دانشمندان ماده جدیدی کشف کرده اند که رایانه های کوانتومی را متحول می کند


پژوهشگران دانشگاه نورث کارولینا توانستند ماده مغناطیسی جدیدی توسعه دهند که می تواند انقلابی در رایانه های کوانتومی اسپینترونیک ایجاد کند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، تاکنون سیلیکون به عنوان ماده اصلی در حوزه الکترونیک مورد استفاده قرار گرفته است. کشف ماده جدید می تواند به استفاده گسترده منجر شود.

در حال حاضر ویفرهای سیلیکونی نقش مهمی در تولید نیمه‌رساناها دارند. اما ماده جدید به نام کیو سیلیکون می تواند به زودی جایگزین آن شود. مهندسان دانشگاه نورث کارولینا کیو سیلیکون را کشف کرده اند که به دلیل داشتن خواص مهم می تواند در رایانه های کوانتومی کاربردهای مهمی داشته باشد.

رایانه های اسپینترونیک همان به کارگیری علم چرخش یا اسپین الکترون ها است که تفاوت زیادی با الکترونیک معمولی دارد. زیرا در آن علاوه بر الکترون از اسپین نیز استفاده میشود. بدین ترتیب حجم داده قابل انتقال افزایش می یابد.

اسپین الکترون به حرکت الکترون به دور خود گفته میشود. همچنین حرکت بالا و پایین اسپینی به عنوان صفر و یک استفاده میشود. این سیستم در آینده می تواند در دستگاه های ریزالکترونیکی تحول عظیمی ایجاد کند. ماده جدید ویژگی های بیشتری نسبت به سیلیکون دارد. یکی از آنها داشتن خاصیت فرومغناطیسی در دمای اتاق است.

این خاصیت در برخی روش های ذخیره سازی نقشی حیاتی خواهد داشت. از این رو می تواند در ایجاد میدان جدید اسپین ترونیک به کار گرفته شود. در این میدان، داده ها در اسپین الکترون ها ذخیره خواهد شد و در آینده باعث ساخت دستگاه های کوچک تر و کارآمدتر میشود