ویتامین های موثر برای باروری مردان

دسته‌بندی نشده


درمان ناباروری برای بسیاری از زوجین می تواند دشوار و گاهی اوقات خسته کننده باشد. وقتی ناباروری را تجربه می کنید ، عوامل زیادی وجود دارد که نمی توانید کنترل کنید ، مانند ژنتیک ، سن ، چرخه قاعدگی غیرقابل پیش بینی و غیره. با این حال ، فرصتی برای افزایش شانس فرزندان شما وجود دارد ، که بسیار ساده و غیرتهاجمی است. رژیم غذایی و به ویژه ویتامین های باروری که مردان با غذا یا مکمل دریافت می کنند می تواند در درمان ناباروری موثر باشد.

ویتامین های موثر برای باروری مردان

از آنجا که باروری یک معادله پیچیده است و بدن هر انسانی متفاوت است ، علم ریز مغذی ها و اهمیت آنها هنوز در حال تکامل است. با این وجود ، برخی از مطالعات امیدوار کننده برای روشن شدن نقش ویتامین ها در باروری آغاز شده است. در مردان ، مطالعات نشان داده است که برخی مکمل ها می توانند تعداد و تحرک اسپرم را افزایش دهند. با این حال ، مهم است که به یاد داشته باشید که تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است. در این مقاله ، ما برخی از محبوب ترین مکمل های باروری ، اثربخشی و دوز آنها را شرح می دهیم.

فولاد ال کارنیتین

این مکمل نوعی اسید آمینه به نام L-carnitine است که به طور طبیعی در بدن یافت می شود و به تبدیل چربی به انرژی کمک می کند. به تحرک اسپرم کمک می کند. مطالعات معتبر نشان داده است که ALC و LC می توانند تحرک اسپرم را در مردان افزایش دهند. توصیه های دوز مصرفی برای افزایش باروری مردان ALC و LC معمولاً بین 1 تا 3 گرم در روز متغیر است. با این حال ، قبل از استفاده از LC یا ALC باید از متخصص مشورت کرد تا از ایمنی و دوز مناسب اطمینان حاصل شود.

ویتامین سی

ویتامین C یکی از موثرترین ویتامین های باروری مردان است. این ویتامین یک آنتی اکسیدان قوی است که می تواند آسیب سلول های سراسر بدن را کاهش داده و جذب آهن ، تعداد اسپرم و تحرک را افزایش دهد. مطالعات نشان داده است که مصرف ویتامین C همراه با ویتامین E تعداد DNA ، تحرک و گاهی انسجام را بهبود می بخشد. میزان توصیه شده روزانه (RDA) برای ویتامین C برای مردان 90 میلی گرم و برای زنان 75 میلی گرم است.

کلسیم

هیچ مطالعه قانع کننده ای وجود ندارد که کلسیم اضافی شانس باروری را افزایش دهد. با این حال ، برای مردان و زنان مهم است که از این ماده معدنی به اندازه کافی برای جلوگیری از کمبود استفاده کنند. معتبر در سال 2019 تحقیقات نشان داده است که کمبود کلسیم می تواند منجر به ناباروری مردان شود زیرا کلسیم در تولید اسپرم نقش دارد. RDA برای کلسیم در مردان بالغ 1000 میلی گرم در روز است. بهتر است کلسیم را از منابع غذایی مانند ماست یا سایر محصولات لبنی دریافت کنید ، در غیر این صورت مکمل دریافت کنید.

ویتامین های موثر برای باروری مردان

کوآنزیم Q10

تحقیقات اخیر نشان می دهد که مکمل های CoQ10 ممکن است غلظت و تحرک اسپرم را در مردان نابارور بهبود بخشد.

ویتامین دی.

مطالعات نشان داده اند که کمبود ویتامین D ممکن است با ناباروری مردان و زنان ارتباط داشته باشد ، بنابراین مطالعه کمبود ویتامین D بسیار مهم است.

ویتامین E

یکی از ویتامین های م forثر برای باروری مردان ویتامین E است. این ویتامین دارای خواص آنتی اکسیدانی است که می تواند عملکرد اسپرم مردان را بهبود بخشد و سلامت باروری کلی را حفظ کند. RDA برای ویتامین E در بزرگسالان 15 میلی گرم است.

امگا 3

از نظر عادات غذایی ، خوردن غذاهای دریایی به عنوان بخشی از رژیم غذایی سالم با باروری بالاتر زن و مرد در ارتباط است. اگر به طور منظم غذاهای دریایی غنی از امگا 3 مصرف نمی کنید ، ممکن است هنگام باردار شدن از مکمل ها استفاده کنید.

بیایید ملاقات کنیم: ژل نرم امگا 3 Vivation

سلناس

مطالعه ای در سال 2015 گزارش داد که کمبود سلنیوم ممکن است عاملی برای کیفیت پایین اسپرم و تحرک ضعیف اسپرم باشد. از آنجا که سلنیوم برای تولید اسپرم در بدن مردان ضروری است ، برخی مطالعات نشان داده اند که ترکیب سلنیوم و ویتامین E می تواند کیفیت اسپرم و تحرک اسپرم را بهبود بخشد. RFID برای سلنیوم در بزرگسالان 55 میکروگرم در روز است.

روی

چندین مطالعه نشان داده اند که کمبود روی می تواند کیفیت اسپرم را بدتر کند. با این حال ، رابطه بین این ماده معدنی و باروری مردان ثابت نشده است. 2020 این مطالعه نشان داد که مکمل های غذایی حاوی روی و اسید فولیک تعداد و عملکرد اسپرم و میزان تولد زنده را بهبود نمی بخشد. RDA برای روی 8 میلی گرم برای زنان و 11 میلی گرم برای مردان است.

آیا می توانم مولتی ویتامین مصرف کنم؟

به دلیل ویتامین های زیادی که بر باروری مردان تأثیر می گذارد ، استفاده از مولتی ویتامین های با کیفیت بالا به جای مکمل ها آسان تر است. بدنبال مولتی ویتامین ها با آنتی اکسیدان های مناسب باشید که تقریباً 100٪ نیازهای روزانه شما را برآورده می کند:
ویتامین C ، ویتامین E ، ویتامین D
روی ، نارگیل ، سلنیوم ، امگا 3

اقدامات احتیاطی برای استفاده از مکمل ها

در حالی که اکثر ویتامین ها بدون نسخه فروخته می شوند ، لزوما بی خطر نیستند. بسیاری از مکمل ها می توانند با داروهای مصرفی شما تداخل داشته باشند ، بنابراین اگر از داروهای خاصی استفاده می کنید ، قبل از مصرف مکمل ها با پزشک خود مشورت کنید. اگرچه ممکن است مصرف زیاد ویتامین ها دور از نظر باشد ، اما مصرف زیاد آن می تواند به بدن آسیب برساند. برای جلوگیری از این مشکل ، دستورالعمل های دوز را روی برچسب افزودنی بررسی کنید.

نویسنده: طیبه رفیعی
منبع: healthline

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *