علوم ورزشی مکمل گلوتامین چیست؟ بهترین زمان برای مصرف گلوتامین

دسته‌بندی نشده


آنچه در این مقاله می خوانید

مکمل های گلوتامین یکی از آن مکمل هایی هستند که نه تنها برای بدنسازان بلکه برای همه ورزشکاران بسیار محبوب هستند. این اسید آمینه به طور طبیعی توسط بدن تولید می شود. گلوتامین نقش مهمی در سلامت سیستم ایمنی و دستگاه گوارش دارد. سپس برای کسب اطلاعات مفید در مورد این مکمل به مجله علوم ورزشی بپیوندید.

گلوتامین چیست؟

این یک اسید آمینه ضروری است که توسط بدن تولید می شود و فراوان ترین اسید آمینه در پلاسما و ماهیچه ها است. اسید آمینه یک ماده ساختمانی پروتئینی است. غلظت گلوتامین در خون یک فرد سالم 3-4 برابر بیشتر از سایر اسیدهای آمینه است. حدود 60 درصد آمینو اسید بین سلولی را تشکیل می دهد و روزانه حدود 9 گرم از ماهیچه ها به جریان خون دفع می شود.

مطالعات گلوتامین به وضوح نشان داده است که این اسید آمینه به راحتی قادر است از ماهیچه ها در برابر تجزیه پروتئین محافظت کرده و از پدیده آتروفی مخرب عضلات جلوگیری کند. یکی از مزایای اسید آمینه گلوتامین نقش کلیدی آن در متابولیسم پروتئین ، حجم سلول و ضد کاتابولیسم است.

این اسید آمینه که به عنوان یک افزودنی عرضه می شود ، نقش مهمی در افزایش حجم سلول و افزایش سنتز پروتئین ماهیچه ها دارد و دارای خواص ضد کاتابولیک بسیار قوی است. گفته می شود که این اسید آمینه در افزایش ترشح طبیعی هورمون رشد تأثیر بسزایی دارد. نیازی به گفتن نیست که اثرات HGH بر افزایش توده و قدرت عضلانی و افزایش روند چربی برای همه روشن است.

چرا بدن به گلوتامین نیاز دارد؟

بدن انسان برای انتقال آمونیاک و نیتروژن در سراسر بدن از طریق رگ های خونی به گلوتامین نیاز دارد. به همین دلیل است که بدن همیشه سعی می کند جریان ثابت گلوتامین را در رگ های خونی حفظ کند.

این اسید آمینه هم برای سیستم ایمنی و هم برای دستگاه گوارش مورد نیاز است. مشکلات گوارشی در مواردی رخ می دهد که فرد به دلیل این کمبود اسید آمینه از رژیم غذایی با پروتئین بالا پیروی می کند.

هنگامی که یک ورزشکار مرتباً فعالیت بدنی شدید انجام می دهد ، به گلوتامین بیشتری نیاز دارد تا در بدن تولید شود. اگر بدن نتواند گلوتامین مورد نیاز را از طریق رگ های خونی دریافت کند ، باید وارد عضلات شود. در این حالت ، ماهیچه ها گلوتامین را تجزیه کرده و وارد جریان خون می شوند.

مصرف گلوتامین چه فوایدی دارد؟

مکمل گلوتامین چیست و چگونه استفاده می شود؟

از جمله مزایای ذکر شده می توان به موارد زیر اشاره کرد: تقویت حافظه ، افزایش حجم و آب ماهیچه ها و مفاصل ، جلوگیری از آسیب بافت ماهیچه ای و بازیابی بافت ماهیچه ای ، انتقال نیتروژن بین اندام ها ، حفظ تعادل اسید و قلیایی ، افزایش ترشح هورمون رشد. منبع انرژی برای سلولهای سیستم ایمنی و تنظیم سنتز و تجزیه پروتئین.

کسانی که با تمرینات سنگین آشنا هستند به خوبی می دانند که فعالیت بدنی شدید و مداوم ، غیر ارادی یا ناخواسته ، با پدیده شکست عضلات در ماهیچه ها مرتبط است. ورزشکاران این پدیده مخرب را به عنوان یک پدیده کاتابولیک می شناسند. آنتونیو 1999 استدلال کرد که حفظ سطح گلوتامین درون سلولی به طور موثری از تجزیه پروتئین های ماهیچه های اسکلتی جلوگیری می کند.

