گلوتن و چاقی رژیم سلیاک خود را بشناسید

دسته‌بندی نشده


امروزه با پیشرفت علم پزشکی ، می توان علل بسیاری از انواع اختلالات و حساسیت های غذایی را که گاهی باعث بیماریهای مربوط به دستگاه گوارش می شوند ، تشخیص یا از آنها جلوگیری کرد. ممکن است نام بیماری سلیاک و رژیم بدون گلوتن را شنیده باشید ، اما از آن بی اطلاع باشید. در واقع ، بیماری سلیاک می تواند برای برخی افراد گیج کننده یا غیرقابل درک باشد. در این مقاله ، متوجه خواهید شد که این نوع رژیم غذایی به منظور کاهش وزن افراد نیست ، بلکه فقط برای جلوگیری از اختلال مرتبط با جذب مواد مغذی ضروری بدن توصیه می شود.

اگر هنگام خوردن غلات و نان خاصی دچار درد و سوء هاضمه می شوید ، ممکن است به روده باریک حاوی گلوتن حساسیت داشته باشید و واقعاً به رژیم غذایی بدون گلوتن نیاز دارید. در زیر اطلاعات مفیدی در مورد علائم بیماری سلیاک و رژیم غذایی بدون گلوتن ، که برای بهبود سلامت شما ضروری است ، خواهید یافت.

بیماری سلیاک و علائم آن

بیماری سلیاک یک بیماری مسری یا لاعلاج نیست ، منبع این اختلال اغلب ارثی است و مادام العمر با فرد مبتلا در ارتباط است. با این حال ، بهتر است بدانید که برای درمان چنین مشکلی نیازی به مصرف داروهای قوی ندارید. افراد مبتلا به این بیماری باید از رژیم غذایی سلیاک پیروی کنند ، یعنی از غذاهای حاوی گلوتن خودداری کنند. اما علائم بیماری سلیاک چیست؟ به گفته موسسه ملی بهداشت جهانی (PubMed Central) ، هنگامی که فرد مبتلا به بیماری سلیاک گلوتن می خورد ، بدن دچار واکنش خود ایمنی می شود که به پوشش داخلی روده کوچک آسیب می رساند. در نتیجه ، روده کوچک قادر نیست مواد مغذی را از نان و غلات به درستی جذب کند و منجر به علائمی مانند اسهال ، کاهش وزن و سوء تغذیه می شود.

تنها راه پیشگیری از بیماری سلیاک رعایت رژیم بدون گلوتن است. این رژیم غذایی برای جلوگیری از آسیب روده در افراد مبتلا به سلیاک ، مصرف غذاهای حاوی گلوتن را کنترل می کند.

گلوتن چیست؟

نام گلوتن از کلمه لاتین “چسب” گرفته شده است زیرا وقتی با آب مخلوط می شود ، قوام چسبناکی به آرد می بخشد. این خاصیت چسب مانند هنگام پخت نان می دهد ، بنابراین بافت ترد و جویدنی دارد و در عین حال طعم دلپذیر و رضایت بخشی ایجاد می کند.
متأسفانه ، بسیاری از مردم از خوردن غذاهای حاوی گلوتن احساس ناراحتی می کنند. شدیدترین واکنش آنها به این ماده بیماری سلیاک نامیده می شود. گلوتن پروتئینی است که به طور طبیعی در غلات و حبوبات از جمله گندم ، جو و چاودار و برخی غلات دیگر مانند جوانه گندم یافت می شود. همچنین برخی از افراد بلغور جو دوسر را تحمل نمی کنند زیرا حاوی پروتئینی به نام قوچ هستند.

گلوتن و چاقی

رژیم غذایی فاقد گلوتن

در رژیم فاقد گلوتن ، توصیه می شود تا حد امکان غذاهای حاوی گلوتن یا گلوتن مصرف نکنید ، که معمولاً شامل غلات ، گندم ، بلغور ، دانه های گندم ، جوانه گندم ، سبوس گندم ، جو ، چاودار است. سعی کنید فقط غذاهای طبیعی بدون گلوتن مانند گوشت ، ماهی ، میوه و سبزیجات ، برنج ، سیب زمینی و عدس بخورید. همچنین می توانید از غذاهای فرآوری شده بدون گلوتن مانند غذاهای آماده و سوپ استفاده کنید. با این حال ، به خاطر داشته باشید که برخی از غذاها می توانند گیج کننده باشند زیرا از گندم تهیه شده اند ، اما مواد نهایی فاقد گلوتن هستند. بنابراین به گزینه بدون گلوتن برای بسته بندی مواد غذایی نگاه کنید.

به طور کلی ، طبق اعلام موسسه ملی بهداشت ، غذاهایی که باید بخورید:

  • پروتئین های حیوانیگوشت گاو ، مرغ ، محصولات لبنی ، تخم مرغ ، شکار ، گوسفند ، گوشت خوک ، غذاهای دریایی و بوقلمون.
  • چربی ها و روغن هاپاسخ: آووکادو ، روغن نارگیل ، زیتون ، روغن و چربی های سخت و کره.
  • میوه ها و سبزیجات: به هر شکلی ، از جمله تازه ، یخ زده ، خشک شده یا نگهداری شده.
  • غلات بدون گلوتن: گندم سیاه ، ذرت ، ارزن ، کینوا ، برنج ، برنج قهوه ای.
  • گیاهان و ادویه جات ترشی جات: همه گیاهان تازه و خشک شده و ادویه جات به طور طبیعی فاقد گلوتن هستند و شما می توانید از آنها لذت ببرید.
  • لوبیالوبیا ، عدس ، بادام زمینی ، نخود فرنگی و سویا.
  • آجیل و دانه ها: همه انواع شامل: بادام ، بادام هندی ، کتان ، پکن ، آجیل کاج و گردو.
  • انواع خاصی از محصولات ویژه نیز وجود دارد نان فاقد گلوتن

فاقد گلوتن چیست؟

هنگام خرید غذا ، توصیه می شود برچسب ها و مواد تشکیل دهنده آنها را بخوانید و گزینه های بدون گلوتن ، یعنی غذاهای بدون گلوتن را انتخاب کنید. در حال حاضر یک برنامه جدید به نام جستجوی غذای بدون گلوتن وجود دارد که به شما امکان می دهد مواد غذایی بدون گلوتن را شناسایی کنید. کافی است آن را بر روی تلفن همراه خود نصب کنید

غذاهای فاقد گلوتن

جالب است بدانید برخی غلات ، نان و غذاهای گندمی بدون گلوتن نیز به طور طبیعی یافت می شوند ، مانند نان بدون گلوتن ، آرد ، ماکارونی ، کراکر و بیسکویت هایی که در سوپر مارکت ها و فروشگاه های مواد غذایی سالم یافت می شود.

نان بدون گلوتن

اگر قصد دارید رژیم سلیاک یا بدون گلوتن را دنبال کنید ، از هر نان تهیه شده از گندم خودداری کنید. در عوض ، می توانید از نان تهیه شده از آرد برنج ، گندم سیاه ، ذرت ، ارزن ، جو (اگر برچسب حاوی گلوتن نیست) ، نشاسته و آرد ، آرد سیب زمینی ، آرد ذرت ، آرد نخود فرنگی ، آرد سویا ، غذا / آرد بادام بخورید ، آرد نارگیل.

نوشیدنی های بدون گلوتن

به خاطر داشته باشید که برخی نوشیدنی ها حاوی گلوتن نیز هستند ، بنابراین مراقب باشید. نوشیدنی های بدون گلوتن عبارتند از: آب میوه های طبیعی ، آب میوه های طعم دار ، نوشابه های گازدار و لیکور.

تشخیص بیماری سلیاک

برخی از افراد ممکن است بیماری سلیاک نداشته باشند اما فکر می کنند ممکن است به گلوتن حساسیت داشته باشند. حتی افرادی هستند که علاوه بر حساسیت به گلوتن ، از چاقی نیز رنج می برند ، اما ارتباط گلوتن و چاقی به دلیل حساسیت به گلوتن می تواند ناشی از سوء هاضمه یا یبوست باشد.

برای پی بردن به بیماری سلیاک ، می توانند رژیم سخت بدون گلوتن را برای چند هفته امتحان کنند تا ببینند علائم آنها بهبود نمی یابد. با این حال ، حتماً از پزشک یا متخصص تغذیه کمک بگیرید. پس از چند هفته بیماری سلیاک ، می توانید غذاهای حاوی گلوتن را به رژیم غذایی خود اضافه کرده و علائم را آزمایش کنید. اگر رژیم غذایی بدون گلوتن به بهبود علائم شما کمک نکند ، چیز دیگری می تواند باعث سوء هاضمه شود.

آیا گلوتن و چاقی ارتباط دارند؟

همانطور که گفته شد ، گلوتن به تنهایی نمی تواند مستقیماً باعث چاقی شود ، اما برای افراد مبتلا به بیماری سلیاک ، رژیم غذایی بدون گلوتن می تواند به کاهش وزن آنها کمک کند. شروع رژیم غذایی بدون گلوتن برای کاهش وزن کاملاً طبیعی است. این به این دلیل است که فرد مبتلا به بیماری سلیاک به طور ناخواسته کالری اضافی را از غذاهای حاوی گلوتن جذب می کند و رژیم بدون گلوتن این کالری های ناخواسته را حذف می کند. زیرا با پیروی از این رژیم غذایی ، میوه ها ، سبزیجات و پروتئین های بدون چربی اغلب با غذاهای بدون گلوتن جایگزین می شوند.

با این حال ، اگر قصد دارید رژیمی را دنبال کنید که از این رژیم پیروی می کند ، مهم است که از غذاهای فرآوری شده بدون گلوتن مانند کیک ، شیرینی و تنقلات خودداری کنید ، زیرا می توانند به سرعت کالری زیادی اضافه کنند. بنابراین ، بهتر است روی غذاهای سالم و فرآوری نشده مانند میوه ها ، سبزیجات و پروتئین های بدون چربی تمرکز کنید.

مزایای رژیم غذایی بدون گلوتن برای سلامتی

  • علائم گوارشی را از بین می برد
  • التهاب مزمن را در افراد مبتلا به بیماری سلیاک کاهش می دهد
  • انرژی بدن را افزایش می دهد
  • به کاهش وزن کمک می کند
  • باروری را بهبود می بخشد
  • خطر پوکی استخوان را کاهش می دهد

صبحانه بدون گلوتن

در پایان این مقاله ، نمونه ای از صبحانه بدون گلوتن به عنوان رژیم غذایی به شما پیشنهاد می شود:

طرز تهیه پودینگ دانه چیا برای صبحانه: 2 قاشق غذاخوری (28 گرم) دانه چیا ، 1 فنجان (240 میلی لیتر) ماست یونانی و 1/2 قاشق چایخوری عصاره وانیل با میوه خرد شده انتخاب شده یک شبه در یک کاسه یا یک کوزه را مرطوب کنید. صبحانه بدون گلوتن آماده است ، لذت ببرید…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *