جراحان ژاپنی موفق به پیوند عضو جنین به جنین در موش‌ها شدند


محققان ژاپنی برای نخستین بار توانستند بافت کلیه مربوط به یک جنین موش را به موش دیگر پیوند بزنند. این در حالی بود که گیرنده پیوند در رحم مادر قرار داشته و این پیوند به صورت عضو جنین به جنین صورت گرفته است.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، تاکاشی یوکو نفرولوژیست از دانشکده پزشکی دانشگاه جیکی توکیو در مورد مطالعه اخیر خود می‌گوید: جراحی صورت گرفته نخستین قدم برای پیوند کلیه‌های جنین خوک به جنین‌های انسان بوده است. پیش از این آنها در نمونه‌هایی موفق به تزریق سلول‌ها و مایع آمنیوتیک به جنین‌ها از جمله جنین انسان شده بودند. در حالیکه در این مطالعه  اعضا و بافت درون رحم به صورت پیوندی مورد استفاده قرار گرفته است.

به گفته محققان پیوند عضو پیش از تولد و تکامل آن همراه با جنین می‌تواند به کارکرد مناسب اندام از بدو تولد کمک کرده و در نهایت خطر رد شدن کمتری را نیز به دنبال دارد. گلن گاردنر جراح جنین در بیمارستان مادران متر در استرالیا داده‌های به دست آمده از این تحقیق را دوست داشتنی می‌داند.

یوکو به همراه همکاران خود از موش‌های اصلاح ژنتیکی شده و حاوی پروتئین فلورسنت سبز رنگ در کلیه‌ها استفاده کردند. بدین ترتیب امکان ردیابی بافت مورد نظر آسان‌تر شد. بافت سبز کلیه از جنین موش استخراج شده و در زیر پوست جنین‌های موش ۱۸ روزه در رحم مادرشان قرار داده شدند. موش‌های پذیرنده پس از دوره بارداری طبیعی به دنیا آمدند. در طول بارداری بافت به تدریج توسعه یافته و واحدهای تصفیه کننده و ساختارهای کلیوی داخلی و خارجی توانستند به خوبی رشد کنند.

بررسی دقیق کلیه‌ها مشخص کرد که رگ‌های خونی جنین در داخل بافت اهدایی رشد کرده و باعث شده است تا سیستم ایمنی تداخل کمتری در پذیرش بافت داشته باشد. در حالت عادی ناسازگاری بین عروق خونی اهدا کننده و بدن پذیرنده باعث رد پیوند عضو می‌شود. در حالیکه در این مطالعه امکان پشت سر گذاشتن این محدودیت وجود داشته است.