متخصص تغذیه اصفهان با رعایت رژیم غذایی بوی بد دهان را از بین ببرید

دسته‌بندی نشده


با رعایت رژیم غذایی بوی بد دهان را از بین ببرید

به یاد داشته باشید که بوی بد دهان ناشی از برخی غذاها با خوردن غذاهای دیگر برطرف می شود. در این قسمت از وب سایت اصفهان رضا اطمینانانی متخصص تغذیه اصفهان با ما همراه باشید تا علل این مشکل را بیشتر برای ما توضیح دهید و با رعایت رژیم غذایی بوی بد دهان را از بین ببرید.

دلایل اصلی بوی بد دهان

عوامل متعددی می توانند باعث بوی بد دهان شوند. پلاک باکتریایی در دهان و مصرف غذاهای خاص یکی از شایع ترین علل این مشکل است:

جویدن سبزیجاتی مانند جعفری ، نعناع ، میخک ، رازیانه ، بابونه ، رزماری ، مریم گلی و حتی هل بوی بد دهان را از بین می برد.

پلاک دندان

دهان یکی از قسمتهای بدن است که میکروبهای متعدد و متنوعی در آن وجود دارد. پلاک دندان لایه ای از پوشش باکتریایی در دهان است. عدم مراقبت از دندان ، نخ دندان و نخ دندان ، و همچنین خوردن غذاها و نوشیدنی های شیرین می تواند منجر به ایجاد پلاک باکتریایی شود. این پلاک ها روی دندان ها می نشیند و بسیار چسبناک هستند. با یک برس و نخ مناسب می توانید از تشکیل پلاک جلوگیری کنید. متأسفانه ، اگر تعادل باکتری ها در دهان مختل شود ، پلاک می تواند سولفات های زنجیره ای کوتاه ، دی آمین ها یا اسیدهای چرب تولید کند که می تواند باعث بوی بد دهان شود.
برخی غذاها را بخورید

چندین ماده غذایی وجود دارد که باعث بوی بد دهان می شوند:

سیر و پیاز

سیر و پیاز سرشار از ترکیبات گوگردی هستند و می توانند بوی بد دهان را هم در دهان و هم پس از جذب و دفع توسط ریه ها ایجاد کنند.

متخصص تغذیه اصفهان با رعایت رژیم غذایی بوی بد دهان را از بین ببرید

محصولات لبنی

بسیاری از باکتری های موجود در دهان می توانند اسیدهای آمینه موجود در محصولات لبنی را تخمیر کرده و باقی مانده هایی به نام کاداورین یا پوترزیدین تولید کنند. این باعث ایجاد بوی نامطبوع می شود.

کنسرو ماهی

بوی ماهی پوسیده را نمی توان نادیده گرفت. هنگام کنسرو ماهی ، این غذا به تجزیه ادامه می دهد و “آمین های بیوژنیک” تولید می کند ، که در تولید بوی بدن نقش دارند.

کربوهیدرات هایی که به سرعت تخمیر می شوند

کربوهیدرات های این نوع شامل یک مولکول کربوهیدرات است که به راحتی توسط باکتری های طبیعی در دهان و روده تخمیر می شود که باعث ایجاد گاز ، نفخ ، مشکلات روده ای و البته بوی بد دهان می شود.

دخانیات و مشروبات الکلی

مصرف مشروبات الکلی شدت بوی بد دهان را افزایش می دهد زیرا اتانول یکی از عوامل کم آبی بدن است ، یعنی بدن را کم آب کرده و همچنین باعث آزاد شدن محصولات باکتریایی می شود. سیگار کشیدن همچنین نقش مهمی در افزایش اثرات الکل دارد.

چکار باید بکنیم؟

برای از بین بردن بوی بد دهان با غذا ، باید از خوردن برخی از غذاهایی که در زیر مورد بحث قرار گرفته است ، خودداری کنید. البته باید توجه داشته باشید که نیازی به حذف کامل این غذاها از رژیم غذایی خود ندارید. با این حال ، کاهش مصرف آنها به طور موثر از بوی بد دهان جلوگیری می کند.
با بوی نامطبوع دهان با تغذیه مناسب کنار بیایید

گاهی اوقات برای از بین بردن بوی بد دهان ، تغییر عادات غذایی و افزایش مصرف آب کافی است. با این حال ، نباید فراموش کنید که بهداشت دهان و دندان و مراجعه به پزشک نیز ضروری است. به یاد داشته باشید که نوشیدن مقدار زیادی آب برای بدن بسیار مفید و مفید است.

ابتدا علت را پیدا کنید

اولین قدم برای مقابله با بوی بد دهان شروع درمان علت است. این مشکل فقط با خوردن غذاهایی مانند سیر و پیاز ایجاد می شود که با اجتناب از مشکل شما برطرف می شود. این مشکل حتی می تواند به دلیل مصرف ناکافی آب ایجاد شود. در نتیجه می توانید با نوشیدن آب بیشتر از شر خشکی دهان و بوی بد دهان خلاص شوید. گاهی اوقات این مشکل ناشی از مشکلات دندان یا لثه است. به همین دلیل ، ابتدا باید ریشه مشکل را پیدا کنید.

از مصرف الکل و دخانیات خودداری کنید

همانطور که گفته شد ، سیگار کشیدن و الکل علائم بوی بد دهان را تشدید می کند. اگر سیگاری هستید ، باید عادت خود را کنار بگذارید که نه تنها از شر بوی بد دهان خلاص شوید ، بلکه گامی مهم در جهت سلامتی بردارید.

بیش از 3 بار در روز غذا نخورید

هرچه وعده های غذایی بیشتر باشد ، تعادل pH دهان بیشتر مختل می شود. در نتیجه زمان بیشتری صرف تغذیه باکتری ها می شود و احتمال تجمع بقایای مواد غذایی در کنار دندان و گوشه دهان افزایش می یابد. علاوه بر این ، اکثر تنقلات شیرین هستند و البته برای باکتری های دهان جذاب هستند. بنابراین ، توصیه می شود از عادت همیشه خوردن میان وعده در دهان خودداری کنید.

بهداشت دهان را رعایت کنید و دهان خود را با روغن نارگیل بشویید

نتایج برخی از مطالعات نشان می دهد که مسواک زدن برای تنفس بسیار مهم است. علاوه بر این ، توصیه می شود که دهان خود را روزانه با روغن نارگیل بعد از برس شستشو دهید. روغن نارگیل سرشار از اسید لوریک است. این ترکیب بر بیماریهای مختلف دهان و دندان تأثیر مثبت دارد. برای انجام این کار ، یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل را به مدت 5-10 دقیقه زیر برس بشویید و دهان خود را بشویید. حتی اگر صبر داشته باشید ، می توانید این روغن را به مدت 20 دقیقه در دهان خود بریزید و در نهایت آن را تف کنید.
به دنبال سبزیجات باشید

جویدن سبزیجاتی مانند جعفری ، نعناع ، میخک ، رازیانه ، بابونه ، رزماری ، مریم گلی و حتی هل بوی بد غذا را از بین می برد.

مکمل هایی برای مقابله با بوی بد دهان

فلز روی: نتایج چندین مطالعه نشان داده است که مکمل های روی ترکیبات سولفات را به گازهای بی بو تبدیل می کنند.

پروبیوتیک: به طور کلی ، باکتری Streptococcus salivarius باید در دهان افراد سالم غالب باشد. با این حال ، برای افرادی که از بوی بد دهان رنج می برند ، سطح این باکتری پایین است و حتی برخی از آنها این باکتری را ندارند. به همین دلیل ، پروبیوتیک ها در از بین بردن و کاهش بوی بد دهان مثر هستند.


دکتر رضا اطمینانانی می تواند با ارائه روشهای اساسی رژیم غذایی و میزان و روش غذا خوردن ، نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام متخصص تغذیه و تغذیه اصفهان رضا آتمینانی کلیک کنید.


مطالب پیشنهادی:

غذاهای دودی پرخطر

اهمیت غذاهای سرد و گرم

6 راه برای دریافت امگا 3

گوشت بخورید یا نخورید



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *