برای نخستین بار با شلیک لیزر قدرتمند مسیر رعد و برق منحرف شد


پژوهشگران برای نخستین بار توانستند با استفاده از لیزرهای پرقدرت مسیر رعد و برق را منحرف کنند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، دستگاه جدید پژوهشگران توانست بالاتر از یک میله برقگیر رعد و برق باعث انحراف آن شود. در این دستگاه تکنولوژی به کار گرفته شده باعث بهبود عملکرد برقگیرها خواهد شد.

صاعقه هر ساله باعث مرگ و میر چندین هزار نفر در سراسر جهان میشود. همچنین رعد و برق سالانه باعث آسیب به ساختمان‌ها زیرساخت‌های ارتباطی و منابع طبیعی در جهان خواهد شد و هزینه های میلیارد دلاری در پی دارد.

ایده استفاده از لیزر برای انحراف رعد و برق مربوط به اکنون نبوده و از دهه ۱۹۷۰ میلادی تاکنون در مورد آن بررسی هایی انجام شده است. در این روش شلیک‌های لیزری باعث افزایش دما خواهند شد که در اثر آن الکترون‌های مربوط به مولکول‌های هوا آزاد می‌شود. به همین دلیل یک کانال رسانای مملو از الکترون توسط لیزر ایجاد خواهد شد. از طرفی به دلیل اینکه برق صاعقه معمولاً یک مسیر با کمترین مقاومت بین ابرها و زمین را انتخاب می‌کند وارد کانال ساخته شده توسط لیزر خواهد شد. البته چالش ایجاد شده عمر بسیار کم کانال است که تنها توسط لیزر سوسو میزنند. پیش از این انحراف صاعقه توسط دانشمندان در آزمایشگاه و به صورت آزمایشی انجام شده بود اما این روش هیچ گاه به صورت واقعی انجام نگرفت.

آزمایش لیزر دانشمندان روی یک قله ۲۵۰۰ متری در سوئیس انجام گرفت. روی این قله یک برج ۱۲۰ متری وجود دارد که سالانه حدود ۱۰۰ بار با صاعقه برخورد دارد. این محققان با توجه به پیش‌بینی‌های آب و هوایی و احتمال صاعقه لیزر خود را روشن کرده بودند. همچنین آنها موفق شدند برای نخستین بار در تاریخ از مسیر شلیک لیزر و انحراف صاعقه تصویربرداری کنند.