مروری بر «رتبه‌بندی معلمان» با اصلاحات مجلس + ابهامات، معایب و مزایا



اشکالات و ابهامات لایحه رتبه بندی معلمان به منظور جلب نظر شورای نگهبان از سوی نمایندگان مجلس شور بر اساس طرح های جدید، رتبه بندی زمان اعمال از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ در نظر گرفته شده و برای تدوین آیین نامه اجرایی لایحه، تا یک ماه پس از تصویب، مهلت تعیین شده است.

به گزارش ایسنا, معلم بهعنوان اصلیترین رکن تحول در آموزش و پرورش، توانمندی زیادی در کیفیت آموزشی و پرورشی دارد و توانمندی و انگیزه معلمان از مهمترین گامهای ارتقای کیفیت نظام تعلیم و تربیت به شمار می رود. در طراحی نظام جبران خدمات معلمان (نظام پرداخت) علاوه بربرلفه های اصلی مدرک تحصیلی، سابقه خدمت، منطقه جغرافیایی و دوره تحصیلی که عموماً وضعیت و میزان تأثیر مؤسسات آن شفاف است، از نظر ارزیابی نتایج شایستگی های حرف های و عملکرد بسیار مهم در ارتقای انگیزه ها و عملکردها. افزایش شایستگی های معلمان دارد.

ازاینرو اصلی ترین دلیل مبنی بر قوانین، مقررات و اسناد مختلف چون سند تحول بنیادین، سیاست های کلی تحول در نظام آموزش و پرورش و قانون برنامه ششم توسعه، اجرای «سنجش صلاحیت»، «رتبه بندی» و «اصلاح نظام پرداخت» در کنار. و همراه است . استقرار نظام پرداختی که تأثیر هریک از مؤلفه های اصلی نظام پرداخت و به طور خاص شایستگی های حرف های و عملکرد را بهدرستی اعمال کند تا علاوه بر استقرار «عدالت بیرونی»، «عدالت درونی» نظام پرداخت نیز از طریق این دو مؤلفه محقق شود.

از سال ۱۳۸۳ سه موضوع مهم اجرای “رتبه بندی”، “سنجش ​​صلاحیتها” و “نظام پرداخت معلمان” با عناوین مختلف در مراجع مختلف به عنوان مجلس شورای اسلامی، هیئت وزیران، شورای انقلاب فرهنگی و شورای آموزش و پرورش پیشنهاد بود و به صورت یک مجموعه بارها. به دولت (آموزش و پرورش) تکلیف شد، اما به‌صورت مطلوب و اثربخش اجرا نشد. از آنجایی که بسیاری از تک‌تک‌های قانونی ذکر شده از سال ۱۳۸۳ توسط دولت به اجرا درنیامده، این مصوباد د.

آخرین اقدام در اجرای نظام رتبه بندی معلمان به تصویب لایحه رتبه بندی معلمان در روز ۲۵ اسفندماه ۱۳۹۹ و ارسال آن به مجلس باز می شود که کلیات آن در روز هجدهم خردادماه جاری با آرای ۹۹ درصد در جلسه علی مجلس به تصویب رسید و پس از آن بررسی دو شوری آن، گزارش شور دوم در اختیار هیئت رئیسه مجلس قرار گرفت.

بررسی نهایی لایحه نظام رتبه بندی معلمان ۲۴ آذرماه در مجلس شورای اسلامی انجام شد و در نهایت به تصویب نمایندگان رسید اما در ابتدای ماه گذشته از سوی شورای نگهبان برای رفع ابهامات و اشکالات دوباره به مجلس شورای اسلامی برگشت و در نهایت اول اسفندماه از سوی نمایندگان مجلس و جهت رسید. تامین نظر شورای نگهبان اصلاح و به تصویب رسید.

در ماههای اخیر موضوع “رتبه بندی معلمان”، با حواشی بسیار رو به رو بود، از تغییرات لایحه در مجلس گرفته شده تا نحوه تعیین عناوین معلمان در طبقات پنجگانه و همترازی با حقوق اساتید دانشگاه، ابهامات در تامین اعتبار، اعلام ارقام مختلف از میزان میزان. افزایش حقوق ها، زمان اجرای آن و اعلام نظرهای متناقض از سوی مجلسی ها، دولت و آموزش و پرورش موجبات گلایه فرهنگیان را ارائه و اعتراض هایی را نیز به دنبال داشت.

بیشتر بخوانید:

رامین کریمی، مسئول کارگروه رتبه بندی سازمان معلمان ایران، درباره آخرین اصلاحات رتبه بندی و تغییراتی که داشته، نکاتی را بیان می کند و به برخی از محاسن، معایب آن پرداخت.

دولت هنوز نامه یرش بارمالی رتبه بندی را ارائه نکرده است

بودا با بیان اینکه اصلاحات رتبه بندی جدید باید مجدداً در شورای نگهبان بررسی شود گفت: دولت هنوز نام دارد. اگر به همراه ارائه لایحه به شورای نگهبان پذیرش بار مالی کتباً ضمیمه مجدداً طبق قانون ۷۵ قانون ا.

کریمی نیا افزود: با توجه به اینکه این قانون آیین نامه اجرایی چند ماه قبل اجرا می شود، اگر شورای نگهبان و وزارت آموزش و پرورش تعلیم دهند، امکان اجرا در آخرین روزهای سال جاری نیز وجود دارد که می تواند وجود داشته باشد که البته خوب باشد. هنوز مشخص و قطعی نیست.

محاسن مصوبه جدید رتبه‌بندی معلمان

این فعال صنفی معلمان در ادامه، تعیین دقیق کار اداری که مشمول رتبه بندی می شوند، حذف عملکرد رقابتی در احراز رتبه و به جای آن قرار دادن، تاثیر بیشتر مدرک تحصیلی و تجربه حذف به جای پژوهش و … عبارت منوط بودن تامین کننده بودجه به دولت در سال های آینده، جدا کردن مبلغ رتبه بندی از نظر نظر حقوق و امکان استفاده از دو معلم در هیئت های ممیزی (دونفر صاحبنظر) را از محاسن تصویب جدید دانست.

بزرگترین عیب مصوبه

وی با بیان اینکه بزرگترین عیب مصوبه جدید، عدم تاثیر آنانی بر کیفیت کار و منزلت و معیشت معلمان طبق مفاد سند تحول بنیادین است گفت: ارتباط معلمان با کار یکسان یعنی اساتید دانشگاه طبق قانون ۳ ماده ۲۹ قانون توسعه ششم، کاهش شدید کف. دریافتی معلمان جوان با توجه به مبلغ هشت میلیون و ۸۰ هزار تومان، عدم تاثیر خدمات در مناطق محروم، مرزی، ابتدایی و استثنایی، افزایش زمان اجرای فرآیند رتبه بندی از یک ماه به سه ماه، خروج از رسته آموزشی و پس از دوبار تنزل رتبه و حذف سایر بندهای تصمیم گیری فرهنگی بر میزان رتبه بندی مانند مناطق محروم. و غیره را از دیگر معایب مصوبه جدید دانست.

و اما ابهامات

مسئول کارگروه رتبه بندی سازمان معلمان ایران به برخی از ابهامات باقی مانده نیز اشاره و اظهار کرد: عدم تعیین میزان بودجه مورد نیاز، مشخص نبودن زمان پرداخت (امسال یا سال بعد) مشخص نبودن تاثیر سنوات تحصیلی در دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی و غیره بر رتبه بندی و ابهام در برخی موارد ماده ۵ از جمله ابهاماتی است که هنوز بر جای مانده است.

افزایش حقوق ها بر اساس رتبه های پنجگانه

کریمی نیا با اشاره به درصد افزایش برای رتبه های پنجگانه بیان کرد: بر اساس اصلاحیه ماده ۶ رتبه بندی لایحه، برای رتبه بندی موضوع قانون، رتبه فوق العاده در احکام کارگزینی معلمان تعیین می شود. فوق العاده این معلمان با رتبه آموزشیار معلم حداقل درصد ۴۵, مربی معلم حداقل ۵۵ استادیار معلم حداقل درصد ۶۵, ۷۵ دانش آموز معلم حداقل درصد و استاد معلم حداقل درصد ۹۰ مجموع امتیازات حق شغل و حق شاغل و فوق العاده شغل است.

وی ادامه داد: بنابراین با توجه به افزایش رتبه بندی شامل درصدهایی از ۴۵ تا ۹۰ برای سه آیتم حق شغل؛ حق شاغل و شغل فوق العاده بود و مجموع این سه مورد تقریباً ۶۰ درصد کل حقوق را تشکیل می دهد. ) بنابراین با ضرب درصدهای فوق در ۶۰ درصد افزایش رتبه های مختلف از کل حکم، رتبه آموزشی معلم معلم ۲۷ درصد کل حکم، مربی معلم ۳۳ درصد کل حکم، استادیار معلم ۳۹ درصد کل حکم، دانش آموز معلم ۴۵ درصد کل حکم و استاد معلم ۵۴ درصد حکم خواهد بود.

انتهای پیام

سریعترین رژیم لاغری