ویتامین C ، مزایای آن و میزان مورد نیاز

دسته‌بندی نشده


اگر ویتامین C کافی از رژیم غذایی خود دریافت نمی کنید ، مکمل های ویتامین C می توانند در بیماری هایی مانند زوال عقل مفید باشند. با این حال ، تحقیقات بیشتری برای درک تأثیر مکمل های ویتامین C بر سلامت سیستم عصبی مورد نیاز است.

ادعاهای اثبات نشده برای ویتامین C

در حالی که ویتامین C دارای مزایای علمی زیادی است ، اما بر اساس شواهد ضعیف یا فاقد شواهد ، ادعاهای بی دلیل زیادی نیز دارد. در اینجا برخی از ادعاهای اثبات نشده در مورد ویتامین C وجود دارد:
در برابر سرماخوردگی محافظت می کند
اگرچه به نظر می رسد ویتامین C شدت سرماخوردگی و زمان بهبود را در بزرگسالان 8 درصد و در کودکان 14 درصد کاهش می دهد ، اما در برابر آن محافظت نمی کند.

خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد
چندین مطالعه دریافت ویتامین C را با کاهش خطر ابتلا به بسیاری از سرطان ها مرتبط کرده است. با این حال ، اکثر مطالعات نشان داده اند که ویتامین C بر خطر ابتلا به سرطان تأثیر نمی گذارد.
در برابر بیماریهای چشمی محافظت می کند
ویتامین C با کاهش خطر ابتلا به بیماری های چشمی مانند آب مروارید و دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن مرتبط است. با این حال ، مکمل های ویتامین C بر روند این بیماری ها تأثیر نمی گذارد یا حتی ممکن است مضر باشد.

می تواند مسمومیت با سرب را درمان کند
اگرچه افراد مسموم با سرب دارای سطح پایینی از ویتامین C هستند ، اما هیچ شواهد جدی برای حمایت از مطالعات انجام شده بر روی انسان وجود ندارد که نشان می دهد ویتامین C می تواند سمیت سرب را درمان کند.

به طور کلی ، ویتامین C یک ویتامین محلول در آب است که باید با غذا یا مکمل دریافت شود. این امر با تعدادی از مزایای مهم سلامتی مانند افزایش سطح آنتی اکسیدان ، کاهش فشار خون ، محافظت در برابر حملات نقرس ، بهبود جذب آهن ، تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش خطر بیماری های قلبی و زوال عقل مرتبط است.

آیا مصرف بیش از حد ویتامین C عوارض جانبی دارد؟

ویتامین C یک ماده مغذی بسیار مهم است که در بسیاری از میوه ها و سبزیجات به وفور یافت می شود. مصرف مناسب این ویتامین در حفظ سیستم ایمنی بدن بسیار مهم است. همچنین نقش مهمی در بهبود زخم ها ، تقویت استخوان ها و تقویت عملکرد مغز دارد. جالب اینجاست که برخی معتقدند مکمل های ویتامین C فواید بیشتری نسبت به دریافت این ویتامین از طریق غذا دارند. یکی از رایج ترین دلایلی که باعث می شود افراد مکمل ویتامین C مصرف کنند.

مصرف بیش از 2000 میلی گرم ویتامین C در روز می تواند باعث ناراحتی های گوارشی از جمله علائمی مانند اسهال و حالت تهوع شود.

از آنجا که ویتامین C جذب آهن را افزایش می دهد ، مصرف بیش از حد می تواند برای افرادی که به طور طبیعی دارای مقدار زیادی آهن هستند مشکل ایجاد کند.

مصرف بیش از حد ویتامین C می تواند میزان اگزالات در کلیه ها را افزایش دهد که می تواند منجر به سنگ کلیه شود.

چقدر ویتامین C کافی است؟
از آنجا که ویتامین C محلول در آب است و بدن مقدار زیادی از آن را در عرض چند ساعت پس از مصرف دفع می کند ، مصرف زیاد آن به ندرت مشکلاتی را برای بدن ایجاد می کند. در حقیقت ، تقریبا غیرممکن است که ویتامین C اضافی در غذا به مشکل تبدیل شود. در افراد سالم ، ویتامین C اضافی بیش از میزان توصیه شده روزانه به راحتی از بدن دفع می شود. به عبارت دیگر ، شما باید 29 پرتقال یا 13 عدد فلفل بخورید تا به حداکثر مقدار مجاز برسید.
با این حال ، افرادی که از مکمل ها استفاده می کنند بیشتر در معرض مصرف بیش از حد ویتامین C هستند و در برخی موارد ، مصرف بیش از حد ویتامین C امکان پذیر است.

همه عوارض جانبی ویتامین C ، از جمله سوء هاضمه و سنگ کلیه ، زمانی رخ می دهد که افراد بیش از 2000 میلی گرم مصرف کنند. بنابراین ، مکمل های ویتامین C را فقط طبق دستور پزشک مصرف کنید.

خلاصه
ویتامین C به طور کلی برای اکثر مردم بی خطر است. به خصوص اگر به جای مکمل ها استفاده شود. افرادی که از مکمل های ویتامین C استفاده می کنند در معرض خطر بیش از حد مصرف بیش از حد قرار دارند و عوارض جانبی را تجربه می کنند ، که اغلب علائم گوارشی است. با این حال ، سطوح بالای ویتامین C همچنین می تواند عواقب جدی تری مانند بار اضافی آهن و سنگ کلیه داشته باشد.

مژده رحمانیان ، عضو انجمن تغذیه ایران
کلینیک لاغری و زیبایی “Armoni”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *