رژیم کم کربوهیدرات می تواند سطح کلسترول بد را افزایش دهد

اگر به دنبال کاهش وزن اضافی هستید، ممکن است رژیم غذایی کم کربوهیدرات ایده خوبی نباشد. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که رژیم‌های کم کربوهیدرات در واقع می‌توانند منجر به سطوح بالای کلسترول بد شوند.

این تحقیق نشان داد که افرادی که از رژیم غذایی کم کربوهیدرات استفاده می‌کردند و دارای چربی بالا بود، در نهایت در مقایسه با افرادی که از رژیم غذایی پر کربوهیدرات استفاده می‌کردند، وزن مشابهی را از دست دادند. با این حال، این افراد سطح کلسترول بد را نیز افزایش دادند، در حالی که کسانی که رژیم غذایی کربوهیدرات بالا داشتند در واقع کاهش کلسترول LDL را تجربه کردند.

فردی که کلسترول LDL بالا، که همان کلسترول بد است، در معرض خطر بالای ابتلا به تصلب شرایین و بیماری قلبی است.

در چند سال اخیر، رژیم غذایی کم کربوهیدرات به یک مد تبدیل شده است. هرکسی که می خواهد خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد یا می خواهد سطح کلسترول خود را کاهش دهد، از رژیم کم کربوهیدرات استفاده می کند. با این حال، از طریق این مطالعه اکنون مشخص شده است که این رژیم ممکن است به هدف خود عمل نکند.

سی و دو شرکت کننده چاق برای مطالعه معرفی شدند. به طور تصادفی برخی از آنها تحت رژیم غذایی کم کربوهیدرات قرار گرفتند، در حالی که برخی دیگر در یک دوره ۶ هفته ای در رژیم غذایی پر کربوهیدرات قرار گرفتند. در پایان ۶ هفته، افرادی که هر دو نوع رژیم را داشتند توانستند حدود ۱۳ پوند وزن کم کنند. با این حال، آنهایی که رژیم غذایی کم کربوهیدرات داشتند، سطح کلسترول LDL را افزایش دادند.

علاوه بر این، محققان دریافتند که شرکت‌کنندگانی که رژیم غذایی کم کربوهیدرات داشتند، اسیدهای چرب آزاد نیز در خون داشتند. این اسیدهای چرب مسئول افزایش سطح قند خون هستند و این وضعیت در نهایت می تواند منجر به دیابت شود.

از این نتایج به دست آمده است که رژیم غذایی کم کربوهیدرات، که سرشار از چربی است، ممکن است در واقع تأثیر نامطلوبی بر بدن داشته باشد، واقعیتی که برخلاف تمام باورهای موجود است.