شاخص قند خون چیست؟ چه غذاهایی طبقه بندی می شوند؟

دسته‌بندی نشده


شاخص قند خون

شاخص قند خون یا قند خون این برای افراد مبتلا به دیابت و حتی برای افرادی که رژیم خاصی را دنبال می کنند بسیار مهم است. نوع غذایی که می خورید می تواند در بالا بردن قند خون بسیار مثر باشد ، اما با توجه به اینکه رژیم غذایی روزانه ما به گونه ای است که سریع هضم می شود و قند وارد جریان خون می شود ، باید در انتخاب آنها دقت بیشتری داشته باشیم. متن را دنبال کنید و بگویید موارد مهم در مورد آن

شاخص قند خون چیست؟

شاخص قند خون ، همچنین به عنوان شاخص قند خون شناخته می شود ، از 0 تا 100 متغیر است. این بدان معناست که یک محدوده عددی سرعت هضم کربوهیدرات ها در بدن و میزان افزایش قند خون را به دلیل مصرف غذا نشان می دهد. به عنوان مثال ، شاخص گلیسمی قند مصرفی با چای 100 است ، بدین معنی که به سرعت وارد جریان خون می شود.

به بیان ساده ، شاخص قند خون نشان می دهد که پس از مصرف کربوهیدرات یا سایر غذاها ، بر اساس رتبه 0 تا 100 ، اگر قند موجود در غذای مصرفی بلافاصله در بدن دفع شود ، این عدد 100 خواهد بود. با این حال ، مصرف بیش از حد غذاها با شاخص گلیسمی بالا می تواند خطرات جدی مانند دیابت را ایجاد کند.

به گفته متخصصان تغذیه ، برای اطمینان از سلامت بدن ، باید غذاهایی با شاخص گلیسمی کمتر از 50 مصرف کرد. بنابراین ، زمان بیشتری هضم و کشش آنها به بدن نیاز دارند و انرژی بیشتری برای این چرخه مصرف خواهد شد.

علاوه بر این ، مصرف کربوهیدرات روزانه به دو گروه تقسیم می شود پیچیده و ساده تقسیم شده اند. کربوهیدراتهای ساده مانند قند بلافاصله جذب بدن می شوند ، در حالی که منابع کربوهیدراتهای پیچیده مانند غلات و حبوبات زمان بیشتری برای هضم و بدن نیاز دارند.

قند خون برای چه مواردی استفاده می شود؟

شاخص قند خون یک ابزار عالی است پیشگیری از دیابتاثرات چاقی را از بین می برد و در برابر اضافه وزن محافظت می کند. متخصصان تغذیه اغلب به این شاخص برای تنظیم رژیم های غذایی برای کاهش وزن یا کنترل بیماری توجه می کنند و رژیم ها را با توجه به نیاز بدن تنظیم می کنند.

به همین دلیل ، لازم است منابع غذایی با شاخص گلیسمی بالا ، متوسط ​​و پایین شناخته شود. در زیر آنها را به طور کامل معرفی می کنیم.

طبقه بندی شاخص گلیسمی بالا و پایین

همانطور که گفته شد ، محدوده 0 تا 100 میزان مناسبی از جذب قند در بدن است. به گفته پزشکان ، برای حفظ سلامت بدن ، مصرف غذاهای با شاخص گلیسمی کمتر از 50 ضروری است.

  • در این طبقه بندی ، غذایی که سطح قند خون آن کمتر از 55 باشد ، غذایی با شاخص گلیسمی پایین نامیده می شود.
  • غذاهایی با سطح قند خون 56 تا 69 میانگین شاخص قند خون نامیده می شود.
  • غذاهایی با سطح قند خون بالای 70 را غذاهایی با شاخص گلیسمی بالا می نامند.

آیا در هر یک از این گروه های غذایی غذاهایی وجود دارد؟

غذاهایی با شاخص گلیسمی پایین

غذاهای دارای قند پایین

غذاهایی با شاخص گلیسمی پایین کمتر از 55 میزان جذب بالایی دارند ، بنابراین مصرف آنها می تواند زمان مصرف انرژی را نیز افزایش دهد. این بدان معناست که فردی که از این گروه غذایی استفاده می کند احساس گرسنگی کمتری می کند. با این حال ، یک فرد بهتر می تواند وزن خود را کاهش داده و حتی دیابت را کنترل کند.

به طور کلی ، غذاهای این گروه باید در رژیم غذایی سالم استفاده شوند تا به نتیجه مطلوب برای سلامتی بدن برسند. نمونه هایی از این گروه:

  • میوه هایی مانند سیب ، پرتقال ، زردآلو و گلابی
  • سبزیجاتی مانند اسفناج ، تره فرنگی ، پیاز ، کلم و فلفل
  • آجیل هایی مانند بادام ، پسته و فندق ،…
  • قارچ
  • حبوبات مانند نخود ، لوبیا ، عدس ، ماش و…
  • غلات کامل مانند جو دوسر ، ماکارونی غلات کامل ، نان غلات کامل
  • محصولات لبنی ، از جمله ماست و شیر

غذاهایی با شاخص گلیسمی متوسط

غذاهایی با شاخص گلیسمی متوسط ​​56 تا 69 به طور متوسط ​​در دستگاه گوارش جذب می شوند. غذاهای این گروه اغلب باید در حد اعتدال مصرف شوند و مصرف روزانه توصیه نمی شود. این گروه از مواد غذایی شامل:

  • بیسکویت جو
  • آرد ذرت و ذرت
  • آرد برنج ، برنج ، برنج قهوه ای و غذاهای آماده مانند فرنی
  • غذاهای تهیه شده از آرد سفید ، مانند ماکارونی تهیه شده از آرد سفید
  • میوه هایی مانند خرما ، انجیر ، انگور ، کیوی
  • سبزیجاتی مانند چغندر و سیب زمینی

غذاهایی با شاخص گلیسمی بالا

غذاهای دارای شاخص گلیسمی بیشتر از 70 انرژی زیادی را وارد خون می کنند. این گروه از غذاها به سرعت جذب جریان خون می شوند و اغلب قند خون را بالا می برند. همچنین باعث افزایش ترشح انسولین می شود و به مرور زمان باعث عدم تعادل هورمونی و چربی سوزی می شود. علاوه بر این ، انرژی تولید شده توسط این گروه از غذاها بسیار زیاد است ، بنابراین سوزاندن آنها نیاز به فعالیت بدنی زیادی دارد.

علاوه بر این ، متخصصان تغذیه برای جلوگیری از چاقی و افزایش وزن ، قند خون بالا و دیابت ، خوردن غذاهای دارای شاخص گلیسمی بالا را توصیه می کنند. این گروه غذایی شامل:

  • گلوکز ، شکر
  • میوه های خشک ، از جمله کشمش و خرما خشک
  • سیب زمینی پخته و سیب زمینی پوره شده
  • میوه هایی مانند آناناس و هندوانه
  • انواع شیرینی ، کیک و بیسکویت از انواع مختلف ، به ویژه کیک هایی که از آرد برنج تهیه شده اند
  • غلات عمده یا غلات تهیه شده با جو

چرا غذاهایی با شاخص گلیسمی پایین مصرف کنیم؟

مصرف غذاهایی با شاخص قند پایین چندین اثر مثبت دارد. پیشگیری از دیابت ، کاهش کلسترول بالا و کلسترول بد ، پیشگیری از گرسنگی ، افزایش حساسیت بدن به انسولین ، پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی ، کنترل وزن و پیشگیری از چاقی شامل غذاهایی با شاخص گلیسمی پایین است.

نتیجه

در اینجا برخی از حقایق اساسی در مورد Stomp Pad و نحوه استفاده از آن آورده شده است. با توجه به موارد ذکر شده ، همیشه تاکید می شود که غذاهای دارای شاخص گلیسمی پایین باید بیشتر در رژیم غذایی مصرف شوند و غذاهایی با شاخص گلیسمی بالا باید کمتر مصرف شوند و حتی از رژیم غذایی حذف شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *