کلسترول بالا: علائم، عوامل خطر و درمان

کلسترول ماده ای است که در خون یافت می شود و معمولاً برای ساخت سلول های سالم استفاده می شود. در حالی که مقداری کلسترول ضروری است، کلسترول اضافی در خون می تواند جریان خون را از طریق شریان ها مسدود کند و خطر سکته مغزی یا حمله قلبی را افزایش دهد، بسته به اینکه کدام شریان مسدود شده است.

علائم کلسترول بالا

کلسترول بالا اغلب به دلیل فقدان علائم مشخص، یک قاتل خاموش نامیده می شود. بسیاری از مردم تا زمانی که برای معاینه روتین مراجعه نکنند، نمی دانند که سطح کلسترول بالایی دارند. برای ایمن بودن، بهتر است سطح کلسترول خود را هر پنج سال یک بار پس از سن ۲۰ سالگی آزمایش کنید. اگر نتایج شما خارج از محدوده پذیرفته شده باشد و همچنین در صورت داشتن هر یک از موارد، ممکن است پزشک شما غربالگری های مکرر کلسترول را توصیه کند. عوامل خطر برای کلسترول

عوامل خطر برای کلسترول بالا

برخی عوامل می توانند شما را در معرض خطر بالاتری برای سطوح بالای کلسترول قرار دهند. این شامل:

• سابقه خانوادگی کلسترول بالا

• چاقی

• سیگار کشیدن

• عادات غذایی ضعیف

• عدم ورزش

• فشار خون بالا

• دیابت

درمان کلسترول بالا

تغییرات قابل توجه در شیوه زندگی عامل تعیین کننده در کاهش سطح کلسترول است. برخی از تغییرات توصیه شده در سبک زندگی عبارتند از:

حفظ وزن مطلوب: وزن زیاد باعث افزایش سطح کلسترول شما می شود. حتی یک کاهش وزن کوچک می تواند سطح کلسترول شما را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. با این حال کاهش وزن سریع راه حل نیست. بهترین کار کاهش وزن طولانی مدت و پایدار است.

غذاهایی بخورید که برای قلب مفید هستند: چربی های ترانس مانند کره و مارگارین را از رژیم غذایی خود حذف کنید و کلسترول غذایی خود را با استفاده از شیر بدون چربی، تکه های گوشت بدون چربی و جایگزین های تخم مرغ محدود کنید. فقط غلات کامل را انتخاب کنید؛ روزانه حداقل ۳ وعده میوه و سبزیجات تازه بخورید. ماهی سالم بخورید

الکل را فقط در حد اعتدال بنوشید: اگر نوشیدنی را انتخاب می کنید، بهتر است این کار را در حد اعتدال انجام دهید، یعنی یک تا دو نوشیدنی در روز برای مردان و نه بیشتر از یک نوشیدنی در روز برای زنان.

یک برنامه ورزشی منظم داشته باشید: ورزش متوسط ​​حدود ۳۰ تا ۶۰ دقیقه در روز می تواند به تنظیم سطح کلسترول شما کمک کند. اگر متوجه شدید که نمی توانید هر بار ۳۰ تا ۶۰ دقیقه ورزش کنید، انجام ۱۰ دقیقه ورزش سه تا چهار بار در روز به اندازه کافی خوب است.

ترک سیگار: سیگار کشیدن تنها مضرترین عادت زندگی است که هر کسی می تواند داشته باشد. هنگامی که سیگار را ترک می کنید، نه تنها بلافاصله سطح کلسترول HDL خود را بهبود می بخشید، بلکه فشار خون شما نیز در عرض ۲۰ دقیقه پس از ترک سیگار کاهش می یابد و خطر ابتلا به بیماری های قلبی نیز در عرض ۲۴ ساعت کاهش می یابد.

گاهی اوقات، سبک زندگی برای کاهش فلزات کلسترول شما کافی نیست و پزشک داروهای خاصی را بسته به عوامل خطر فردی، سن و سلامت فعلی شما توصیه می کند.