جلوگیری از گلوتامین و کاتابولیسم

گفته می شود که مصرف کافی این آمینو اسید احتمال این پدیده را در بدن ورزشکاران قدرتی کاهش می دهد. این اسید آمینه به ویژه برای کسانی که در چرخه ترک هستند ، یا می خواهند چربی بدن را کاهش دهند یا رژیم چربی سوزی را دنبال می کنند ، مهم است.

وقتی ورزشکاران می خواهند وزن خود را کاهش دهند و در عین حال نگران از دست دادن توده عضلانی خود هستند ، این اسید آمینه برای آنها مانند طلا و کیمیاگری است.

گلوتامین منبع مهمی از سلول ها در سیستم ایمنی بدن (گلبول های سفید خون و برخی از سلول های دستگاه گوارش) است. اگر بدن به گلوتامین بیشتری نیاز داشته باشد ، بدن می تواند پروتئین هایی مانند ماهیچه را تجزیه کند تا اسیدهای آمینه لازم را آزاد کند.

این به دلیل نقص در عملکرد سیستم ایمنی بدن را مختل می کند. بنابراین ، در برخی موارد ، مانند آسیب جدی ، رژیم غذایی سرشار از پروتئین و گلوتامین به فرد داده می شود.

بیشتر توصیه ها برای گلوتامین در دوره نقاهت پس از ورزش شدید بود. عوارض استفاده از آن معمولاً پس از یک هفته ظاهر می شود. در حین ورزش ، احساس بهتری خواهید داشت و انرژی بیشتری ، خستگی کمتر و درد عضلانی خواهید داشت.

خواص گلوتامین در بدنسازی

  • با تأمین نیتروژن به پروتئین ، سنتز پروتئین در عضلات را ارتقا دهید
  • کاهش زمان بازیابی عضلات
  • افزایش تولید هورمون رشد
  • در طول تمرین کاتابولیسم را کاهش دهید
  • در صورت کمبود گلیکوژن در بدن ، با تغییر گلیکوژن استقامت را افزایش دهید
  • با تقویت سیستم ایمنی ، خطر بیماری را کاهش دهید

آیا به عضله سازی کمک می کند؟

چندین مطالعه نشان می دهد که این مکمل هیچ نقشی در عضله سازی ندارد. بنابراین ، اگر می خواهید توده عضلانی بسازید ، بهتر است این مکمل را از سبد خود حذف کنید. یا می توانید از آن برای سوزاندن ماهیچه ها ، چربی سوزی و خشک کردن بدن خود استفاده کنید.

عوارض گلوتامین چیست؟

مکمل گلوتامین چیست و چگونه استفاده می شود؟

اگرچه تاکنون هیچ عارضه جانبی گزارش نشده است ، به خاطر داشته باشید که گلوتامین یک آمینو اسید است و اگر بیش از نیاز خود نوشیدید ، نیتروژن اضافی باید از بدن خارج شود. تجزیه گلوتامین باعث تولید آمونیاک می شود ، اگرچه در بدن تجمع نمی یابد ، اما زیاد مصرف نمی کند.

هشدارهایی در مورد مصرف گلوتامین

لطفاً قبل از استفاده از گلوتامین به هشدارهای زیر توجه کنید:

  • کودکان و نوجوانان: از 3 تا 18 سالگی ، بیش از 0.7 گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن در روز مصرف نکنید.
  • بارداری و شیردهی اطلاعات کافی در مورد استفاده از این اسید آمینه در دوران بارداری و شیردهی وجود ندارد. بهتر است از این مکمل برای این افراد استفاده نکنید.
  • مشکلات کبدی: افراد مبتلا به بیماری کبدی باید قبل از مصرف با پزشک مشورت کنند.
  • اختلال روانی: از مصرف به دلیل تغییرات روحی در این افراد خودداری کنید.
  • تشنج: برخی از افراد ممکن است در معرض افزایش خطر ابتلا به تشنج باشند.

منابع غذایی گلوتامین

همانطور که قبلاً ذکر شد ، گلوتامین یک آمینو اسید غیر ضروری است ، به این معنی که توسط بدن تولید می شود ، اما به طور طبیعی در برخی از غذاها نیز یافت می شود. می توان گفت با رعایت رژیم غذایی طبیعی ، بدن بین 3 تا 6 گرم در روز جذب می کند. بیشتر اسیدهای آمینه در محصولات با منشاء حیوانی یافت می شود.

  • غذای دریایی
  • گوشت قرمز
  • کلم قرمز
  • تخم مرغ
  • ماست
  • آجیل
  • جعفری
  • سبزیجات برگ تیره
  • شیر خشک بدون چربی
  • برای ذرت

نحوه مصرف گلوتامین

بدنسازان و کسانی که تمرینات قدرتی انجام می دهند باید بین 0.1 تا 0.3 گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن در روز یا بین 5 تا 15 گرم از این آمینو اسید مصرف کنند. این مقدار را می توان در 2-3 وعده غذا خورد. همچنین لازم به ذکر است که علاوه بر مکمل های حاوی این اسید آمینه ، مقادیر زیادی از این ماده نیز می تواند از طریق رژیم غذایی روزانه وارد بدن شود.

بهترین زمان برای مصرف گلوتامین

این مکمل را می توان در 3 قسمت هنگام بیدار شدن یا قبل از ورزش مصرف کرد. 5 گرم هر بار بعد از ورزش و هنگام خواب مصرف کنید. در روزهای بدون تمرین قبل از خواب غذا بخورید.

لازم به ذکر است که مصرف 5 گرم آن هنگام خواب ، هورمون رشد را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد و در صورت ترکیب با پروتئین کازئین می تواند بسیار مفیدتر باشد.

تجویز همزمان گلوتامین با کراتین

آنچه در گذشته گفته شد ؛ شما نباید کراتین و گلوتامین را با هم مصرف کنید زیرا این دو مکمل به حامل ها و حامل های یکسانی در بدن بستگی دارد. وقتی این دو مکمل با هم مصرف شوند ، برای ارتباط با شرکت های حامل رقابت می کنند و یکی برنده و دیگری بازنده می شود.

با این حال ، هیچ مطالعه معتبری در مورد تعامل بین کراتین و گلوتامین وجود ندارد. بنابراین ، هیچ همپوشانی علمی بین این دو وجود ندارد.

آیا یک افزودنی سرطان زا است؟

برخی معتقدند که این مکمل ، به عنوان یک اسید آمینه سرطان زا ، باید از مکمل های ورزشکار حذف شود. با توجه به سطح بالای اسید آمینه گلوتامین در خون ، همه ما باید در معرض ابتلا به سرطان باشیم!

اما چرا گفته می شود گلوتامین سرطان زاست؟ تومورهای سرطانی تا حدی به متابولیسم گلوتامین بستگی دارد ، یعنی افرادی که سابقه خانوادگی سرطان یا افراد مبتلا به سرطان دارند.

با توجه به ماهیت تومورهای متاستاتیک ، مصرف بیش از حد این اسید آمینه ممکن است آن را تقویت کند. با این حال ، این امر به وضعیت ژنتیکی فرد ، رفتار فیزیولوژیکی سرطان در بدن ، رژیم غذایی و استرس روزانه نیز بستگی دارد. می تواند گلوتامین را شناسایی کند چه تاثیری بر سرطان آنها دارد؟

حتی مقالاتی که در مورد سرطان زایی آن اظهار نظر کرده اند فقط اقدامات احتیاطی را انجام داده اند. به طور کلی ، مصرف طولانی مدت و بیش از حد گلوتامین می تواند در دراز مدت اثرات سوء داشته باشد.

نکته: مجله علوم ورزشی در مورد انواع علائم تجاری موجود در این ضمیمه نظری ندارد و در این مورد توصیه ای نمی کند. این مقاله در سال 2017 به روز شد. اوت

تهیه و تنظیم: elmevarzesh.com


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *