فعالیت های غذا و آشپزخانه برای خوردن حسی دهان


فعالیت های غذا و آشپزخانه برای جویندگان حواس دهانی

۱۰ دسامبر ۲۰۲۱

تعداد غذاهای مورد علاقه فرزندتان را افزایش دهید

۴ ژانویه ۲۰۲۲

آخرین به روز رسانی در

اجتناب‌کنندگان حسی دهانی نسبت به ورودی‌های حسی در دهانشان، یعنی غذاها، بیش از حد واکنش نشان می‌دهند. اینها افراد حساسی هستند که اغلب غذای بسیار کمی می پذیرند. به عنوان یک نوزاد یا کودک خردسال، ممکن است در تغذیه با شیر مادر و/یا شیشه شیر مشکل داشته باشند. به عنوان یک نوزاد، آنها احتمالاً چیزی را در دهان خود قرار نمی دادند (مانند انگشتان پا، انگشتان دست، اسباب بازی). زمانی که شروع به خوردن غذاهای جامد کردند ممکن است در پذیرش غذاهای جدید دچار مشکل شده باشند. افرادی که از احساس دهان اجتناب می کنند ممکن است نقص حرکتی دهانی مرتبطی نیز داشته باشند که نیاز به ارزیابی دارد. اگر فکر می کنید فرزندتان ممکن است مشکلی داشته باشد، توصیه می شود از یک آسیب شناس گفتار و زبان و کاردرمانگر ارزیابی کنید. آنها برای ارزیابی و ارائه درمان های مناسب برای بهبود توانایی کودک شما در جویدن و بلع صحیح و ایجاد تحمل و پذیرش غذاهای جدید آموزش دیده اند. کودکی که نسبت به غذاها و بافت های جدید بیزار است، ممکن است در هنگام امتحان کردن غذاهای جدید دچار اضطراب و ترس زیادی شود.

  • کارها را آهسته انجام دهید
  • از فشار روی این کودکان برای امتحان کردن غذاهای جدید خودداری کنید
  • به آنها اجازه دهید غذاها را با شرایط خود کشف کنند
  • غذاها را با تمام حواسشان (نه فقط با طعم) کاوش کنید.
  • فعالیت های بازی با غذا را امتحان کنید

رفتارهای خوردن غذای اجتنابی حسی دهانی

  • غذا را اغلب تف کنید
  • استفراغ یا خفگی در برخی غذاها
  • استفراغ هنگام دیدن غذا
  • بیزاری یا تناسب غذایی (غذاهای مشابه را ترجیح دهید)
  • لیست کوتاهی از غذاهای قابل قبول
  • غذاهای مارک دار را ترجیح دهید

غذاهایی که افرادی که از خوردن خوراکی خودداری می کنند ممکن است از آنها لذت ببرند

  • غذاهای با یک قوام (مانند آب سیب نرم یا پوره سیب زمینی)
  • غذاهای ثابت مشابه (یعنی فقط غذاهای صاف یا فقط غذاهای ترد)
  • غذاهایی که تجربه منفی با آنها نداشته اند.

غذاهایی که ممکن است هوس خواران خوراکی دوست نداشته باشند

  • غذاهایی با طعم قوی
  • غذاهایی با چندین بافت یا بافت
  • غذاهایی با بوی تند
  • غذاهایی که با آنها تجربه منفی داشته اند
    • بدون استفراغ و استفراغ
    • هر غذایی که ممکن است مجبور به خوردن یا تحت فشار بوده باشند

۱۲ راه برای نزدیک شدن به معرفی غذاهای جدید به خورندگان حسی دهان

  1. به هر الگوی با غذاهای مورد علاقه توجه کنید (بافت، بافت، رنگ، شکل و غیره یکسان)
  2. ایده های غذایی مشابه غذاهای مورد علاقه خود را ایجاد کنید
  3. از کودک بخواهید در انتخاب غذایی که ممکن است به امتحان کردنش علاقه مند باشد کمک کند (سعی کنید دو گزینه بر اساس ایده های غذایی ارائه دهید)
  4. کودک را به خواربار فروشی ببرید تا به او کمک کنید تا او را بیرون بیاورید.
  5. از آنها بخواهید که غذا را در سبد خرید مواد غذایی قرار دهند.
  6. از آنها بخواهید در تهیه غذای جدید به شما کمک کنند.
  7. از آنها بخواهید با استفاده از تمام حواس خود (بینایی، بویایی، لامسه، شنوایی و در نهایت چشایی) غذا را کشف کنند.
  8. سعی کنید از آنها بپرسید که چگونه می‌خواهند آن را ارائه کنند (مثلاً با یک دیپ مورد علاقه، روی چوب، برش به شکل سرگرم‌کننده و غیره)
  9. بگذارید آن را در بشقاب خود بگذارند
  10. یک غذای جدید به همراه یک غذای مورد علاقه دیگر ارائه دهید که اگر آماده نبودن غذای جدیدی را امتحان کنند، می توانند آن را پر کنند.
  11. بگذارید کنترل کنند که آیا آن را امتحان می کنند یا نه!
  12. حتی اگر بار اول آن را امتحان نکردند، به معرفی این غذای جدید با روش های جدید ادامه دهید. [Try asking.. I see that you didn’t like the new chicken nugget, how can we make it more enjoyable for you next time?]

فعالیت های آشپزخانه و بازی غذا برای غذای حسی دهان

  • بگذارید بچه‌ها غذا را از خواربار فروشی انتخاب کنند (بگذارید آن را بردارند و در سبد خرید مواد غذایی قرار دهند)
  • غذا را به خانه بیاورید و با آن بازی کنید!
    • آن را با چشم، بینی و دستان خود کاوش کنید
    • بشورش
    • آن را با چاقو برش دهید
    • با او نقاشی کنید
    • با او آشپزی کنید
    • وقتی آماده شدید، آن را روی لب یا زبان آنها لمس کنید

سریعترین رژیم لاغری