۱۰ چیز غیر غذایی که ممکن است سطح کلسترول شما را افزایش دهد

اگر اخیراً تشخیص داده شده است که سطح کلسترول خون شما بالاست، در ابتدا پزشک به شما توصیه می کند که اقداماتی را برای کاهش کلسترول به طور طبیعی معمولاً از طریق رژیم غذایی یا غذاها انجام دهید تا از کلسترول بالا و مصرف بیشتر غذاهای کلسترول خوب اجتناب کنید. اجازه دهید شناسایی کنیم که چه چیزهایی مرتبط با مواد غذایی هستند که نقش مهمی در افزایش سطح کلسترول دارند.

۱. ژنتیک – ژنتیک نقش مهمی در سطح کلسترول شما دارد، به طوری که برخی افراد بدون توجه به رژیم غذایی، استعداد ژنتیکی برای کلسترول بالا دارند. ژن های شما میزان تولید این ماده توسط بدن شما را تعیین می کند و در برخی موارد بیش از حد تولید می شود.

۲. جنسیت – جنسیت یکی از عواملی است که می تواند بر سطح کلسترول بدن شما تأثیر بگذارد. زنان معمولاً در سال‌های جوان‌تر دارای سطوح پایین‌تری از این ماده نسبت به مردان هستند، اما پس از یائسگی، میزان این ماده در زنان بیشتر از مردان است.

۳. استفاده از استروئید توسط ورزشکاران – مصرف استروئید آنابولیک تأثیر منفی مضاعفی بر سطح کلسترول ورزشکار دارد و این تنها یکی از دلایل غیرقانونی بودن این داروها است. کلسترول خوب به میزان قابل توجهی کاهش می یابد و سطح کلسترول بد در همان زمان برای تأثیر مخرب افزایش می یابد.

۴. استرس – استرس تاثیر زیادی بر سطح کلسترول شما دارد و سطوح بالای استرس می تواند باعث افزایش سرسام آور کلسترول شما شود. مطالعات علمی ارتباط بین سطوح بالای استرس و کلسترول بالا را نشان داده‌اند و هر چه استرس شما بیشتر باشد، تأثیر آن بر کلسترول شما بدتر است.

۵. عدم ورزش کافی – ورزش در مقادیر کافی برای کاهش کلسترول مفید است و ورزش نکردن کافی می تواند به کلسترول بالا کمک کند. ورزش نه تنها میزان کلسترول بد شما را کاهش می دهد، بلکه به افزایش نوع خوب کلسترول معروف به لیپوپروتئین های با چگالی بالا یا HDL نیز کمک می کند.

۶. سیگار کشیدن – کشیدن سیگار خطر ابتلا به کلسترول بالا و بیماری های قلبی را تا حد زیادی افزایش می دهد. سطح HDL کاهش می یابد و سطح LDL افزایش می یابد و هر یک از این عوامل خطرات سلامتی مرتبط با تعداد نامطلوب کلسترول را افزایش می دهد.

۷. اضافه وزن و چاقی – اگر چاق یا اضافه وزن هستید، سطح کلسترول شما چندین برابر افزایش می یابد و در صورت افزایش وزن بیش از حد به سطوح خطرناک می رسد. افزایش وزن ممکن است ناشی از عوامل متعددی از جمله بیماری، آسیب، ورزش نکردن، رژیم غذایی نامناسب و موارد دیگر باشد.

۸. پیری – با افزایش سن، این احتمال وجود دارد که تعداد کلسترول شما افزایش یابد، حداقل تعداد نامطلوب LDL به طور معمول بالا می رود. با افزایش سن، بدن شما در پاکسازی کلسترول اضافی کمتر موثر می شود و می تواند در سیستم شما تجمع کند و مشکلاتی را ایجاد کند که قبلاً هرگز تجربه نکرده بودند.

۹. دیابت – دیابت یک نگرانی جدی است و می تواند روی کلسترول شما نیز تأثیر بگذارد. هنگامی که این بیماری به درستی مدیریت نمی شود، نتیجه می تواند مقادیر بالاتری از کلسترول در خون شما باشد. با درمان مناسب مقدار آن کاهش می یابد، بنابراین اگر دیابت دارید، مهم است که علاوه بر سطح قند خون، کلسترول خود را نیز کنترل کنید.

۱۰. داروهای تجویزی خاص – تعدادی از داروهای تجویزی برای درمان بیماری ها و شرایط مختلف استفاده می شود که می تواند سطح کلسترول شما را افزایش دهد. پردنیزون و بسیاری از مسدودکننده های بتا تنها دو مورد از داروهایی هستند که می توانند بر کلسترول شما تأثیر بگذارند، و بسیاری دیگر نیز این اثر را دارند.

سریعترین رژیم لاغری