۷ گام مهم برای مراقبت خوب از دیابت

دیابت تقریباً هر اندام بدن شما را تحت تأثیر قرار می دهد و مراقبت مؤثر برای دیابت نیاز به یک تیم اختصاصی از ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی دارد. آنها شامل پزشکان، متخصصان تغذیه، مشاوران، متخصصان چشم، دندانپزشکان و غیره می شوند. هر فردی که دیابت دارد نیازهای متفاوتی دارد. با تیم مراقبت های بهداشتی خود ارتباط برقرار کنید تا بهتر بفهمید کدام درمان برای شما مناسب است.

۷ گام برای مراقبت خوب از دیابت

مرحله ۱: خود را در مورد دیابت آموزش دهید

هرچه بیشتر در مورد دیابت بیاموزید، در مدیریت آن آمادگی بیشتری خواهید داشت. این به شما این امکان را می دهد که بفهمید بر اساس «نوعی» که برای شما تشخیص داده شده است، چه خط درمانی را باید دنبال کنید.

به عنوان مثال، بیماران دیابتی نوع ۱ باید هر روز انسولین مصرف کنند. رژیم غذایی و فعالیت بدنی روزانه می تواند به کنترل نوع ۲ کمک کند. بیشتر بیماران نوع ۲ نیز ممکن است نیاز به مصرف داروهای دیابت یا انسولین داشته باشند.

دیابت یک بیماری جدی است و متأسفانه اکثر افرادی که دیابت دارند حتی نمی دانند که از آن رنج می برند.

عواملی که شما یا عزیزانتان را در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار می دهد را شناسایی کنید.

افراد در معرض خطر شامل کسانی هستند که:

۱. اضافه وزن دارند

۲. بیش از ۴۵ سال سن

۳. داشتن یکی از اعضای نزدیک خانواده مبتلا به دیابت

۴. مبتلا به دیابت بارداری (دیابت در دوران بارداری)

۵. از فشار خون بالا رنج می برید

۶. سابقه سطح کلسترول بالا داشته باشید

۷. از سبک زندگی کم تحرک پیروی کنید

اگر فردی را می شناسید که یکی از عوامل خطر دیابت را دارد، به او توصیه کنید برای انجام آزمایش با پزشک خود صحبت کند.

مرحله ۲: از یک رژیم مراقبت منظم پیروی کنید

اگر دیابت دارید، به یاد داشته باشید که به طور منظم با پزشک خود پیگیری کنید. مطمئن شوید که رژیم درمانی را رعایت می کنید. از خانواده، دوستان و همکاران خود بخواهید که از شما حمایت کنند.

به یاد داشته باشید به:

۱. از متخصص دیابت خود بپرسید که هر چند وقت یکبار نیاز به معاینه دارید.

۲. تاریخ و زمان قرار بعدی خود را یادداشت کنید.

۳. تمام سؤالات و مسائلی را که می خواهید در ملاقات بعدی با پزشک خود در میان بگذارید، یادداشت کنید.

مرحله ۳: یاد بگیرید چگونه دیابت خود را مدیریت کنید

دیابت بر بسیاری از اندام های بدن تأثیر می گذارد. نظارت بر غذاهایی که می خورید، سطح فعالیت بدنی و نحوه مراقبت از خود بسیار مهم است.

۱. یک برنامه غذایی متعادل را دنبال کنید

۲. روزانه پاهای خود را معاینه کنید

۳. سطح گلوکز خود را کنترل کنید

۴. سیگار را ترک کنید

۵. فعالیت بدنی منظم داشته باشید

مرحله ۴: ABC دیابت خود را بشناسید

یکی از اهداف اصلی درمان دیابت کنترل ABC آن است به عنوان مثال:

A= A1C (متوسط ​​سطح قند خون)

B= فشار خون

ج = کلسترول

مرحله ۵: ABC های خود را نظارت کنید

شما می توانید با نظارت بر ABC خود، خطر عوارض مرتبط با دیابت مانند مشکلات کلیوی، نابینایی، عفونت پا و غیره را کاهش دهید.

۱. تست A1C را انجام دهید

آزمایش A1C به پزشک اجازه می دهد سطح گلوکز خون شما را در سه ماه گذشته اندازه گیری کند. این به شما امکان می دهد بدانید که چقدر خوب از دیابت خود مراقبت می کنید و توصیه می شود که این کار را دو بار در سال انجام دهید. سطح هدف A1C برای اکثر بیماران دیابتی کمتر از ۷ است.

۲. سطح گلوکز خون خود را کنترل کنید

قند خون خود را به طور منظم چک کنید تا به کنترل آن کمک کنید. یک رکورد از نتایج خود را نگه دارید و آن را به پزشک خود نشان دهید. برخی از نوارهای گلوکز نتایج گلوکز خون را به عنوان مقادیر گلوکز پلاسما گزارش می دهند که ۱۰ تا ۱۵ درصد بیشتر از مقادیر گلوکز خون کامل است. از پزشک خود سؤال کنید که آیا متر یا نوار شما نتایج خون کامل یا پلاسما را ارائه می دهد.

الف) محدوده گلوکز هدف با استفاده از خون کامل ۸۰ تا ۱۲۰ قبل از غذا و ۱۰۰ تا ۱۴۰ هنگام خواب است.

ب) محدوده گلوکز هدف با استفاده از پلاسما ۹۰ تا ۱۳۰ قبل از غذا و ۱۱۰ تا ۱۵۰ هنگام خواب است.

گلوکز خون خود را بررسی کنید

برای کمک به کنترل دیابت، ممکن است لازم باشد قند خون خود را به طور منظم چک کنید. در زمان آزمایش به شما می گوید که قند خون شما چقدر است. نتایج خود را ثبت کنید و آن را به تیم مراقبت های بهداشتی خود نشان دهید. برخی از مترها و نوارهای آزمایش نتایج گلوکز خون را به صورت مقادیر گلوکز پلاسما گزارش می دهند که ۱۰ تا ۱۵ درصد بیشتر از مقادیر گلوکز خون کامل است. از پزشک یا داروساز خود بپرسید که آیا متر و نوارهای شما نتایج خون کامل یا پلاسما را ارائه می دهند.

· محدوده گلوکز هدف برای اکثر افرادی که از خون کامل استفاده می کنند ۸۰ تا ۱۲۰ قبل از غذا و ۱۰۰ تا ۱۴۰ هنگام خواب است.

· محدوده گلوکز هدف برای اکثر افرادی که از پلاسما استفاده می کنند ۹۰ تا ۱۳۰ قبل از غذا و ۱۱۰ تا ۱۵۰ هنگام خواب است.

فشار خون خود را کنترل کنید

فشار خون بالا باعث می شود قلب شما سخت تر کار کند. این ممکن است منجر به سکته مغزی و سایر مشکلات مانند بیماری کلیوی شود. ممکن است لازم باشد در هر ملاقات با پزشک فشار خون خود را چک کنید

· فشار خون هدف برای اکثر بیماران دیابتی کمتر از ۱۳۰/۸۰ است.

سطح کلسترول خود را کنترل کنید

لیپیدهای با چگالی کم (LDL) کلسترول بدی است که در رگ های خونی شما جمع می شود. ممکن است باعث تنگ شدن و سفت شدن رگ های خونی شود که می تواند منجر به حمله قلبی شود. پزشک شما باید حداقل سالی یک بار سطح LDL شما را بررسی کند.

· کلسترول LDL هدف برای اکثر بیماران دیابتی کمتر از ۱۰۰ است.

مرحله ۶: جلوگیری از مشکلات طولانی مدت دیابت

افراد مبتلا به دیابت باید قند خون، فشار خون و کلسترول خود را کنترل کنند تا از مشکلات مرتبط مانند حمله قلبی، مشکلات کلیوی، آسیب عصبی، عفونت پا، بیماری لثه و غیره جلوگیری کنند.

· طبق دستور پزشک رژیم غذایی متعادل داشته باشید.

· افزایش سطح فعالیت بدنی

· هر از چند گاهی داروهای خود را مصرف کنید.

· به خوبی از پاهای خود مراقبت کنید. آنها را به طور مرتب از نظر صدمات معاینه کنید.

· دندان های خود را به طور مرتب از نظر مشکلات دندانی معاینه کنید.

مرحله ۷: معاینات منظم برای بررسی مشکلات طولانی مدت و درمان آنها انجام دهید

برای مشکلاتی که دیابت می تواند ایجاد کند، به طور منظم به پزشک مراجعه کنید. معاینات منظم به پیشگیری از مشکلات یا یافتن زودهنگام آنها کمک می کند تا بتوان آنها را به خوبی درمان و مدیریت کرد.