه‌ی خوب میزبانی

تا اینجا به شما گفتیم که سرور چیست و‌ چه انواعی دارد. حالا می‌خواهیم نحوه خرید سرور اختصاصی را از وبسایت های فروش میزبانی وب بیان کنیم. مهم‌ترین دلیل پیشنهاد ما، امکان خرید سرور مدیریت‌شده است. سرور مدیریت‌شده علاوه‌بر این که منابع سرور را به شما اختصاص می‌دهد، در سایر فرآیندهای زیرسازی امنیت، بهینه‌سازی و پشتیبانی تخصصی نیز همراه شماست. بر خلافِ سرورهای اختصاصی که تمامی مسئولیت‌ها را روی دوش شما می‌گذارند!

ضمن اینکه یک سرور اختصاصی فقط سخت‌افزار سرور را به شما اجاره می‌دهد؛ درحالی‌که سرور مدیریت‌شده امکاناتی مثل امکانات زیر را ارائه می‌دهد:

  • خدمات پیکربندی و به‌روز‌رسانی؛
  • کانفیگ؛
  • حفظ امنیت؛
  • پشتیبانی توسط یک مدیر پشتیبانی ویژه؛

با این توضیحات، اگر کسب‌وکار بزرگی دارید که امنیت و سرعت در آن حرف اول را می‌زند، بهترین انتخاب برای شما سرورهای اختصاصی مدیریت‌شده است. لیموهاست ارائه‌دهندۀ سرورهای مدیریت‌شده است و با سرپرستان حرفه‌ای سرور، خیالتان را از داشتن یک سرور امن و قدرتمند راحت می‌کند. برای خرید سرورهای مدیریت‌شده و کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ آن‌ها، می‌توانید به وب‌سایت لیموهاست مراجعه کنید.