سفر نوروزی در انحصار فروشندگان آنلاین


اپلیکیشن‌ها، هتل‌ها را برای سفرهای نوروزی از چند ماه قبل خرید کرده و با قیمت بالاتر در نورو

به گزارش ایسنا، روزنامه همشهری نوشته “اپلیکیشن های مجازی که برخیشان تنها در حوزه خدمات عمومی فعالیت کرده اند، با سرمایه های کلان اتاق های نوروزی ده ها هتل های بزرگ و کوچک در سراسر ایران را برای فروش به گردشگران یکجا و به مدت محدود محدود کردن اتاق های هتل ها با قیمت بالاتر و برخی از زمان ها مشخص شده از سوی خود به گردشگران نوروزی بفروشند.

فعالان صنعت گردشگری خبر داده اند که برخی از اپلیکیشن ها جزیره ها را در هتل بزرگ در کیش، شیراز و اصفهان را نیز از مدت ها قبل در اختیار گرفتن تا در نوروز ۱۴۰۱ که به تعبیر وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سونامی سفر در ایران راه میافتد، می دهد. قیمتی گرانتر به گردشگران نوروزی بفروشند.

سعید زرینی، مدیر یکی از خدمات مسافرتی دیگر کشور به همشهری گفته است، هتل های کشور در همکاری با اپلیکیشن های مجازی به جایی رسیده اند که حتی اتاق های هتل ها را در اختیار خدمات دیگر مسافرتی قرار نمی دهند و به آنها می گویند در صورت درخواست هتل برای فروش پکیج تورها باید قرار بگیرند. به اپلیکیشن‌های مراجعه کننده و با آنها برای خرید اتاق مجازی هتل و فروش بسته سفرهای نوروزی به تفاه.

این فعال گردشگری میگوید: هتلهای عمده فروش سه سال قبل هم اتفاق افتاده بود و زمانی که آژانسهای گردشگری برای خرید اتاقهای یکی از مجموعه هتلهای دولتی کشور در بندرعباس و مشهد اقدام کردند، به آنها اعلام شد برای انتخاب اتاقها باید با فلان اپلیکیشن مجازی فعال شود. در حوزه سفر توافق کنند، چون گارانتی هتل‌ها را به فلان اپلیکیشن مجازی داده بودند. در عمل این اتفاق باعث می شود آژانس های گردشگری به فعالیت های مستقیم در حوزه سفر، تبلیغ کننده اپلیکیشن های مجازی شوند و مشتریان خود را از دست بدهند.

او با اعلام این که شکایات زیادی از رفتار اپلیکیشن های مجازی در خلف وعده فروش هتل ها به مشتریان در ورود تصمیم گیرنده مطرح می شود، گفت: اپلیکیشن های مجازی به ایجاد انحصار در این موضوع اضافه می کنند که مشکلات زیادی برای بخشی از آن ایجاد شده است، ایجاد می کند. به حذف حذفی دوفتر خدمات مسافرتی از فعالیت های گردشگری می شود.

این فعال گردشگری با اعلام این خبر که یکی از اپلیکیشن های مجازی اتاق های یکی از هتل های مشهور در شمال شهر تهران را با ۲۰ میلیارد تومان پیشخرید کرده است، گفت: برخی از اپلیکیشن ها نیز به آفلاین فعالیت می کنند که در یک مورد با فروش اتاق هتل به هتل می پردازند. مسافری که گردشگر به هتل رزرو شده مراجعه کرده بود، به او گفته می شود که امکان استفاده از اتاق رزرو شده را ندارد و باید اتاق دیگری را با پرداخت مبلغی در اختیار بگیرد که وقتی یک مسافر برای دریافت مبلغی از خریدار مجازی اقدام کرده بود، امکان پذیر است. مبلغ واریز شده را بازپس بگیر.

زرینی با اشاره به این موضوع که زیرساخت های آنلاین در حوزه گردشگری در ایران وجود ندارد، چون اپلیکیشن ها مانند سایت های مشهور جهانی مانند بوکینگ داتکام به طور مستقیم به سیستم رزرواسیون هتل ها دسترسی ندارند، گفت: این موضوع باعث می شود که هتل های مجازی از طریق اپلیکیشن های دسترسی پیدا کنند. موجود در حوزه سفر بدون برنامه انجام و پشتیبانی درست از مواردی که نمی گیرند.

این فعال‌های گردشگری با انتقاد از قراردادهای منعقد شده سفارشی برخی اپلیکیشن‌های مجازی با برخی از دستگاه‌های دولتی برای استفاده از هتل‌های خاص به منظور اختیار قراردادن آنها به بازنشستگان، گفت: وقتی از آنها خواسته می‌شود که چرا این قراردادها با اپلیکیشن‌ها منعقد می‌شوند اما خدمات گردشگری حق را انجام می‌دهند. از چنین قراردادهایی استفاده نمی شود، گفته می شود که این قراردادها سفارشی بوده است. این موضوع به‌معنای وجود رانت است و باعث انحصار در بازار سفر می‌شود.

زرینی گفت: این موضوع تنها محدود به هتل نمی‌شود و یکی از اپلیکیشن‌ها در پوشش دفاتر و با تأمین‌کننده ذخیره‌سازی، پرواز تهران – مادر یا پرواز بلاروس را در انحصار خود دریافت می‌کند. در حالی که مشخص است این قراردادها چگونه منعقد می شود؟

محمدحسن کرمانی، رئیس سابق انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی هوایی و جهانگردی ایران اما به همشهری گفته است، اپلیکیشن های مجازی هتل ها را به طور عمده می سازند و حتی در این مسیر برای مدتی حاضر می شوند اتاق هتل ها را بسیار ارزان بفروشند یا اتاق ها خالی اما در این مسیر. ترافیک سفرهای نوروزی اتاق‌های خریداری شده را به چند برابر قیمت در گردشگران نوروزی بفروشند.

او میگوید: چنین تجربه ای سالهای سال در طول اروپا جریان دارد اما در ایران اندکی جدید است و نباید تعجب کرد، چون هتل عمده با پرداخت مبلغی به هتلداران، هتل آنها را چند هفته پیش از شروع ترافیک سفر خرید و با نگاه اقتصادی خریداری می کنند. زود زیان خالی‌ماندن یا ارزان‌فروشی‌ها در پیش از سفر پیک سفرها را در پیک سفر جبران می‌کند.

به گفته این فعال گردشگری، رفتار عمده فروشان با قیمت هتل ها در طول سفر باعث کاهش هزینه های سفر می شود، چون فردی که می تواند اتاق گران را نداشته باشد، خوب از خرید آن خودداری می کند و اگر اتاق ها خالی بمانند، خریدار اتاق بزرگ هتل ها ناچار می شود. به پایین‌آوردن قیمت می‌شود؛ منطقی که در اروپا هم حاکم است. در گذشته، در گذشته، در گذشته، در گذشته، در گذشته، در گذشته، در گذشته، در گذشته، در گذشته، کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد. در این شرایط باید به گردشگرانی بپردازند که از شرایط خوب سفری استفاده کنند، سوبسید می دهد تا آنها را هم بهتر در سفری که داشته باشند، می کنند. اما این می‌گویم که مهم‌ترین هتل‌ها باعث افزایش هزینه سفر در سفرهای دوره‌ای سفر می‌شوند، نگاه دقیقی نیست، زیرا یک اقتصاد سالم، پیشنهاد می‌کند که قیمت را تعیین کند.»

انتهای پیام