پایان حمایت چین از بازار جهانی LNG



حمایت ناخواسته چین از بازار گاز طبیعی جهان (LNG) احتمالاً با تلاش دومین خریدار بزرگ سوخت برای کاهش فروش مازاد محموله، پایان خواهد یافت.

به گزارش ایسنا، اروپا بیشترین سود را از کاهش عرضه LNG در چین در سال ۲۰۲۲ به دست آورد، زیرا توانست محموله های خاصی را که چین خریداری نکرده و همچنین بخشی از محموله های تحت قرارداد با چین را دریافت کند.

اما اکنون چین از واردکنندگان دولتی LNG خواسته است تا فروش مجدد محموله‌ها به اروپا و آسیا را متوقف کنند تا از عرضه کافی برای تقاضای داخلی در اوج تقاضای زمستانی اطمینان حاصل کنند. چنین اقدامی احتمالاً باعث می‌شود واردات LNG چین در ماه‌های آینده رشد کند، اما احتمالاً کمتر از سطح زمستان قبلی است. زیرا اگرچه چین اکنون حجم قرارداد را دریافت می کند، اما به دلیل قیمت های بالا و ذخایر ناکافی احتمال خروج از بازار کالا وجود دارد. این بدان معناست که بازار LNG تا حدودی محدود خواهد بود، اما احتمالا هنوز محموله کافی برای پاسخگویی به تقاضا در اروپا و آسیا وجود خواهد داشت.

چین در سال ۲۰۲۱ از ژاپن پیشی گرفت و به بزرگترین واردکننده LNG جهان تبدیل شد، اما امسال این عنوان را از دست خواهد داد زیرا افزایش قیمت ها این کشور را از خرید منصرف می کند. طبق آمار گمرک، کالاهای چینی در ۸ ماهه امسال ۴۰.۶۴ میلیون تن بوده که نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۱ کاهش ۲۸.۱ درصدی داشته است. مشاوره کپلر میزان واردات چین را ۴.۹۶ میلیون تن برآورد کرد که بالاتر از رقم رسمی ۴.۷۲ میلیون تنی در ماه اوت است. پیش بینی می شود واردات در ماه اکتبر به ۵.۷۸ میلیون تن افزایش یابد.

با این حال، حتی اگر حجم واردات اکتبر بالاتر از پیش بینی کپلر باشد، باز هم کمتر از واردات اکتبر سال گذشته ۶.۰۵ میلیون تنی است. در سال‌های اخیر، چین واردات LNG خود را در فصل زمستان با ارائه قیمت‌های فروش بالاتر برای محموله‌های تکی افزایش داده است. کپلر ۷.۰۱ میلیون تن در نوامبر، ۸.۲۱ میلیون تن در دسامبر و ۷.۱۸ میلیون تن در ژانویه در این کشور گزارش داد.

چین قیمت عمده فروشی ثابتی برای گاز طبیعی دارد که ۲۰ دلار برای هر میلیون واحد حرارتی بریتانیا (mmBtu) تخمین زده می شود.

اگرچه قیمت LNG در بازار کالا در هفته های اخیر کاهش یافته است، اما همچنان بالای ۵۰ درصد قیمت اعلام شده است. این بدان معناست که واردات یک محموله ضرر سنگینی خواهد داشت.

قیمت هفتگی محموله های LNG در شمال آسیا در هفت روز منتهی به ۱۴ اکتبر به ۳۲.۵۰ دلار در هر میلی متر بی تی یو رسید که از ۳۴ دلار در هفته قبل و نزدیک به ۵۲ درصد کمتر از رکورد ۷۲.۵۰ دلار در هفته منتهی به ۲۶ اوت است.

قیمت ها در بازار حمل و نقل آسیایی اکنون کمتر از قیمت گاز طبیعی در هلند – معیار اروپایی – است که دوشنبه گذشته ۱۳۰ یورو (۱۲۷.۹۲ دلار) در هر مگاوات ساعت، معادل حدود ۳۷.۴۸ دلار به ازای هر واحد میلی متر Btu بود. بنابراین، هنوز انگیزه ارزشمندی برای محموله LNG از آسیا به اروپا وجود دارد. با این حال، اروپا در حال حاضر دارای ذخایر گاز کافی است و بنادر منطقه با تاخیر در حمل و نقل LNG برای تخلیه محموله ها مواجه هستند. بیش از ۳۵ شرکت حامل LNG منتظر تخلیه محموله های خود در بنادر اروپا هستند که نشان می دهد ظرفیت لجستیکی این قاره تحت فشار است.

زمستان آینده، اروپا بعید است تقاضای زیادی برای محموله داشته باشد، به این معنی که محموله های بیشتری در آسیا وجود خواهد داشت.

ژاپن و کره جنوبی، سومین واردکننده بزرگ LNG در آسیا، ممکن است در این بازار چندان فعال نباشند زیرا ذخایر در هر دو کشور بسیار زیاد است.

بر اساس گزارش رویترز، عوامل متعددی وجود دارد که می‌تواند تقاضا برای محموله‌های LNG را به تنهایی افزایش دهد، از جمله هوای سردتر از حد معمول در نیمکره شمالی یا محدودیت‌های بیشتر در عرضه، خط لوله گاز روسیه به اروپا. اما در حال حاضر، وضعیت واردات عمده LNG از منظر ذخیره سازی و تقاضا خوب به نظر می رسد.

در انتهای پیام