منابع غذایی آنتی اکسیدان ها رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه در اصفهان

دسته‌بندی نشده


منابع مهم آنتی اکسیدان های غذایی

در فصل قبل ، دکتر رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه در اصفهان ، در مورد آنتی اکسیدان ها و نحوه عملکرد آنها صحبت کرد ، در این فصل به منابع غذایی آنتی اکسیدان ها می پردازیم تا بتوانید تا انتها با ما باشید.

سبزیجات

بیشتر سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان هستند. آنتی اکسیدان های گیاهی مهم عبارتند از ویتامین C ، ویتامین E ، کاروتنوئیدها و فلاونوئیدها. برخی از سبزیجات حتی بیشتر از میوه ها آنتی اکسیدان (بتاکاروتن) دارند. به طور کلی ، پخت سبزیجات تأثیر منفی زیادی بر محتوای آنتی اکسیدان آنها ندارد. سبزیجات مهم شامل کلم بروکلی ، گل کلم ، تربچه و شلغم است. قسمت های سبز این سبزیجات سرشار از گلوکوزینولات است که منبع غنی آنتی اکسیدان در رژیم های معمولی آسیایی است. مطالعات زیادی در مورد سیر انجام شده است. با این حال ، خواص آنتی اکسیدانی آن هنوز مورد تردید است. با این حال ، مطالعات اثرات ضد باکتریایی و ضد سرطانی سیر را تأیید کرده اند.

آنتی اکسیدان ها و نحوه عملکرد آنها  متخصص تغذیه اصفهان

میوه

میوه ها مانند سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان هستند. آنتی اکسیدان های مهم میوه عبارتند از ویتامین C و فلاونوئیدها. زردآلو و هندوانه نیز سرشار از کاروتنوئید هستند. میزان ویتامین C موجود در میوه متفاوت است. به نظر می رسد میوه های روشن تر دارای آنتی اکسیدان بیشتری هستند و میوه ها یا سبزیجاتی که دارای رنگ هستند نیز بیشتر از میوه های دارای پوست رنگی حاوی آنتی اکسیدان هستند.

نان و غلات

برخی از غلات سرشار از آنتی اکسیدان هستند. به نظر می رسد همه غلات حاوی آنتی اکسیدان بیشتری نسبت به محصولات تصفیه شده هستند. فرآیندهای انجام شده با غلات می تواند بر میزان آنتی اکسیدان آنها تأثیر بسزایی بگذارد. اما امروزه برخی از غذاها مانند غلات صبحانه حاوی آنتی اکسیدان های مفید هستند. افزودن میوه های خشک مانند کشمش به برخی محصولات غلات صبحانه می تواند میزان آنتی اکسیدان آنها را افزایش دهد. مطالعات نشان داده اند که ذخیره چنین غذاهایی باعث کاهش میزان آنتی اکسیدان آنها می شود.

نوشیدنی ها

قهوه ، کاکائو و چای سبز و سیاه از منابع مهم آنتی اکسیدان ها هستند. مهمترین آنتی اکسیدان های موجود در این نوشیدنی ها فلاونوئیدها هستند. اشباع و سبکی چای و قهوه نیز محتوای آنتی اکسیدان آنها را نشان می دهد. افزودن شیر میزان فلاونوئیدهای موجود در چای را کاهش نمی دهد. در برخی از نقاط جهان ، از تزریق گیاهان بومی نیز استفاده می شود. برخی از این تزریق ها اغلب حاوی آنتی اکسیدان های ناشناخته هستند. زمان پخت چای نیز می تواند بر میزان آنتی اکسیدان آن تأثیر بگذارد.


دکتر رضا اطمینانانی

متخصص تغذیه اصفهان


دکتر رضا اطمینانانی می تواند با ارائه روشهای اساسی رژیم غذایی و میزان و روش غذا خوردن ، نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام متخصص تغذیه و تغذیه اصفهان رضا آتمینانی کلیک کنید.


مطالب پیشنهادی:

غذاهای مفید و مضر برای حساسیت غذایی

مصرف هندوانه و چاقی

مصرف زیاد گوشت قرمز ممنوع است

استراتژی های کنترل گرسنگی

راهنمای خرید شیر

آنتی اکسیدان ها و نحوه عملکرد آنها



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *