۴ فاکتور بزرگ برای کلسترول بالا

رژیم غذایی

کنترل کلسترول به همان اندازه با آنچه که نمی خورید ارتباط دارد تا آنچه می خورید. میزان چربی اشباع شده ای که وارد بدن می شود بیشترین تاثیر را دارد. بهترین و سریع ترین راه برای کاهش آن، کاهش میزان چربی اشباع شده در رژیم غذایی با کاهش یا حذف کامل گوشت، تخم مرغ، شیر و کره یا اساساً هر غذای حیوانی است. محصولات حیوانی مسئول ۱۰۰ درصد کلسترول غذا هستند. هیچ محصول گیاهی حاوی آن نیست. با این حال، همچنین مهم است که توجه داشته باشید که اگرچه روغن‌های گیاهی خاصی مانند روغن پالم یا روغن نارگیل حاوی آن نیستند، اما دارای چربی اشباع بالایی هستند که در واقع می‌تواند باعث شود بدن شما مقادیر زیادی کلسترول تولید کند.

اگرچه رژیم غذایی عامل شماره یک در تعیین سطوح در بدن است، اما بسیاری از عوامل دیگر نیز وجود دارند که می توانند ترازو را به یک جهت یا جهت دیگر کج کنند. استرس، کافئین، استعمال دخانیات و حتی وراثت همگی در نحوه کنترل و تولید بدن نقش دارند.

قهوه

نوشیدن قهوه با سطوح بالاتر مرتبط است، به ویژه در افرادی که قهوه فرآوری شده در دمای بالا می نوشند، میزان بالایی از آن مشاهده می شود. بخش عمده ای از این نوشیدنی های قهوه از تمام نوشیدنی های تهیه شده از اسپرسو تهیه می شود. سایر اشکال قهوه، حتی قهوه بدون کافئین نیز نشان داده شده است که سطح آن را افزایش می دهند. مطالعات نشان می دهد که قهوه بدون کافئین تأثیر نسبتاً مشابهی بر سطح سرمی دارد. افزایش ۸ تا ۱۰ درصدی در LDL (لیپوپروتئین های با چگالی کم) یا سطح کلسترول “بد” پس از نوشیدن قهوه بدون کافئین به مدت سه ماه مشاهده شده است.

سیگار کشیدن

ثابت شده است که مصرف تنباکو سطح HDL یا کلسترول “خوب” را کاهش می دهد. هنگامی که HDL کاهش می یابد، به احتمال زیاد LDL افزایش می یابد زیرا باید کاهش HDL را جبران کند. علاوه بر کاهش سطح کلسترول HDL، بسیاری از مطالعات نشان داده اند که میزان کلسترول تام در جریان خون افراد سیگاری افزایش می یابد. سیگار حاوی مجموعه ای از سموم، به ویژه ترکیبی به نام آکرولئین است. آکرولین یک بخار زرد رنگ با بوی بد است که از سوختن گیاهان مانند تنباکو تولید می شود. آکرولئین به راحتی از طریق ریه ها به جریان خون جذب می شود و تحقیقات نشان داده است که با تأثیر نامطلوب بر نحوه متابولیسم کلسترول در بدن به بیماری قلبی کمک می کند. بنابراین، بسیار ساده می شود. اگر میزان سیگار کاهش یابد، میزان مواد شیمیایی که وارد بدن شما می شود و بر سطح کلسترول شما تأثیر نامطلوب می گذارد نیز کاهش می یابد.

فشار

مطالعات نشان داده اند که افراد در واکنش های کلسترول خود به استرس متفاوت هستند. تغییرات در سطوح نشان دهنده نحوه واکنش افراد به استرس و مشکلات در زندگی روزمره است. هر چه واکنش نسبت به موقعیت های عاطفی بزرگتر باشد، افزایش سطح بیشتر می شود.

صرف نظر از نحوه ایجاد آن، تجمع پلاک در بدن دستور العملی برای بیماری های قلبی عروقی است. سطوح بالاتر کلسترول تام و HDL خطر التهاب و ماده چسبنده ای به نام پلاک را افزایش می دهد. هرچه پلاک و لخته شدن بیشتر در رگ ها وجود داشته باشد، حرکت خون در سراسر بدن سخت تر می شود و قلب مجبور می شود برای رساندن اکسیژن و مواد مغذی به بدن سخت تر کار کند و در نتیجه احتمال ابتلا به بیماری افزایش می یابد.

امروز اقداماتی را برای کاهش سطح کلسترول خود انجام دهید تا بتوانید خطر مرگ بر اثر تعدادی از بیماری های خطرناک را به طور جدی کاهش دهید. و به یاد داشته باشید، تقریباً هیچ وقت برای شروع به پایین آوردن آن دیر نیست. امروز شروع کنید!

سریعترین رژیم لاغری