چای یا قهوه! کدام سالم تر است؟ – نکات تغذیه ای تلفنی

دسته‌بندی نشده


چای یا قهوه! کدام سالم تر است؟

قهوه و چای از معروف ترین نوشیدنی های جهان هستند. در حالی که این دو مزیت از نظر سلامتی مشابه هستند ، تفاوت هایی نیز دارند. این مقاله قهوه و چای سیاه را مقایسه می کند و به شما کمک می کند که کدام را انتخاب کنید.

محتوای کافئین

کافئین به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته است و آزاردهنده ترین آن نشان داده شده است. امروزه بسیاری از نوشیدنی های محبوب ، از جمله قهوه و چای ، به دلیل تأثیرات مثبت آنها بر سلامت انسان شناخته شده اند. میزان کافئین موجود در چای یا قهوه بسته به زمان دم کردن ، اندازه یا روش تهیه آن می تواند متفاوت باشد ، اما همان مقدار چای و قهوه در قهوه حاوی دو برابر کافئین چای است. دوز ایمن کافئین برای انسان 400 میلی گرم در روز است. یک فنجان 8 اونسی (240 میلی لیتر) قهوه حاوی 95 میلی گرم کافئین در مقایسه با 47 میلی گرم چای سیاه کافئین دار است.

اگرچه محققان روی تأثیر کافئین بر قهوه تمرکز کرده اند ، اما هر دو نوشیدنی ، با وجود مقادیر متفاوت این ماده ، می توانند مزایای سلامتی داشته باشند. مصرف کافئین می تواند خطر ابتلا به برخی بیماری های مزمن را کاهش داده و عملکرد ، خلق و خو و هوشیاری ورزش را بهبود بخشد. کافئین به عنوان یک محرک قوی سیستم عصبی مرکزی در بدن عمل می کند و باعث تقویت آن در حین ورزش می شود.

مرور 40 مطالعه نشان داد که استفاده از کافئین نتایج تمرینات استقامتی را در مقایسه با دارونما 12 درصد بهبود می بخشد. در مورد تأثیرات کافئین بر هوشیاری ذهنی ، تحقیقات نشان می دهد که با انجام کارهای ساده و پیچیده عملکرد مغز را بهبود می بخشد.

در یک مطالعه روی 48 نفر ، به یک گروه نوشیدنی حاوی 75 و 150 میلی گرم کافئین داده شد و گروه دریافت کننده این نوشیدنی با گروه کنترل از نظر زمان واکنش ، حافظه و اطلاعات درمان مقایسه شد.

برخی از مطالعات همچنین نشان می دهد که کافئین ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد. مروری بر نه مطالعه شامل 193،473 نفر نشان داد که نوشیدن منظم قهوه خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهد.

علاوه بر این ، مصرف متوسط ​​کافئین در برابر زوال عقل ، بیماری آلزایمر ، سندرم متابولیک و بیماری کبد چرب غیر الکلی محافظت می کند.

سرشار از آنتی اکسیدان است

آنتی اکسیدان ها بدن را از آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کنند ، که به جلوگیری از برخی بیماری های مزمن کمک می کند. چای و قهوه حاوی آنتی اکسیدان ها و بسیاری از پلی فنول ها هستند که به طعم و مزایای سلامتی کمک می کنند. چای و قهوه حاوی گروه های زیادی از پلی فنول ها هستند. T-flavin ، t-rubigin و catechins مهمترین اجزای چای سیاه هستند و قهوه سرشار از فلاونوئیدها و اسید کلروژنیک (CGA) است.

یک مطالعه آزمایشگاهی جدید نشان داده است که t-flavins و t-rubigins از رشد سلول های سرطانی ریه و روده جلوگیری کرده و در نهایت آنها را از بین می برند. مطالعات بر روی سلول های لوسمی نتایج مشابهی را نشان داده است و نشان می دهد که چای سیاه ممکن است دارای خواص ضد سرطانی باشد ، اگرچه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

از سوی دیگر ، مطالعات آزمایشگاهی در مورد خواص ضد سرطانی قهوه نشان داد که محتوای CGA آن به عنوان یک مهار کننده قوی رشد سلول های سرطانی عمل می کند و بدن را در برابر سرطان دستگاه گوارش و کبد محافظت می کند.

