مضرات رژیم بدون کربوهیدرات

دسته‌بندی نشده


آشنایی با خطرات رژیم بدون کربوهیدرات

بدن انسان طوری طراحی شده است که در ترکیبی متعادل و متناسب از غذاها عمل کند. متأسفانه رژیم هایی وجود دارد که با حذف یک نوع غذا ، مانند کربوهیدرات ها ، وزن خود را کاهش می دهند. رژیم غذایی کم کربوهیدرات برای بدن مفید نیست و می تواند باعث بیماریهای مختلفی شود که در زیر به برخی از آنها اشاره شده است. مضرات رژیم بدون کربوهیدرات:

1- سنگ کلیه

سنگ های کلیه زمانی تشکیل می شوند که اسید اوریک و اگزالات کلسیم در کلیه متبلور شده و سنگ ها به مرور شکل می گیرند. فقط فیبر نامحلول موجود در کربوهیدراتها باعث کاهش جذب کلسیم ، کاهش میزان کلسیم در ادرار و جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه می شود. توصیه می شود رژیم غذایی روزانه حداقل 30 گرم فیبر داشته باشد. این امر با رژیم کم کربوهیدرات امکان پذیر نیست.

2- یبوست و عملکرد نامناسب روده

برای عملکرد صحیح روده ، بدن ما حداقل 30 گرم فیبر در روز نیاز دارد. الیاف به دو نوع تقسیم می شوند: دسته اول ، الیاف محلول در آب و دسته دوم ، الیاف نامحلول در آب. فیبر نامحلول نقش مهمی در تولید مدفوع و کوتاه شدن زمان دفع دارد. رژیم های کم کربوهیدرات فیبر نامحلول کمتری دارند که احتمال ابتلا به یبوست را افزایش می دهد و یبوست مکرر خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می دهد. توصیه می شود غلات کامل ، لوبیا ، میوه ها ، سبزیجات و جو را در رژیم غذایی خود غنی کنید که سرشار از فیبر محلول و نامحلول هستند. مصرف فیبر خطر ابتلا به یبوست ، سندرم روده تحریک پذیر ، بواسیر و سرطان روده را کاهش می دهد.

افزایش کلسترول 3

رژیم غذایی کم کربوهیدرات و فیبر کم خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد. این رژیم ها افراد را تشویق می کند تا مقدار زیادی پروتئین حیوانی بخورند که دارای کلسترول بالا و چربی اشباع است. افزایش مصرف این نوع غذا میزان کلسترول بد (LDL) را افزایش می دهد که خطر سخت شدن دیواره های شریانی و حملات قلبی را افزایش می دهد. فیبر که سرشار از رژیم های کربوهیدرات است ، خطر سفت شدن ، گرفتگی و لخته شدن عروق را کاهش می دهد و خطر حمله قلبی و سکته مغزی را کاهش می دهد. یک رژیم غذایی سالم حاوی 10-15٪ پروتئین ، 55-65٪ کربوهیدراتهای غنی از فیبر و 35-25٪ چربی است.

4- پوکی استخوان

پوکی استخوان ، زمانی رخ می دهد که تراکم استخوان کاهش می یابد. به دلیل از دست دادن کلسیم به مدت طولانی رخ می دهد. بسیاری از عوامل تغذیه ای باعث پوکی استخوان می شوند. وقتی میزان پروتئین مصرفی در رژیم غذایی روزانه بسیار زیاد است. همچنین افزایش کلسیم دفع شده از طریق ادرار وجود دارد. مطالعات نشان داده است که اگر فردی به مدت طولانی از رژیم غذایی سرشار از پروتئین و کربوهیدرات کم پیروی کند. خطر ابتلا به پوکی استخوان افزایش می یابد. واقعیت این است که کمبود منابع پروتئینی نیز باعث پوکی استخوان می شود. و بنابراین یک رژیم غذایی سالم باید شامل یک رژیم متعادل برای همه گروه های غذایی باشد.

معایب رژیم بدون کربوهیدرات متخصص تغذیه اصفهان

از دست دادن توده عضلانی و اختلال متابولیک

هر رژیمی که بدن را در دراز مدت کالری مورد نیاز خود را از دست بدهد. این باعث کاهش متابولیسم و ​​از دست دادن توده عضلانی می شود. از دست دادن عضلات مهمترین علت افزایش وزن است. اگر سعی کنیم در مدت کوتاهی وزن خود را کاهش دهیم ، ماهیچه از دست می دهیم. رژیم هایی که نوید کاهش وزن زیادی در مدت زمان کوتاه را می دهند عواقبی مشابه دارند.

6- کمی تمرین کنید

کربوهیدراتها منبع اصلی انرژی بدن هستند. و منبع تغذیه ماهیچه ها و مغز هستند. خوردن رژیم کم کربوهیدرات سطح گلیکوژن کمی در ماهیچه ها و کبد تولید می کند که به نوبه خود عملکرد ماهیچه ها را کاهش داده و باعث ضعف و خستگی می شود. ATP منبع اصلی انرژی ماهیچه ها است. وقتی ماهیچه ای حرکت می کند ، یک مکانیسم شیمیایی ATP را تجزیه می کند تا انرژی را از آن آزاد کند. هر عضله فقط مقدار کمی ATP برای انقباض و انبساط دارد. و ماهیچه ها به ATP بیشتری نیاز دارند. کربوهیدراتها منبع اصلی تامین ATP هستند و در غیاب آنها از اسیدهای چرب و آمینو اسیدها استفاده می شود.

این منابع چندان م effectiveثر نیستند ، بنابراین احساس خستگی می کنید. و نمی توانید ورزش کنید و فعالیت بدنی کافی برای کاهش وزن داشته باشید. کربوهیدرات ها فیبر بالایی دارند و قند خون را به آرامی بالا می برند. آنها منابع خوبی از انرژی هستند. این به شما انرژی لازم برای ورزش را می دهد.
بنابراین ، رژیم های کاهش وزن بر اساس مصرف کربوهیدرات کم است. آنها مورد تایید نیستند و انتخاب مناسبی برای کاهش وزن نیستند زیرا ماهیچه ها و مغز شما انرژی کافی ندارند ، احساس ضعف و خستگی می کنید و به دلیل ناتوانی در ورزش کردن. رژیم غذایی سالم برای کاهش وزن رژیمی است که برای همه گروه های غذایی کافی باشد و فرد احساس ضعف ، خستگی یا گرسنگی نکند.


دکتر رضا اطمینانانی

متخصص تغذیه اصفهان


دکتر رضا اطمینانانی می تواند با ارائه روشهای اساسی رژیم غذایی و میزان و روش غذا خوردن ، نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام متخصص تغذیه و تغذیه اصفهان رضا آتمینانی کلیک کنید.


مطالب پیشنهادی:

مصرف هندوانه و چاقی

مصرف زیاد گوشت قرمز ممنوع است

استراتژی های کنترل گرسنگی

راهنمای خرید شیر

منابع غذایی آنتی اکسیدان ها

رابطه بین تغذیه و خلق و خو



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *