علوم ورزشی اسید فولیک چیست و چرا ورزشکاران به اسید فولیک بیشتری نیاز دارند؟

دسته‌بندی نشده


آنچه در این مقاله می خوانید

ورزشکاران و بزرگسالان فعال به بدن خود فشار بیشتری وارد می کنند. در حالی که ورزش منظم و شدید برای سلامتی و تناسب اندام شما مفید است ، اما می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را نیز افزایش دهد. مطالعات متعدد نشان داده است که ورزش های سنگین می تواند به بدن فشار وارد کند و همچنین نشان داده شده است که ورزش شدید می تواند سطح اسید فولیک را در خون کاهش دهد و در طولانی مدت بر سلامت قلب تأثیر منفی بگذارد. بررسی وضعیت اسید فولیک می تواند خطر مشکلات قلبی در افراد فعال را کاهش دهد.

ورزش معمولاً برای حفظ سلامتی مفید و بسیار مهم است ، همه ما این را به خوبی می دانیم. با این حال ، فشار بیش از حد بدن در ورزش هایی مانند بدنسازی ، فوتبال و حتی هندبال سابقه متفاوتی دارد. در چنین شرایطی ، بدن دچار التهاب می شود ، به ماهیچه ها آسیب می رساند و چرخش رادیکال های آزاد را در اثر ورزش افزایش می دهد.

در حین انجام تمرینات سنگین مانند تمرینات با وزنه ، بافت ماهیچه آسیب می بیند و هنگامی که درد عضلانی بعد از تمرین (DOMS) را تجربه می کنیم ، عوارض جانبی آن را نیز تجربه می کنیم. علائم دیگر شامل خستگی ، کاهش عملکرد ماهیچه ها ، ترشح مولکول های التهابی و هموسیستئین است.

هموسیستئین چیست؟

هموسیستئین یک آمینو اسید است که محصول فرعی متابولیسم پروتئین در بدن است. افزایش سطح هموسیستئین نشان دهنده افزایش خطر حمله قلبی و سکته مغزی است. افزایش سطح هموسیستئین همچنین می تواند باعث رسوب خون شود که به دیواره شریان آسیب می رساند.

ورزش شدید با کاهش سطح اسید فولیک باعث افزایش گردش خون هموسیستئین می شود. سطح هموسیستئین به همراه میزان اسید فولیک تعیین کننده سلامت قلب است. بنابراین ، محققان نظارت بر وضعیت اسید فولیک ورزشکاران را برای جلوگیری از کمبود اسید فولیک توصیه می کنند.

اسید فولیک چیست و چه تاثیری بر سلامتی شما دارد؟

اسید فولیک نوعی ویتامین B است که اسید فولیک نیز نامیده می شود. فولات به طور طبیعی در غذاها یافت می شود ، اما اسید فولیک شکل مصنوعی این ویتامین است. بدن ما قادر به تولید اسید فولیک نیست ، بنابراین ما باید آن را با غذا یا مکمل دریافت کنیم.

اسید فولیک برای کاهش میزان فولات در خون و جلوگیری از آن استفاده می شود. اسید فولیک برای عملکرد مناسب و رشد بدن ضروری است. اسید فولیک معمولاً به زنان باردار داده می شود تا هم از مشکلات هنگام زایمان جلوگیری کند و هم جنین به خوبی رشد کند. اسید فولیک همچنین می تواند برای درمان بیماریهای ناشی از کمبود اسید فولیک تجویز شود ، مانند:

  • کم خونی
  • نقص در جذب مواد مغذی
  • عوارض کولیت روده
  • بیماری کبد
  • بیماری کلیوی
  • اعتیاد به الکل
  • برخی از سرطان ها مانند سرطان روده بزرگ و سرطان رحم
  • بیماری قلبی
  • سکته
  • بیماریهای مرتبط با افزایش سن
  • برای کاهش میزان هموسیستئین در خون

اسید فولیک یک عنصر کمیاب مهم است که به حفظ سلامت عمومی کمک می کند. ورزشکاران و افراد فعال ممکن است در معرض کمبود اسید فولیک باشند. بررسی سطوح این عنصر کمیاب و حفظ سطح طبیعی هموسیستئین برای افرادی که فعال هستند مهم و ضروری است.

مصرف اسید فولیک در ورزشکاران

بر اساس مطالعه ای که در مجله انجمن تغذیه ورزشی ملی منتشر شد ، استفاده از مکمل های اسید فولیک وضعیت هموسیستئین بازیکنان دستی را بهبود بخشید. چهارده بازیکن در این مطالعه شرکت کردند و آنها به مدت 16 هفته تحت نظر قرار گرفتند. سطح هموسیستئین و سایر داده های بالینی قبل و بعد از دوره آزمایشی ثبت شد و این افراد بدون استفاده از 200 میکروگرم مکمل اسید فولیک مورد مطالعه قرار گرفتند.

هنگامی که این بازیکنان اسید فولیک مصرف کردند ، کاهش قابل توجهی در سطح هموسیستئین آنها مشاهده شد. این مطالعه همچنین نشان داد که ورزش هوازی بر سطح هموسیستئین تأثیر نمی گذارد. این نتایج ارتباط مستقیمی بین ورزش شدید و افزایش گردش خون هموسیستئین نشان می دهد و مشخص شد که اسید فولیک می تواند تا حدی وضعیت را بهبود بخشد. یافته ها نشان می دهد که اسید فولیک ممکن است به کاهش خطر بیماری های قلبی ناشی از ورزش شدید کمک کند.

مطالعه دیگری به بررسی نحوه تأثیر اسید فولیک بر عملکرد عروق در رقاصان حرفه ای مبتلا به اختلال اندوتلیال (لایه داخلی عروق خونی) پرداخت.

مشخص شده است که این افراد در معرض خطر بیشتری برای اختلالات هورمونی ، اختلالات پرخوری و آمنوره (عدم قاعدگی) هستند. کاهش استروژن و سوء تغذیه نیز بر عملکرد عروق تأثیر منفی می گذارد. این رقاصان حرفه ای باله روزانه 10 میلی گرم اسید فولیک مصرف کردند و پس از 4 هفته ، عملکرد عروقی آنها به طور قابل توجهی بهبود یافت.

منابع غذایی اسید فولیک

چرا ورزشکاران و افراد فعال به اسید فولیک بیشتری نیاز دارند؟

منابع غذایی اسید فولیک شامل سبزیجات برگ دار ، اسفناج ، کلم بروکلی ، لوبیا ، مارچوبه ، بامیه ، کاهو ، حبوبات ، نخود سبز ، قارچ ، موز ، لیمو شیرین ، طالبی ، جگر و گوساله است.

آیا باید مکمل اسید فولیک مصرف کنم؟

مطالعات نشان می دهد که بسیاری از ساکنان ایالات متحده به اندازه کافی اسید فولیک دریافت نمی کنند. دلیل اصلی رژیم های غذایی فاقد مواد مغذی مانند اسید فولیک است. اگر ورزشکار هستید یا مشغول فعالیت های شدید هستید ، ممکن است نیاز به مصرف این مکمل داشته باشید ، اما باید با پزشک خود مشورت کنید و از او بخواهید وضعیت شما را بررسی کند.

خوردن انواع غذاهای غنی از اسید فولیک بهترین راه برای دریافت مقدار توصیه شده اسید فولیک است. غذاهایی مانند نان و غلات نیز سرشار از اسید فولیک هستند. افرادی که کمبود اسید فولیک ندارند از مصرف بیشتر مکمل های اسید فولیک سود نخواهند برد ، اما می توانند تأثیر منفی بر سلامتی آنها داشته باشند زیرا آزمایشات نشان داده است که اسید فولیک مضرتر از حد لازم است و می تواند برخی از انواع سرطان یا مداخلات و اختلالات در سرطان را افزایش دهد. رفتار.

بنابراین ، اگر باردار نیستید یا ورزش یا فعالیت بدنی شدید انجام نمی دهید ، بدن می تواند با خوردن صحیح مقدار مناسب اسید فولیک را دریافت کند. میزان اسید فولیک مورد نیاز بستگی به سن ، جنسیت و شیوه زندگی دارد. طبق اعلام موسسه ملی بهداشت ، میزان توصیه شده و مجاز اسید فولیک به شرح زیر است:

سن نر زنانه حامله شیر دادن
تولد تا 6 ماهگی 65 میکروگرم 65 میکروگرم
7-12 ماه 80 میکروگرم 80 میکروگرم
از یک تا 3 سال 150 میکروگرم 150 میکروگرم
از 4 تا 8 سال 200 میکروگرم 200 میکروگرم
از 9 تا 13 سال 300 میکروگرم 300 میکروگرم
از 14 تا 18 سال 400 میکروگرم 400 میکروگرم 600 میکروگرم 500 میکروگرم
19 سال به بالا 400 میکروگرم 400 میکروگرم 600 میکروگرم 500 میکروگرم

تهیه و ترجمه: elmevarzesh.com


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *