با استفاده از لیزر می توان صاعقه را کنترل کرد


دانشمندان برای نخستین بار از لیزر برای کنترل صاعقه استفاده کردند. در این عملیات شعاع سطح لیزر از ۱۲۰ متر به ۱۸۰ متر تغییر داده شد.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، به گفته دانشمندان ارسال لیزر پرقدرت به سمت آسمان در واقع نوعی میله برق گیر ایجاد می کند که قادر صاعقه را کنترل کرده و مسیر آن را تغییر دهد. با کمک این روش می توان از زیرساخت های حیاتی، نیروگاهها، فرودگاه‌ها و سکوهای پرتاب فضاپیما محافظت کرد.

در آزمایش انجام شده از یک دستگاه لیزر پرقدرت به اندازه یک ماشین در کنار یک برج مخابراتی استفاده شد. این برج سالانه محل برخورد ۱۰۰ صاعقه است. در این روش با ایجاد کانال هایی از هوای یونیزه و ذرات باردار امکان هدایت صاعقه ها وجود دارد. به گفته محققان این دستگاه لیزر با قابلیت افزایش ارتفاع بصورت مجازی قادر به پوشش دهی بیشتر سطح در حال محافظت می شود.

ژان پیر ولف، از محققان این مطالعه و نویسنده این پژوهش می گوید: در زمان انتشار پالس های لیزری پر قدرت در جو، در داخل پرتو رشته هایی از نور بسیار شدید تشکیل میشود. این رشته ها باعث یونیزه شدن مولکول های اکسیژن و نیتروژن در هوا شده و سپس الکترون ها را آزاد می کنند. به گفته ولف هوای یونیزه شده که پلاسما نام دارد تبدیل به رسانای الکتریکی میشود.

در مطالعه انجام گرفته مشخص شد که پرتوهای یک لیزر پرقدرت می تواند همانند یک میله برق مجازی عمل کند و به جای میله های برق سنتی باعث هدایت صاعقه ها شود.