رژیم کتوژنیک چیست و چگونه به کاهش وزن کمک می کند؟ (معرفی کامل)

دسته‌بندی نشده


رژیم کتوژنیک یکی از محبوب ترین رژیم های غذایی در جهان است که برای کاهش سریع وزن و بهبود سلامت جسمانی مورد استفاده قرار می گیرد.

مطالعات نشان داده است که رژیم کتوژنیک کم کربوهیدرات و چربی زیاد می تواند به کاهش چربی شکم و حتی درمان برخی بیماری های مزمن مانند دیابت نوع 2 و اختلال شناختی کمک کند. این مقاله رژیم کتوژنیک را توصیف می کند و نمونه ای از رژیم کتوژنیک یک هفته ای را ارائه می دهد.

اصول رژیم کتوژنیک

قاعده این رژیم این است که کربوهیدرات کم ، چربی زیاد و پروتئین زیاد بخورید. در صورت انتخاب رژیم کتوژنیک ، مصرف کربوهیدرات شما به کمتر از 50 گرم در روز کاهش می یابد ، چربی با کربوهیدرات جایگزین می شود و حدود 75 درصد کالری از چربی تأمین می شود. پروتئین ها در رژیم کتوژنیک حدود 20 درصد و کربوهیدرات ها تنها 5 درصد از انرژی مورد نیاز شما را تأمین می کنند.

به دلیل محدودیت کربوهیدرات ها در این رژیم ، بدن چربی را منبع اصلی انرژی می داند – فرایندی به نام کتوز.

در مورد کتوز ، بدن از کتونها به عنوان منبع سوخت استفاده می کند – کتونها مولکولهای مولکولی هستند که با کاهش چربی هنگام کاهش قند در کبد تشکیل می شوند.

اگرچه اغلب گفته می شود که باید از چربی به دلیل کالری بالای آن اجتناب کنید ، اما تحقیقات نشان داده است که رژیم های کتوژنیک برای کاهش وزن موثرتر از رژیم های کم چرب است. علاوه بر این ، این رژیم گرسنگی را کاهش می دهد و اشتها را کاهش می دهد ، که برای کاهش وزن بسیار مفید است.

برنامه رژیم کتوژنیک

برنامه رژیم کتوژنیک

پیروی از رژیم غذایی ممکن است کار سختی به نظر برسد ، اما انتخاب رژیم کتوژنیک کار شما را آسان تر می کند. برای رسیدن به حالت کتوز و ماندن در همان حالت ، باید مصرف کربوهیدرات خود را کاهش دهید. بدن افراد مختلف است و شما باید مقدار مناسب کربوهیدرات را برای بدن خود پیدا کنید. واقعیت این است که هرچه کربوهیدرات کمتری بخورید ، رسیدن به مرحله کتوز و ماندن در آن آسان تر است.

انواع مختلف کتوژنیک

این رژیم دارای نسخه های مختلفی است که در زیر به آنها اشاره می شود:

  • رژیم کتوژنیک استاندارد SKD: این رژیم دارای کربوهیدرات کم ، چربی و پروتئین متوسط ​​است ، به عبارت دیگر ، این رژیم 75٪ چربی ، 20٪ پروتئین و فقط 5٪ کربوهیدرات مصرف می کند.
  • رژیم کتوژنیک چرخه ای CKD: این روش اجازه می دهد تا کربوهیدرات ها برای مدت کوتاهی بین وعده های غذایی مصرف شوند ، به عنوان مثال ، پس از محدودیت 5 روزه ، 2 روز ممکن است مصرف کربوهیدرات را افزایش دهد.
  • رژیم کتوژنیک هدف TKD: این رژیم به شما امکان می دهد در حین ورزش کربوهیدرات مصرف کنید.
  • رژیم کتوژنیک با پروتئین بالا: این رژیم مشابه رژیم معمولی است ، اما پروتئین بیشتری مصرف می کند. پروتئین مصرفی این رژیم 35٪ ، چربی – 60٪ ، کربوهیدرات – 5٪ است.

البته مورد دوم و سوم در بین ورزشکاران و بدنسازان محبوب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *