فواید تغذیه ای سیترات پتاسیم

سیترات پتاسیم یک ماکرو معدنی/نمکی است که در بسیاری از غذاها یافت می شود. این ماده معدنی به کاهش اسیدیته ادرار کمک می کند. اغلب در درمان بیماری های کلیوی و نقرس استفاده می شود. با کمک به انتقال تکانه های عصبی، بهبود عملکرد عضلات و درمان اختلالات متابولیک مختلف عمل می کند.

فواید سیترات پتاسیم همچنین به انقباضات عضلانی مانند عضلات قلبی، اسکلتی و صاف کمک می کند. این ماده معدنی به تولید انرژی و تولید اسیدهای نوکلئیک کمک می کند. اعتقاد بر این است که سیترات پتاسیم سلول های سالم و فشار خون طبیعی را حفظ می کند.

سیترات پتاسیم به طور کلی همراه با قرص های آب مصرف می شود. دلیل این امر این است که با دفع آب اضافی از بدن، ممکن است به همراه آن، برخی از مواد معدنی و مواد مغذی مهم به ویژه پتاسیم کاهش یابد. مصرف آن بدون نظر پزشک توصیه نمی شود.

سیترات پتاسیم معدنی چه کاری انجام می دهد؟

سیترات پتاسیم مسئول تنظیم محتوای آب در بدن انسان و همچنین کمک به انتقال موثر عصبی، تنظیم تکانه های الکتریکی قلب و در نتیجه تنظیم فشار خون است و همچنین اگر نه، بسیار مهم است. عامل حیاتی در استفاده بدن از کربوهیدرات ها و پروتئین ها.

به طور کلی به چه مقدار پتاسیم نیاز داریم

برای دریافت روزانه، مردان و زنان به حداقل ۴.۷ گرم پتاسیم یا ۲۰۰۰ تا ۴۰۰۰ میلی گرم نیاز دارند. زنان حدوداً ۳۱ تا ۵۰ ساله در آمریکا و بریتانیا، کمتر از ۵۰ درصد از مقدار روزانه پتاسیم مورد نیاز برای حفظ سلامتی را مصرف می کنند.

مردان در آمریکا فقط سطوح کمی بالاتر از پتاسیم مصرف می کنند. اکثر رژیم های غذایی آمریکایی حاوی ۱۵۰۰-۵۰۰۰ میلی گرم پتاسیم در روز هستند. این مقدار بسیار کمتر از میزان توصیه شده روزانه است.

علائم کمبود پتاسیم

برخی از علائم پتاسیم عبارتند از: خستگی، فشار خون بالا و پایین، آکنه، خشکی چشم، تحریک پذیری، ضربان قلب نامنظم یا سریع، ضعف عضلانی، افسردگی، گیجی، اضطراب، بی خوابی، ساختار اسکلتی ضعیف، درد استخوان و مفاصل. کاهش رفلکس، یبوست، کلسترول بالا و احتباس آب. مشکلات تنفسی، تشنگی زیاد، وجود پروتئین در ادرار، رشد کمتر از حد کافی، ناباروری و سردرد از دیگر علائم کمبود پتاسیم هستند.

واضح است که اگر به دنبال مزایای سیترات پتاسیم هستید و به سختی می توانید این ماده معدنی را در رژیم غذایی روزانه خود دریافت کنید، همانطور که در بالا نشان داده شده است، بررسی مکمل سیترات پتاسیم برای سلامتی شما بسیار مهم است.

آیا نیاز به مکمل با سیترات پتاسیم دارید؟

بیایید به نکاتی نگاه کنیم که ممکن است نیاز شما را برای دریافت مزایای مکمل سیترات پتاسیم افزایش دهد.

به طور کلی، اگر افراد بیش از حد ورزش کنند، ممکن است در معرض خطر بیشتری برای کمبود پتاسیم باشند، این به دلیل از دست دادن مایعات بدن از طریق تعریق است. به همین دلیل، ممکن است از دست دادن قابل توجهی در این ماده معدنی خاص وجود داشته باشد.

زنان باید توجه داشته باشند که ممکن است از طریق از دست دادن کلسیم که می تواند به دلیل کمبود پتاسیم باشد، مستعد ابتلا به پوکی استخوان باشند.

عامل دیگری که باید به آن توجه داشت این است که افرادی که مکرر از اسهال رنج می برند، در معرض خطر بیشتری برای کمبود پتاسیم هستند. اگر از سندرم کاسه تحریک پذیر رنج می برید، یک مکمل پتاسیم با کیفیت ممکن است برای شما در دراز مدت مفید باشد.

برخی از داروهای غربی که تجویز می شوند ممکن است باعث کمبود پتاسیم شوند، مانند یک رژیم غذایی نامتعادل نامناسب، یا هر فعالیت یا شرایطی که منجر به از دست دادن زیاد مایعات بدن شود.

غذاهای پر پتاسیم برای فواید سیترات پتاسیم

حتی اگر شما فردی باشید که باید به دنبال مکمل سیترات پتاسیم برای فواید سیترات پتاسیم باشید، خوردن غذاهای سرشار از پتاسیم را نباید نادیده گرفت. بسیاری از مردم فکر می کنند که می توانند نیازهای تغذیه ای و رژیم های غذایی بد خود را فقط با مصرف یک نوع مکمل برطرف کنند.

به همین دلیل ما لیستی از برخی از غذاهایی که ممکن است برای مصرف موثر سیترات پتاسیم مصرف کنید، جمع آوری کرده ایم، در اینجا لیست مختصری از برخی از مواد غذایی سرشار از پتاسیم آورده شده است تا بتوانید از کمبود پتاسیم جلوگیری کنید:

آب پرتقال، موز، شاتوت پخته، قارچ، خام، رازیانه (پیاز)، کاهوی رومی، کرفس خام، سبزی خردل پخته شده، گل کلم خام، کلم بروکلی خام، انواع کدو تابستانی و زمستانی، گوجه فرنگی رسیده، شلغم پخته شده، هویج خام سبزی آب پز، کلم خام، بادمجان، طالبی، چغندر آب پز، پاپایا، لوبیا سبز رشته ای، سیب زمینی، کلم پیچ تازه و کلم بروکسل.

مصرف بیش از حد سیترات پتاسیم؟

افرادی هستند که واقعاً به مکمل سیترات پتاسیم نیاز ندارند.

افراد مبتلا به بیماری کلیوی یا نارسایی کلیه باید از مکمل های سیترات پتاسیم دوری کنند. آنها ممکن است در نهایت بیشتر ضرر کنند تا سود.

همچنین، افرادی که از داروهای محدود کننده پتاسیم استفاده می کنند، نباید مکمل های سیترات پتاسیم را مصرف کنند، مگر اینکه پزشک آنها همه چیز را به آنها داده باشد.

از مصرف محصولات نمکی نیز خودداری کنید، زیرا این محصولات اغلب حاوی سطوح بالاتری از پتاسیم هستند.

برخی از علائم مصرف بیش از حد پتاسیم در بدن، شامل ناراحتی معده و ممکن است ضربان قلب و همچنین فشار خون شما را تغییر دهد.

برای افرادی که مسکن یا داروهای ضدالتهابی مصرف می کنند، باید از مکمل های پتاسیم دوری کنند، مگر اینکه پزشک آنها چیز دیگری گفته باشد یا مشکلی ندارد.

اقدامات پیشگیرانه

هنگام مصرف سیترات پتاسیم باید اقدامات احتیاطی را انجام دهید. اگر مشکلات کلیوی، بیماری قلبی یا بیماری آدیسون دارید، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید. اگر حساسیت دارویی یا فشار خون بالا دارید، پزشک خود را نیز در جریان این موارد قرار دهید.

یکی دیگر از اقدامات احتیاطی هنگام مصرف سیترات پتاسیم این است که از جایگزین های نمک یا شیر کم نمک استفاده نکنید. دلیل این امر این است که این محصولات احتمالاً حاوی پتاسیم هستند. این می تواند باعث افزایش تصادفی پتاسیم شود و ممکن است از عوارض جانبی یا سیترات پتاسیم یا مصرف بیش از حد آن رنج ببرید. دستورالعمل های پزشک خود را دنبال کنید و آن را دقیقاً مطابق دستور مصرف کنید.

عوارض جانبی شناخته شده مصرف سیترات پتاسیم

استفاده از سیترات پتاسیم عوارض جانبی دارد. آنها عبارتند از ناراحتی معده، حالت تهوع، استفراغ، و/یا مدفوع شل. اگر این موارد واقعا شدید شد باید با پزشک خود تماس بگیرید. عوارض جانبی تا حدودی جدی‌تر عبارتند از: ضعف عضلانی، تغییرات ذهنی، ضربان قلب سریع/نامنظم، گزگز یا بی‌حسی دست‌ها و/یا پاها. اگر مدفوع سیاه و قیری، مزه نامطبوع در دهان یا عصبی است، با پزشک خود تماس بگیرید یا به نزدیکترین مرکز اورژانس مراجعه کنید.

در صورت مصرف بیش از حد تصادفی، باید فوراً با مرکز کنترل مسمومیت محلی یا مرکز اورژانس تماس بگیرید و دستورات آنها را دنبال کنید. علائم مصرف بیش از حد شامل ضعف، کندی، گیجی، ضربان قلب نامنظم و احتمالاً غش است. از آنجایی که علائم مصرف بیش از حد مشابه علائم عوارض جانبی است، فوراً به دنبال توجه باشید. مانند هر چیز دیگری، بدون تایید پزشک چیزی به داروها یا رژیم غذایی خود اضافه نکنید. انجام این کار می تواند سلامت جسمانی شما را در معرض خطر بسیار جدی قرار دهد.

نکاتی در مورد انتخاب مکمل سیترات پتاسیم

۱. مکمل های غذایی تا حد زیادی در ایالات متحده غیرقانونی هستند، و فقط حرف ما را قبول نکنید، می توانید مقاله ای در مورد مشکل گسترده صنعت را اینجا بخوانید. بسیاری از مکمل‌های بهداشتی حاوی آلاینده‌های خطرناک در آنها هستند، اما چیزی که برای ما نگران‌کننده‌تر است این است که مصرف‌کنندگان فقط ۱ در ۵ شانس خرید محصولی دارند که حاوی مواردی هستند که واقعاً روی برچسب ذکر شده است.

به دلایل فوق، ما همیشه به مردم توصیه می کنیم که مکمل های غذایی را از مراکز دارای GMP دارویی خریداری کنند، چنین مکان هایی از سخت ترین استانداردهای دنیا برای ساخت مکمل های غذایی پیروی می کنند. در صورت خرید از چنین مکانی می توانید مطمئن باشید که محصول شما بدون آلودگی خواهد بود.

اطمینان حاصل کنید که شرکتی که مکمل‌های خود را از آن خریداری می‌کنید دارای گواهی تجزیه و تحلیل در پرونده است که تأیید می‌کند مواد فعال آن چیزی است که روی محصول ذکر شده است و همچنین برای تأیید قدرت آنها.

۲. مطمئن شوید که مکمل سیترات پتاسیم شما حاوی هیچ پرکننده یا افزودنی نیست (مثلاً: شکر، نشاسته، گلوتن، سیلیس (ماسه!)) یا هر نوع رنگ یا طعم دهنده مصنوعی.

سریعترین رژیم لاغری