چگونه سلامت قلب و عروق را بهبود بخشیم – ۳ نکته برای کاهش کلسترول

بیماری قلبی قاتل شماره یک در سراسر جهان است. سطوح بالای کلسترول عامل مهمی در ایجاد گرفتگی عروق است که منجر به افزایش خطر حمله قلبی و سکته می شود. کلسترول چربی است که هم توسط بدن ما توسط کبد تولید می شود و هم در گوشت، لبنیات و تخم مرغ یافت می شود.

دو نوع وجود دارد. HDL (لیپوپروتئین با چگالی بالا) نوع خوبی است که به بدن کمک می کند. با این حال، LDL (لیپوپروتئین با چگالی کم) نوع بدی است که به دیواره شریان‌ها می‌چسبد و جریان خون را محدود می‌کند. اگر پزشک شما کلسترول بالا را تشخیص داده باشد، هدف شما کاهش LDL و افزایش HDL است. در اینجا چندین گزینه برای انجام این کار وجود دارد.

۱. فیبر بیشتری بخورید – میوه ها، سبزیجات و غلات کامل همگی حاوی فیبر محلول هستند که می توانند به کاهش سطح LDL کمک کنند. فیبر مانند یک اسفنج عمل می کند که تمام مواد اضافی موجود در دستگاه گوارش را جذب می کند و از ورود آن به جریان خون جلوگیری می کند. تغییر رژیم غذایی با فیبر بالا همچنین می تواند به تنظیم سطح قند خون کمک کند و شما را منظم نگه دارد. منابع خوب فیبر محلول عبارتند از بلغور جو دوسر، سبز تیره، سبزیجات برگ دار و حبوبات. برای جلوگیری از تحریک بی مورد روده ها، با افزودن کمی فیبر و افزایش مقدار مصرف در هفته شروع کنید.

۲. سیگار را ترک کنید – از جمله، سیگار کشیدن سطح کلسترول HDL را در سیستم شما کاهش می دهد که به شدت خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می دهد. علاوه بر آن، سیگار کشیدن ممکن است به تجمع پلاک در شریان‌ها اضافه کند و همچنین باعث سخت شدن شریان‌ها شود که می‌تواند جریان خون را بیشتر مسدود کند. ترک سیگار به بهبود سطح کلسترول شما کمک می کند و همچنین به شما امکان می دهد از سایر عوارض سلامتی مرتبط با سیگار کشیدن مانند سرطان های خاص، ایجاد آسم و سایر مشکلات تنفسی و مشکلات گردش خون جلوگیری کنید.

۳. یک برنامه تمرینی اضافه کنید – ورزش به هیچ وجه درمان نیست، اما می تواند در تلاش شما برای سلامتی کمک کند. ورزش باعث افزایش HDL و کاهش کلسترول LDL می شود. علاوه بر این، به بهبود گردش خون بدن شما کمک می کند که لخته های خون را پاک کرده و قلب را تقویت می کند. ورزش کاردیو بهترین است و نیازی به انجام هیچ کاری سخت نیست. حتی پیاده روی منظم به بهبود سلامت شما کمک می کند. علاوه بر ورزش، می‌توانید مکمل‌هایی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید که به کاهش کلسترول بد و بهبود وضعیت خوب کمک می‌کنند.

در مورد چندین مکمل تحقیق کنید تا بهترین مکمل را برای خود بیابید. مثل همیشه، قبل از ایجاد تغییراتی در رژیم غذایی و فعالیت بدنی خود، با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که بر سلامتی شما تأثیر منفی نخواهد گذاشت.