مطالعات طولانی مدت بر روی انسان و مطالعات مکرر ، با تجزیه و تحلیل شواهد بیشتر ، نشان داده است که قهوه و چای همچنین می تواند بدن را از سایر انواع سرطان مانند سرطان سینه ، روده بزرگ و مثانه محافظت کند.

علاوه بر فعالیت آنتی اکسیدانی ، پلی فنول ها با کاهش بیماری های قلبی مرتبط هستند. آنها می توانند از طریق مکانیسم های مختلف مانند محافظت از عروق به سلامت قلب کمک کنند.

  • گشاد کننده عروق: آنها رگ های خونی را شل می کنند ، که به فشار خون بالا کمک می کند.
  • اثرات ضد حساسیت زایی: آنها مانع تشکیل عروق خونی جدید می شوند که می توانند به سلول های سرطانی تغذیه شوند.
  • اثر ضد آتروژنیک: آنها از تشکیل پلاک در عروق خونی ، خطر حمله قلبی و سکته جلوگیری می کنند.

یک مطالعه 10 ساله بر روی 74،961 فرد سالم نشان داد که نوشیدن 4 فنجان (960 میلی لیتر) یا بیشتر چای سیاه در روز خطر سکته مغزی را 21 درصد در مقایسه با افرادی که چای نمی نوشند کاهش می دهد.

یک مطالعه 10 ساله دیگر بر روی 34670 زن سالم نشان داد که نوشیدن 5 فنجان (1.2 لیتر) یا بیشتر قهوه در روز خطر سکته مغزی را 23 درصد در مقایسه با افرادی که قهوه نمی نوشند کاهش می دهد.

فرصتی برای افزایش سطح انرژی وجود دارد

هم قهوه و هم چای می توانند انرژی بیشتری را تأمین کنند ، اما به طرق مختلف.

تاثیر قهوه بر افزایش انرژی

کافئین موجود در قهوه سطح انرژی شما را افزایش می دهد. کافئین با افزایش سطح دوپامین و انسداد آدنوزین ، هوشیاری را افزایش داده و خستگی را کاهش می دهد. دوپامین یک پیام رسان شیمیایی است که ضربان قلب شما را افزایش می دهد. همچنین بر سیستم پاداش مغز شما تأثیر می گذارد ، که مکمل خواص اعتیادآور قهوه است. از طرف دیگر ، آدنوزین دارای خواص خواب آور است. بنابراین ، مسدود کردن کافئین احساس خستگی را کاهش می دهد.

علاوه بر این ، تأثیر قهوه بر سطح انرژی شما تقریباً بلافاصله رخ می دهد. پس از مصرف ، بدن شما 99 درصد کافئین را در 45 دقیقه جذب می کند ، اما حداکثر غلظت کافئین در خون 15 دقیقه پس از مصرف اتفاق می افتد. به همین دلیل است که بسیاری از مردم زمانی که نیاز به افزایش فوری انرژی دارند ، یک فنجان قهوه می خواهند.

تاثیر چای بر افزایش انرژی

اگرچه چای کافئین کمتری دارد ، اما سرشار از L-theanine است-یک آنتی اکسیدان قوی که مغز را نیز تحریک می کند. بر خلاف کافئین ، L-theanine می تواند با افزایش امواج مغزی که به آرامش کمک می کند ، یک اثر ضد استرس داشته باشد. این اثرات تحریک کننده کافئین را خنثی می کند و بدون احساس خواب آلودگی حالتی آرام اما هوشیار را فراهم می کند. مطالعات نشان داده است که مصرف L-theanine با کافئین ، مانند چای ، می تواند به شما در هوشیاری ، تمرکز ، تمرکز و سریع کمک کند. این ترکیب به همین دلیل است که چای انرژی را بیشتر از قهوه تحریک می کند و آرامش می بخشد.

مزایای احتمالی کاهش وزن

به دلیل غلظت بالای کافئین ، قهوه می تواند به کاهش وزن شما کمک کند. کافئین می تواند تعداد کالری های سوزانده شده را تا 13-3 درصد افزایش دهد و این اثر را تا 3 ساعت پس از مصرف حفظ کند ، بنابراین 150-179 کالری بیشتر می سوزانید.

قهوه همچنین با چربی سوزی ارتباط دارد زیرا مانع از تولید سلول های چربی می شود. برخی از مطالعات این اثر را به سطح اسید کلروژنیک نسبت داده اند. مطالعه ای روی 455 نفر نشان داد که مصرف منظم قهوه با کاهش چربی بدن ارتباط دارد. نتایج مشابه از بررسی 12 مطالعه نشان می دهد که اسید کلروژنیک به موش ها در کاهش وزن و متابولیسم چربی کمک می کند.

از طرف دیگر ، پلی فنول های چای مانند T-flavin نیز نقش مهمی در کاهش وزن دارند. گزارش شده است که T-flavins می تواند لیپاز پانکراس را مهار کند ، آنزیمی که نقش مهمی در متابولیسم چربی دارد. مطالعات روی موش ها نشان می دهد که پلی فنول های چای می توانند چربی خون را کاهش داده و باعث افزایش وزن حتی در هنگام خوردن غذاهای چرب شوند.

کدام بهتر از دیگری است؟

اگرچه قهوه با بسیاری از عوارض جانبی مانند نارسایی قلبی ، افزایش ضربان قلب و فشار خون بالا همراه است ، تحقیقات نشان می دهد که مصرف متوسط ​​آن بی خطر است.

اگرچه ترکیبات آنتی اکسیدانی آنها متفاوت است ، اما قهوه و چای سیاه منبع خوبی از این ترکیبات مهم هستند که می توانند در برابر انواع بیماری ها ، از جمله بیماری های قلبی و برخی سرطان ها محافظت کنند.

ادعاهای دیگر در مورد قهوه شامل محافظت در برابر بیماری پارکینسون و کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و سیروز کبدی است. از سوی دیگر ، چای می تواند بدن را در برابر پوسیدگی ، سنگ کلیه و آرتروز محافظت کند.

قهوه دارای کافئین بیشتری نسبت به چای است که می تواند برای کسانی که بدنبال انرژی فوری هستند مفید باشد. با این حال ، برای افراد حساس ، این می تواند باعث اضطراب و اختلال در خواب شود.

علاوه بر این ، به دلیل اثرات کافئین بر مغز ، مصرف بیش از حد قهوه می تواند منجر به اعتیاد یا وابستگی شود. اگر به کافئین بسیار حساس هستید ، چای ممکن است انتخاب بهتری باشد. چای حاوی ال تیانین است که هنگام بیدار شدن آرام می شود.

علاوه بر این ، می توانید وعده های بدون کافئین ، از جمله سایر نوشیدنی های گیاهی و طبیعی بدون کافئین را انتخاب کنید. درست است که آنها مزایای یکسانی را ارائه نمی دهند ، اما مطمئناً مزایای خود را دارند.

در پایان

قهوه و چای سیاه به کاهش وزن از طریق فرآیندهای متابولیک مختلف کمک می کند و بدن را از برخی بیماری های مزمن محافظت می کند. علاوه بر این ، سطح بالای کافئین در قهوه می تواند باعث افزایش سریع انرژی شود و ترکیب کافئین و L-thianine در چای سیاه-به تدریج انرژی را افزایش می دهد. هر دو نوشیدنی معتدل و معتدل سالم هستند ، بنابراین ممکن است بر اساس ترجیحات شخصی شما یا حساسیت به کافئین کاهش یابد.

مترجم: معصومه کریم نجات

منبع:

www.healthline.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *